Jump to content
Annons

Vilket ackord är det? (Alison Moyet, "Love Letters" @ 00:34)


Valle

Recommended Posts

Annons

Var tvungen att kolla lite oxå, men jag går bet. Här räcker inte mitt gehör. Den (låten) är väl oxå liiiite snedstämd relativt vanlig A=440 Hz? Kanske ska du lattja med tok-EQ där du tar basen helt för sig. För nåt lurt är det; ett ackord med "fel" bas.

PM-a sign pxm, han brukar väl lattja runt med harmonidjupdykningar. Han kanske löser det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat men på er beskrivning låter det som en inversion dvs att man tar samma toner som är i ackordet men i annan ordning så att man får en annan ton i basen. När man gör en sådan substutition kan det kallas reharmonisering eller maskering.

mvh

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Vars får ni F#m7 ifrån? Enligt vad jag kan höra så går låten i Bb och vid 00:34 låter det som ett Gm6 med sexten i basen dvs ett E.

Edit: Det heter inte Gm6 det borde heta Em7b5... förlåt mig,,,

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kanske ett beslut togs i studion att det var en fräck idé... sedan glömdes det bort och plötsligt var det som egentligen var fel lirat med på plattan.

En tanke bara.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Vars får ni F#m7 ifrån? Enligt vad jag kan höra så går låten i Bb och vid 00:34 låter det som ett Gm6 med sexten i basen dvs ett E.

Edit: Det heter inte Gm6 det borde heta Em7b5... förlåt mig,,,

Jag finner att du har rätt. Jag kan inte allt om färgning, men jag tror det spelas ett "rent" Gm med högerhanden och djup E-bas. Det ligger röster (en pad?) och bråkar där oxå, och mitt gehör är inte världsklass.

Du har nog svaret här, Valle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Jag finner att du har rätt. Jag kan inte allt om färgning, men jag tror det spelas ett "rent" Gm med högerhanden och djup E-bas. Det ligger röster (en pad?) och bråkar där oxå, och mitt gehör är inte världsklass.

Du har nog svaret här, Valle.

Jag tycker mig höra att det är så. Men Gm6/E heter Em7b5 om man ska vara noga. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

OK, Fredrik, du verkar faktiskt vara närmast... Men fan...

Någonstans hör jag en "sekunds" avstånd i baserna... Gm6/E och Em7b5 "låter" väl samma eller?

Jag har lyssnat flera gånger nu och kan bara höra E i basen. Du kanske uppfattar nån ton som jag inte hör. Gm6/E och Em7b5 låter likadant men jag tror inte man får kalla ett ackord för Gm6/E om man ska hålla sig till reglerna.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mig höra att det är så. Men Gm6/E heter Em7b5 om man ska vara noga. 😉

Du har nog rätt om "formalian". Men om jag tar ett Gm6 med HH, alltså tummen på tonen G, och smackar på tonen E ett par oktaver ner med VH, så föredrar jag skrivsättet Gm6/E. I det här fallet tror jag alltså att det spelas ett Gm/E (notera avsaknaden av 6-an). Men fan, jag böjer mig lätt för er med bättre gehör. Jag har svårt att uppfatta vilken ton som ligger i vilken oktav, och det lär väl ha betydelse med denna typ av färgade ackord.

Jaja...

I mina lurar digitaldistar låten vid 2:10 oxå. På tal om annan forumdiskussion. OT i sammanhanget.

Nu: natt!

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Du har nog rätt om "formalian". Men om jag tar ett Gm6 med HH, alltså tummen på tonen G, och smackar på tonen E ett par oktaver ner med VH, så föredrar jag skrivsättet Gm6/E. I det här fallet tror jag alltså att det spelas ett Gm/E (notera avsaknaden av 6-an). Men fan, jag böjer mig lätt för er med bättre gehör. Jag har svårt att uppfatta vilken ton som ligger i vilken oktav, och det lär väl ha betydelse med denna typ av färgade ackord.

Jaja...

I mina lurar digitaldistar låten vid 2:10 oxå. På tal om annan forumdiskussion. OT i sammanhanget.

Nu: natt!

tjing

Eftersom sjätte tonen i G-dur är E så har du ju med sexten när du lägger den i basen. Nu kaffe 🙂

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.chordie.com/chord.pere/tabfu.thudspace.net/l/lester_ketty/love_letters.crd

Det där är ju egentligen inte på något sätt ett bevis på "rätt" ackord (med tanke på hur vissa tabs kan se ut emellanåt), men det visar i alla fall ett Em7-5. Strax efter kommer ju ett Dm7-5 som klingar på samma sätt (fast annat ackord, hur man nu uttrycker det korrekt. 😛)

Du borde kunna somna gott, Valle. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...