Jump to content
Annons

Koppla MIDI-kedja: Har jag tänkt rätt?


Tobbski

Recommended Posts

Hej på er alla.

Skulle behöva lite hjälp med följande, ska koppla ihop en midikedja där jag styr trummaskinen via cakewalk 3.0 och Fatar Studiologic SL-99 Pro keyboard är master och allt annat är slave som styrs av fataren.

Frågan är hur jag kopplar MIDI kejdan så det blir rätt flöde.

bifogar foto.

Tacksam för svar

Tobbski

post-28628-0-70248300-1341307959_thumb.png

Redigerat av Tobbski
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Vet inte om du läser den här *gamla* tråden men i ditt fall är det Easy peasy med ett midisport 8x8.. då kan du lyxa till så varje pryl sitter i handshakemode d.s.v att de alla kan ta emot och sända midi-data till någon annan enhet.. nackdelen är ju att du behöver en dator att fördela vilka ingångar som skall speglas mot vilka utgångar men eftersom du inte skriver att du vill kunna lira på grejerna utan dator (ex. en livesituation) så förutsätter jag att det är i en "studiosituation" MED dator du efterfrågar

Studerade bilderna och det är bara SC-88 som har dubbla in och det vet jag inte om du behöver?.. så all-in-all skaffar du 2 midikablar till varje enhet

och kopplar MIDI-IN från Synt/ enhet 1 till midisport 8x8 MIDI-OUT och MIDI-Out från Synt /enhet 1 till Midisport 8x8 MIDI-IN

och gör sen likadant med alla andra enheter till varsin In/out på ditt midisport sen talar du om i Cakewalk vilken enhet som skall agera Master d.v.s att midispårets MIDI-IN sätts till den port på Midisport som sänder mididata till datorn och midispårets MIDI-out till den utgång på Midisport som skall ta emot mididata. Mididata skickas alltså från någon av dina enheter in till datorn/Cakewalk som sedan distribuerar ut mididata till någon enhet.

Tänk bara på att de flesta sådana här kopplingar kräver att du stänger av (framförallt) klaviaturernas egna ljudstyrning som ofta benämns "Local mode" (eller någon variant) och det innebär att man stänger av enhetens egna styrning och låter datorn sköta detta annars kommer du få ljud från dels klaviaturen direkt OCH dels från datorn.. samtidigt... vilket låter *sådär*..

OBS!

Men kolla först om Midisport dyker upp i Cakewalk och att drivrutiner och sånt funkar innan du går o köper massa kablar.

Midisport är ett av de stabilaste midiinterfacen jag provat för PC och tredjeparts Librarians / synt editorer så jag tror ju inte det kommer bli bekymmer.

Lycka på.

Redigerat av Lundin
Tillägg av info
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Vet inte om du läser den här *gamla* tråden men i ditt fall är det Easy peasy med ett midisport 8x8.. då kan du lyxa till så varje pryl sitter i handshakemode d.s.v att de alla kan ta emot och sända midi-data till någon annan enhet.. nackdelen är ju att du behöver en dator att fördela vilka ingångar som skall speglas mot vilka utgångar men eftersom du inte skriver att du vill kunna lira på grejerna utan dator (ex. en livesituation) så förutsätter jag att det är i en "studiosituation" MED dator du efterfrågar

Studerade bilderna och det är bara SC-88 som har dubbla in och det vet jag inte om du behöver?.. så all-in-all skaffar du 2 midikablar till varje enhet

och kopplar MIDI-IN från Synt/ enhet 1 till midisport 8x8 MIDI-OUT och MIDI-Out från Synt /enhet 1 till Midisport 8x8 MIDI-IN

och gör sen likadant med alla andra enheter till varsin In/out på ditt midisport sen talar du om i Cakewalk vilken enhet som skall agera Master d.v.s att midispårets MIDI-IN sätts till den port på Midisport som sänder mididata till datorn och midispårets MIDI-out till den utgång på Midisport som skall ta emot mididata. Mididata skickas alltså från någon av dina enheter in till datorn/Cakewalk som sedan distribuerar ut mididata till någon enhet.

Tänk bara på att de flesta sådana här kopplingar kräver att du stänger av (framförallt) klaviaturernas egna ljudstyrning som ofta benämns "Local mode" (eller någon variant) och det innebär att man stänger av enhetens egna styrning och låter datorn sköta detta annars kommer du få ljud från dels klaviaturen direkt OCH dels från datorn.. samtidigt... vilket låter *sådär*..

OBS!

Men kolla först om Midisport dyker upp i Cakewalk och att drivrutiner och sånt funkar innan du går o köper massa kablar.

Midisport är ett av de stabilaste midiinterfacen jag provat för PC och tredjeparts Librarians / synt editorer så jag tror ju inte det kommer bli bekymmer.

Lycka på.

Då är frågan nu har jag bara tagit midisport som ex men om jag ska köpa en midihub så vilken är då att föredra, Motus eller ESI?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är frågan nu har jag bara tagit midisport som ex men om jag ska köpa en midihub så vilken är då att föredra, Motus eller ESI?

MIDI är MIDI.. Spelar väl ingen roll vem du väljer om dom följer standarden.. Motu vet jag funkade t.om på 80 talet.. Esi är lite nyare.. Men som sagt MIDI är väldigt okomplicerat! 🙂 Bara styrsignaler ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det handlar en hel del om bra drivrutiner för ditt operativ däremot.. ESI har jag hört ska ha Windows Quality stämplade drivrutiner vilket gör att det är det mest universella du kan ha..

Många säger att ESI är bra, andra föredrar MOTU..

Själv hade jag satsat på M-Audio's MIDI sport.. har bara haft svinbra erfarenhet från deras produkter i MIDI sammanhang... har ett gammalt MIDI-sport 2x2 som aldrig någonsin krånglar med några program..från librarians till editorer och såklart stabil funktion när man spelar med syntar genom den.

Kör själv MOTU Midiexpress 128 sen de släppte 64 bit drivisar.. ( Och nu oxå Midex 8) Steinberg hade övergett Midex 8 och hade sagt blankt nej till alla som requestade en uppdaterad drivis till 64-bit... så jag väntade sissådär 1,5 år innan jag bestämde mig för att överge XP professional, köpa MOTU midiexpress när de släppte 64-bit drivisar och i samma veva bygga ny dator, 64-bit rakt igenom .. vad händer då?

två veckor efter att jag köpte MOTU't släppte Steinberg en uppdatering till 64-bit drivis på sin sedan länge "döda" Midex 8.. Snacka om att man blir matt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...