Jump to content
Annons

En fråga ang. remixer


ramoand

Recommended Posts

Tjo,

Jag har gjort en remix på en låt från en houseproducent som heter Max Vangeli. I den har jag bara använt acapella från hans låt och gjort allt annat själv. Acapella har om släppt som "giveaway". Ni kan själva se här:

http://twitter.com/#!/MaxVangeli/status/61532439843045376

Min fråga är då, får man lägga ut en sån här remix på t ex. youtube eller liknande sidor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Formellt sett så får du inte det utan att ha tillstånd från upphovsmannen, eftersom det inte är du som äger upphovsrätten till alla delar.

Om det är "giveaway", har då inte upphovsmannen på något sätt godkänt användandet av materialet?

Edit: stavning

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är "giveaway", har då inte upphovsmannen på något sätt godkänt användandet av materialet?

Det är inte så självklart ändå. Upphovsmannen innehar ändå de ideella rättigheterna - och enligt reglerna på många ställen, som exempelvis youtube, så krävs det att man själv innehar alla rättigheter till det man lägger upp om man inte har ett eget tillstånd från upphovsmannen. Även om någon lägger ut något gratis, så innebär det inte ju att upphovsrätten försvinner.

Att många inte bryr sig - och speciellt inte i ett fall som detta, när upphovsmannen själv har lagt ut det som giveaway - är en annan fråga, men formellt sett så får man inte lägga upp någonting sådant, utan bara pilla med det för ditt eget nöjes skull hemma på kammaren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag hänger med på det där med tillstånd, rättigheter osv, vilket för övrigt är ett mycket intressant och svårt ämne.

Men i det här fallet känns det som att upphovsmannen gett sitt tillstånd att använda hans filer då det är en "giveaway".

Hade det varit skillnad om han i klartext skrivit "Du får använda filerna precis som du vill"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så säker på det heller, utan jag tror att det krävs att du har ett personligt tillstånd att använda hans material, för att det ska vara formellt helt korrekt - men någon annan i forumet som har bättre koll på det får väldigt gärna fylla i mina kuskapsluckor och komplettera med mer info...

Sedan är det säkert inga problem att använda det som du tänkte ändå eftersom ingen kommer att jaga dig när upphovsmannen själv har sagt att det är giveaway, men enligt reglerna på siten måste du äga rättigheterna själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att det är en giveaway betyder det inte att materialet kan användas hur som helst såvida detta inte framgår på ett tydligt sätt. Spelar egentligen ingen roll om materialet finns på youtube eller som ett bipack i en kvällstidning. I ett sånt här fall så handlar det om vem som äger inspelningen. Jag tycker du ska kontakta skivbolaget och förklara hur du vill använda accapellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

......såvida detta inte framgår på ett tydligt sätt.

Hade det varit skillnad om han i klartext skrivit "Du får använda filerna precis som du vill"?

Duger det?

Edit: Wellness, jag kan nog hålla med om det där med äganderätten till inspelningen. Såg det efteråt....

Edit 2: Vem är det då som egentligen bestämmer om låtarna? Upphovsmannen eller ägaren av inspelningen?

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att ett skriftligt godkännande är det enda som riktigt kan "räknas", och då menar jag inte att det står att det är "okej att använda" på hemsidan där man laddat ned det. Som producent är man ju ansvarig för att se till att man har alla nödvändiga tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, den som bekostat inspelningen äger densamma om inget annat är överenskommet. Samma sak med låtarna fast då förlaget förstås.

OK, endera är jag förvirrad eller bara puckad.....eller kanske både och? 😛

Om det var jag som hade bekostat inspelningen på den där "giveaway:en" som ramoand vill använda, då är det jag som äger den och bestämmer ifall den får användas? Även om det är någon annan som är upphovsman?

Link to comment
Dela på andra sajter

Just i det här fallet tror jag att denna "Giveaway" helt enkelt är ett sätt att marknadsföra låten genom att sprida den till massvis med producenter och därav skapas massvis med remixer som sprids över nätet.

Så eftersom syftet troligen är att sprida låten över sociala medier osv så tror jag verkligen inte det är några problem att du lägger upp den på tex. Youtube. 🙂

Däremot kanske upphovsmannen/skivbolaget har rätt att använda din remix lite som dom vill, vilket skulle kunna bli aktuellt ifall din remix blir väldigt populär. Men dom upphovsrättsfrågorna är jag inte särskilt insatt i.

Link to comment
Dela på andra sajter

o kalla det inte remix, det är en bootleg du gör..Det är mycket störigt när massa hobbyproducenter som skriver "remix" och lägger upp på youtube så har de bara gjort en bootleg..Bootleg är inofficiell remix..

Finns det som gör en bootleg på britney spears och skriver britney spears remix, detta skulle då inneburit att man är kontaktad av britney spears label på uppdrag att göra en remix som väääääldigt få får göra om du inte tillhör absoluta toppskiktet av producenter..

Så skriv bootleg och inte remix, eller bootleg remix om du måste få in remix i det hela 🙂

Det brukar va helt lugnt o göra sånnahär grejjer, skriv bara inte att de är en remix

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, endera är jag förvirrad eller bara puckad.....eller kanske både och? 😛

Om det var jag som hade bekostat inspelningen på den där "giveaway:en" som ramoand vill använda, då är det jag som äger den och bestämmer ifall den får användas? Även om det är någon annan som är upphovsman?

Själva inspelningen som du gör äger du förstås rättigheten till, precis som skivbolaget äger rättigheten till inspelningen när någon har gett ut en skiva genom dem (det är också därför man måste cleara en sampling från en skiva med skivbolaget snarare än upphovsmannen).

Upphovsrätten äger du däremot inte, eftersom det inte är du som har gjort originalet. Du kan däremot äga upphovsrätt till din bearbetning av originalet - men då måste det nog finnas en överenskommelse med originalets upphovsman. Det är inte lätt att reda ut alla begreppen... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...