Jump to content
Annons

Sälja saker man dragit moms på? Hur gör man?


JJMusik

Recommended Posts

Halloj,

Jag har under ett par år haft ett företag i produktions/mixnings-branschen. Har väl inte levt som en kung på det direkt men lite småsummor har jag dragit in iaf till hyra och bröd 🙂

Men - skaffade för ett tag sedan ett vanligt jobb i it-branschen och har nu alltså vanlig lön.

Har bestämt mig för att avregistrera företaget då jag inte fakturerat något sedan i början av sommaren - har helt enkelt inte tid till att göra musik till mer än mig själv.

MEN - hur gör jag med de saker jag köpt momsfritt? de är ju inte "utmomsade"?

Är jag fast med dessa grejor för resten av livet? Jag menar - eftersom jag lyft momsen på dem ska dem ju finnas i mitt hem ifall skatteverket kommer och hälsar på???

Om jag avregistrerar företaget - måste jag då betala in momsen på alltihopa - eller har jag redan betalat in den momsen i o m med de momsinbetalningar jag gjort vid slutbeskattning?

Blev väldigt förvirrad...

Och framförallt - hur gör jag om jag vill sälja grejorna?

Redigerat av JJMusik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mjo får väl kanske göra det. Fattar dock aldrig deras fackliga språk. Lika lite som jag fattar när jag försöker googla på detta.

Ska tillägga att vi pratar ju inte om några stora grejor nu.

Jag har ju lyckats läsa mig till att "tillgångar" ska föras över till min privata "sfär"

Men vad räknas som tillgångar? Är det större inventarier eller?

Det dyraste jag köpt är en gura för 7000:-

Annars har det mest varit massa smågrejor - totalt har jag haft utgifter på kanske 30 000:- på 2 år

två gitarrer, någon effektpedal, ett par monitorer, lite rackgrejor osv...

Blir ju en tung utgift om jag nu väljer att lägga ner firman och får betala moms på allt detta...

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen expert, men såvitt jag vet ligger det till så här:

Som näringsidkare är du ju skyldig att lämna bokslut tillsammans med deklarationen. Tekniskt sett köper man ju inte grejor "utan moms", utan du betalar varan "inklusive" moms då du köper den. Sedan när du gör bokslut redovisar du momsen du har lagt ut samt momsen du har fått in (i form av fakturerade jobb) sedan betalar/får du tillbaka mellanskillnaden, beroende på om du har mer utgående eller ingående moms.

Exempel. momsen på grejor du har köpt uppgår till 10 000:- Moms på jobb du har utfört/fakturerat= 5 000:-. Då är skatteverket skyldig dig 5 000:-

När du säljer inventarierna, så säljer du dom med moms. Detta redovisas sedan som avsålda inventarier som du också tar upp i deklarationen.

Jag är osäker på vad skatteverket numer räknar som investering, men det kan röra sig om allt över 3 000:-, men den enda skillnaden för dig är hur utgiften har bokförts, som en rörlig utgift eller som investering. I det senare fallet avräknas investeringens värde med en viss procent över ett visst antal år.

Om du har haft en registrerad firma i mer än 18 månader, måste du ju ha deklarerat för F-skatt. Om inte, råder jag dig att ta kontakt en bokföringsbyrå eller likande som kan hjälpa dig med deklarationen.

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lagt ner någon firma, så med viss reservation kommer mitt svar här... 😉

Du måste köpa ut prylarna som privatperson från firman, till redovisat värde eftersom de ju har ett bokföringsmässigt värde som du har redovisat i bokslutet. Hur mycket det handlar om beror förstås på hur stort värde som finns kvar, så om du har skrivit av dem på 3 eller 5 år - eller om du har kört med restvärdesavskrivning, kan ha stor betydelse...

Värdet måste du förstås då betala in moms för, eftersom privatpersoner inte är momspliktiga så att de kan dra av moms, utan alltid måste betala moms.

Som mixopenta är inne på så handlar detta förstås om sådant som är redovisat som inventarier. Om det är mindre värde, så har du gjort direktavdrag, så då finns det inget kvarvarande värde utan prylarna är redan avskrivna och du kan slänga dem på tippen eller göra vad du vill med dem.

Gränsen för direktavdrag är ett halvt basbelopp; 21400:- för 2011, men jag har för mig att det ändrades för kanske två år sedan från att ha varit betydligt lägre gräns för direktavdrag, så du kan behöva ha koll på vilka prylar som är redovisade på vilket sätt, men som sagt så borde det sköta sig automagiskt eftersom du kan gå efter det redovisade bokföringsmässiga värdet på inventarierna.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar Claes! Visste att du ändå har rätt bra koll på det, hoppades på svar från dig 🙂

Njae - alltså jag har inte en enda "inventarie" -pryl på företaget. Sammanlagt har jag kanske köpt saker för 30-35000:- men det innefattar då allt från kontorsmaterial till extern hårddisk till elgitarr.

Men jag har inte köpt någon enstaka pryl som överstigit 10 000:-

Det dyraste är nog en eleven rack som kostade 8000:-

Men som sagt - jag har inga grejor som jag skrivit av på 3 år eller så

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då menar ni att när jag gjort ett årsbokslut där vissa saker är upptagna i bokföringen och även fullgjort mitt slutskattebesked så är dessa prylar bortkvittade - alltså momsen är reglerad och jag kan göra vad jag vill med dem?

Som exempel - jag har som så många andra handlat en del från thomann - eftersom man vid köptillfället drar av momsen direkt får man ta upp en fiktiv momssats i bokföringen för att det ska bli rätt.

Pga detta har min utgående moms(tjänster jag sålt) blivit överskjutande - detta då jag inte har någon ingående moms att kvitta med utan jag har redan fått den ingående momsen vid köptillfället från tysken.

Detta har då resulterat i att jag ska betala in 7000:- för utgående moms.

Men när detta är inbetalt så är alltså momsen för dessa prylar kvittad och jag kan sälja dem på blocket med gott samvete?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så tycker jag att det borde vara, eftersom du inte har några inventarier med bokföringsmässigt värde kvar - men kolla för säkerhets skull med Skatteverket. Det är inte kul om man gör fel med skatter - för då betraktas man ju nästan som en värre brottsling än om man har slagit ihjäl någon... 😳😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ja jag får kolla upp detta. Hoppas man inte åker på en ordentlig smäll bara för att man en gång tyckte det var fördelaktigt att starta företag och kunna köpa saker momsfritt när man upptäckte att man faktiskt började göra lite ströjobb och frilansjobb i musikbranschen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...