Jump to content
Annons

Vart är återställningsskivan för min iMac?


Jonnie

Recommended Posts

Hej.

Jag ska formatera min iMac 27" som levererades med förinställt Mac OS X Snow Leopard (10.6.8).

Jag fick aldrig med någon återställningsskiva.

Jag undrar, har någon erfarenhet av hur man gör när man vill formatera om sin iMac? Jag har läst lite överallt på forum att det finns något sätt att göra det på, men alla säger olika och vad som verkar fungera för andra funkar inte för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Lättast är nog att låna en snölejon skiva av nån men då bör det nog vara en retail skiva eller en som är för samma maskin som du har. Så vitt jag förstår eller så var det i alla fall förr, en skiva från tex en laptop funkar inte för en desktop eller imac etc etc och vise versa. Får du bara fatt i en retailskiva så ska det inte spela någon roll vilken verson av snölejon det är utan när det väl är på plats så kan du ladda hem comboupdaten och hamna på den senaste versionen.

Men det är klart att du måste fått skivorna med din dator (en grå ask tror jag det brukar vara) det har jag alltid fått så dom ligger väl i gömmorna nånstans. Har du köpt den beggad så kan det ju vara en annan historia iofs men det finns väl folk här som har en retailskiva att låna ut om du frågar snällt tycker man. Sen hur man bootar från skivan det ska du kunna googla på ganska lätt.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej o tack för ditt svar.

Det e klart lättast att låna en Snow Leopard-installationsskiva av någon, dock känner jag inte en enda människa med iMac.

Jag testade min Macbook Pro's återställningsskiva men som du säger fungerade inte den till min desktop.

Det märkliga är att jag verkligen inte fick några installationsskivor med min iMac vid nyköpet för ett år sedan. Tydligen så fungerar det så nuförtiden. Det tycker jag är sämst.

Jag försöker läsa sönder Apple's support samt stora Mac-forum men utan resultat än så länge. Konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag köpte en imac quadcore i5 till min dotter på elgiganten nu i höstas och jag är säker på att det följde med och om jag inte minns fel så ligger den i lådan till tangentbordet. Men om så inte är fallet (ska kolla i morn hon sover nu och jag vill inte in och störa) och du verkligen inte har den så kan jag nog låna ut min retail skiva. Dvs om du inte bor i världens ände förstås. Vi får ta det via PM i så fall.

Varför måste du formatera om den?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Kom att tänka på att comboupdaten kanske kan fixa läget åt dig för det blir ju typ som en ny installation så testa med det för det kanske rättar till saker och ting. Backa upp din hårddisk innan via Time machine eller clona den med CCC till en extern USB först för det kan vara ett bra steg att ta.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...