Jump to content
Annons

Bästa mikrofon för baskagge vid slagskinn


Ivarsson

Recommended Posts

Tjena,

har en Beta52 till baskagge som är placerad vid frontskinnet ett par cm in i baskaggen. Men jag vill ha en annan mikrofon placerad från trumslagarens håll mot slagskinnet där klubban träffar skinnet.

Någon som testat och ett bra förslag på vilken mikrofon som funkar bra till detta?

Mvh

/ M

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)

Varför framför skinnet och inte i trumman? Saknar frontskinnet hål är det bara att ta fram rakbladet.

För att det är helt olika ljud framför trumman och inuti trumman.

Det finns många bra mickar som funkar framför trumman.

Man kan också placera micken så den "tittar över skinnet" ungefär som när man mickar virvel, för att få ännu mer resonanser och fladder från ytterkanten av skinnet. Mickar man i mitten, fast framför, så får man punch som kan bli för mycket ihop med närmicken, fast det beror på vilka två mickar som används...

Har fått bra ljud med de flesta kondingar där, till och med line audio cm3 gör sig framför kaggen om man inte mickar vid hålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fattige unge batterist har till min glädje köpt ett nytt frontskinn, mest för att få ett med den snygga äldre Ludwigloggan. Men nu blir det möjligt att spela in kagge med icke söndersprättat frontskinn. Det blir fint det. För egen del har jag nog lessnat på klickande baskagge, jag gillar mer det gammaldags doffljudet man verkligen hör om står strax framför setet. Lite åt Charlie Watts hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Kul att forumet är så aktivt!

Jag kan beskriva min situation lite mer:

Jag har tagit bort frontskinnet helt. Beta 52'an ger grymt bra bas i ljudet och låter kanon när man spelar upp till ca 170 bpm. Våra nyare låtar går upp mot 210-220 bpm och då blir baskaggen väldigt grötig och det är svårare att urskilja den från basen. Så jag vill få fram lite mer attack/klick i ljudet.

Har testat att eq'a upp attacken, men då låter den onaturlig och bara dåligt.

Fungerar ok med multibands-kompressor men då måste jag köra den ganska hårt och det vill jag helst inte heller.

Så det är väl lika bra att ta tag i problemet på riktigt och mick'a från båda hållen.

Eller har någon smart människa ett bättre förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Tack för alla svar! Kul att forumet är så aktivt!

Jag kan beskriva min situation lite mer:

Jag har tagit bort frontskinnet helt. Beta 52'an ger grymt bra bas i ljudet och låter kanon när man spelar upp till ca 170 bpm. Våra nyare låtar går upp mot 210-220 bpm och då blir baskaggen väldigt grötig och det är svårare att urskilja den från basen. Så jag vill få fram lite mer attack/klick i ljudet.

Har testat att eq'a upp attacken, men då låter den onaturlig och bara dåligt.

Fungerar ok med multibands-kompressor men då måste jag köra den ganska hårt och det vill jag helst inte heller.

Så det är väl lika bra att ta tag i problemet på riktigt och mick'a från båda hållen.

Eller har någon smart människa ett bättre förslag?

Jag missuppfattade totalt och trodde du ville micka frontskinnet... sorry.

Testa micka slagskinnet ovanifrån sargen, med en mick riktad rakt ner i golvet mot klubban.

Även femkrone-tricket funkar, det blir sjukt mycket attack.

Stäm ner slagskinnet så det nästan saggar, då blir det mycket attack och kort bas, dvs bra för snabbt spel. Det värsta är ju om trumman sjunger för länge om du ska få den gå igenom och kunna spela fort, utan att mixen blir grötig.

Glöm inte området runt 1-2k, det brukar vara bra att lyfta för att få igenom kaggen på ett annat sätt än "metal-klicket"...

Jag skulle (och brukar) använda en konding som klarar höga ljudtryck. C414 eller liknande, cm3 låter inte fantastiskt där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...