Jump to content
Annons

Går inte att öppna projekt! Vad kan detta bero på?


crys

Recommended Posts

Jag har ett projekt. Plötsligt just nu går det inte att öppna filen! Arg som...den nu. Kan även lägga till att jag hade projektet öppet, tills det fastnade och jag stängde ner Cubase, och även startat om datorn. vet vad mer jag kan göra förutom att stänga av datorn igen och vänta en stund kanske? Hjälp....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varje gång jag råkat ut för detta har det varit en plugg som felat.

Gör så här:

Öppna Utforskaren och gå till mappen där du har dina VST plugins.

Döp om mappen till t ex "PVST plugins X".

Starta Cubase och öppna ditt projekt.

Nu får du en lista över saknade plugins, dvs de pluggar som du använder i ditt projekt.

Spara listan.

Stäng projektet.

Gå till Utforskaren igen.

Skapa en ny mapp med det gamla namnet, t ex "VST plugins".

Kolla på listan över projektets pluggar.

Flytta över dem till nya mappen, en i taget.

Starta Cubase och öppna ditt projekt mellan flyttarna. När det inte längre går att starta projektet så vet du att det var den senast flyttade pluggen som det är fel på.

Link to comment
Dela på andra sajter

För många pluggar kanske så ram minnet tar stryk.Gammal ny Dator Bekräfta .Så vi vet ?

Datorn är ny-köpt i år, och den har de rekommenderade minnen och hastighet som behövs för att använda ett DAW program.

Det kan ha med pluggarna att göra som du säger. Fast detta har inte hänt innan! och jag hade inte installerat något nytt heller igår. Något som jag däremot kanske borde sluta med är att ha upppe andra program medans kag använder Cubase.(Min dator är inte SÅ snabb så jag kan ha uppe många program utan att det fastnar och ram minnet peakar i programmet.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Inte hänt mig på länge, (eftersom att jag sällan installerar nya pluggar) men en nyligen installerad plugg kan ställa till det.

Testa att avinstallera de senaste pluggarna du installerat. Kan vara så enkelt.

Lycka till.

Det är egentligen bara två pluggar jag har installerade, en EQ vst plugg och en plugg för att använda sound fonts, som går att avinstallera då alltså. Den ena eq pluggen används i nämna projekt. Sedan 3-4 andra små pluggar också, som inte används i projektet, och som aldrig installerades utan bara kopierades och sattes dit. Så att bara ta bort dem då är väl samma som att avinstallera då....

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det öppna andra projekt?

Ja det går det. Dessa andra projekt har t o m och med flera vst pluggar. Det är i och för sig Cubase egna pluggar då, medans i det projektet jag inte kan anväända nu, är det en extern. Det är mycket möjligt det är den som håller på då, då den har fastnat på "loading channel-vocals", alltså den kanalen denna exterba pluggen sitter på. Jag tillägger iaf också att jag hade använt pluggen innan och det hade funkat fint och allt. jag sparade det aldrig med pluggen då, men det funkade!

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

Varje gång jag råkat ut för detta har det varit en plugg som felat.

Gör så här:

Öppna Utforskaren och gå till mappen där du har dina VST plugins.

Döp om mappen till t ex "PVST plugins X".

Starta Cubase och öppna ditt projekt.

Nu får du en lista över saknade plugins, dvs de pluggar som du använder i ditt projekt.

Spara listan.

Stäng projektet.

Gå till Utforskaren igen.

Skapa en ny mapp med det gamla namnet, t ex "VST plugins".

Kolla på listan över projektets pluggar.

Flytta över dem till nya mappen, en i taget.

Starta Cubase och öppna ditt projekt mellan flyttarna. När det inte längre går att starta projektet så vet du att det var den senast flyttade pluggen som det är fel på.

Jag tror jag redan vet vilken plug det gäller. Kolla vad jag svarat ovan till andra. Det gäller en plugg som heter Real Eq standalone av Cockos. Pluggen kanske är en VST2 om jag fattar rätt, det går inte att se hela pluggen som den är i gränssnittet i Cubase heller. Angående det som du säger att jag ska göra...är du säker på att det inte försvinner inställningar så då?

Ibalnd brukar någon annan extern plugg sluta funka, då startar jag om cubase bara, ibland bara pluggen igen. Ibland slutar ljudkortet att funka-som om det inte är kopplat när jag får upp en ruta när programmet startar. Då måste jag alltid starta om datorn för att göra switchen till ljudkortet jag ska ha igen.

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

Assar, jag har avinstallerat den misstänkta vst-pluggen, men fortfarande öppnar inte projektet. Det finns en till extern vst plug som finns där också i projektet, men den har inte krånglat innan. Ibland visar den inte gränssnittsfönstret alls, så jag måste trycka upp den 2 gånger(VST2?), men jag tror inte det är den iaf.......kommer pröva ta bort den också senare kanske

FAN va tur att jag blev "klar" med mixen iaf...., så den e färdig till mastering!...istället för att sitta och göra om allt från början 🙁 !

Link to comment
Dela på andra sajter

Assar, jag har avinstallerat den misstänkta vst-pluggen, men fortfarande öppnar inte projektet.

Som jag skrev; Börja med att döpa om hela VST-plugin-mappen och se om projektet öppnas då (om än med feltext). I så fall är det en plugg som strular.

Öppnas projektet inte då heller så är det nåt annat som strular.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev; Börja med att döpa om hela VST-plugin-mappen och se om projektet öppnas då (om än med feltext). I så fall är det en plugg som strular.

Öppnas projektet inte då heller så är det nåt annat som strular.

Danke schöööne Assar, gjorde som du sa och nu fixa det sig. Det var den pluggen som jag sa som hade sparats där, och sedan kunde jag bara inte öppna filen igen. Men nu är det bra, Tack 🙂.

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...