Jump to content
Annons

Hårdrockens historia


Panzerfaust

Recommended Posts

22:40 - 23:25 Imorgon, 3 januari 2012

Amerikansk dokumentärserie från 2011. Avsnitt 1 av 11. Hårdrockens släktträd har många förgreningar. I serien möter vi artister som Alice Cooper, Slash, Lemmy, Metallica, Iron Maiden, Black Sabbath, Deep Purple, Van Halen, Mötley Crüe, Korn, Rage Against the Machine och många fler. Del 1 börjar i Memphis i Tennessee, innan metal blev metal. Via the Kinks, och gitarristerna som faktiskt uppfann distade ackord, rör vi oss framåt mot Hendrix och Cream.

Var det den dokumentären som gick typ i våras? Minns inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Stackars dig som är så gammal. 😄 Kommer sitta klistrad i alla fall. Äntligen något vettigt att titta på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...Någon som tittade?

Klart sevärt tycker jag, om än med en överdrivet ärtig programledare. Speciellt kul att min personliga ultrafavoritgitarrist Uli Roth fick komma till tals, han syns inte ofta i media. Och så fick man sig ytterligare ett Yngwie-citat av klassiskt snitt:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara jag som tyckte att det var konstigt hur de gick från Sabbaths titelspår till klassisk musik via Roth och Malmsteen? Känns ju jäkligt bakvänt att prata om hur Randy Rhoads och EVH plockade in klassiska element i sina gitarrspel närmare tio år efter Sabbath när de skulle förklara den tidiga hårdrockens byggstenar. Bedrövlig sanning med modifikation.

Dock kul att de hade såpass mycket stora namn med i dokumentären. Finns inget värre än när rockjournalister som knappt fyllt 40 ska förklara hur det hela började. Som när Joey Tempest pratade om 70-talshårdrock i SVTs 70's. Karln födde förfan 7 1970 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara jag som tyckte att det var konstigt hur de gick från Sabbaths titelspår till klassisk musik via Roth och Malmsteen?

Håller nog med där. Kopplingen mellan gamla Sabbath och den klassiska musiken är indeed en efterhandskonstruktion. Då kan man lika gärna påstå att den gamla bluesen är sprungen ur det klassiska, bara för att visa hur fel det tänktes.

Däremot Uli Roth, som i princip uppfann neoklassiskt gitarrspel ett decennium före Yngwie, är ju en relevant tidig korsreferens mellan Klassisk musik o hårdrock. Han är åtminstone "nästan" samtida som gamla Sabbath.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...