Jump to content
Annons

Rappare & sångare söker producent (seriösa och duktiga)


prototyp

Recommended Posts

Hej. Douglas heter jag och går mitt andra år på fryshusets gymnasium med inriktning rap. Där får vi lära oss allt ifrån scen närvaro, uppträdanden, skriva texter, hur man ska lägga ihop shower för att få det så bra som möjligt, hur saker och ting bör vara uppbyggt för att ha någon chans att slå osv osv.

Jag håller på med de flesta stilarna inom R&B & hiphop och känner att jag vill ta steget längre nu genom att hitta någon seriös och duktig producent att jobba med för att kunna sammanställa ett par låtar som man sedan marknadsför och släpper, skickar ut till bolag etc. Jag har ett stort nät på facebook, runt 1500 personer ifrån USA, väldigt många är musiker. Känns som det är dags att ta vara på dom nu!

Mit mål är att försöka nå ut till alla och därför söker jag någon som både kan sampla och göra riktiga hiphop beats, kan producera R&B dängor, kan producera souliga beats osv osv. Jag tror ni fattar. Självklart är jag på att sammarbeta med flera samtidigt då jag utan tvekan förstår att det kanske inte är så jätte många som kan allting 🙂

Jag har inspelningsmöjligheter hemma och i skolan, även ett flertal studios.

Hör av er! Kollar forumet dagligen.

Skicka ett PM!

mvh douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bjuder på en gratislektion redan nu. Sjung på engelska. Skippa svenskan av 2 anledningar.

1) Svensk hip hop låter så falskt och töntigt. Att rappa om att man inte hade råd med en läsk varje dag i tensta under sin uppväxt är inget tungt liv..

2) Svårt att slå igenom på svenska.

Va bara det jag ville ha det sagt. Lycka till!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bjuder på en gratislektion redan nu. Sjung på engelska. Skippa svenskan av 2 anledningar.

1) Svensk hip hop låter så falskt och töntigt. Att rappa om att man inte hade råd med en läsk varje dag i tensta under sin uppväxt är inget tungt liv..

2) Svårt att slå igenom på svenska.

Va bara det jag ville ha det sagt. Lycka till!!

En lektion man bör ta med en nypa salt tycker jag. Att det låter falskt och töntigt är kanske något du personligen tycker, men då går du emot vad folket just nu vill ha. Att rappa och sjunga på svenska är rent strategiskt smart. Svenska är väldigt inne just nu och är exakt vad många skivbolag söker.MvhFredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bjuder på en gratislektion redan nu. Sjung på engelska. Skippa svenskan av 2 anledningar.

1) Svensk hip hop låter så falskt och töntigt. Att rappa om att man inte hade råd med en läsk varje dag i tensta under sin uppväxt är inget tungt liv..

2) Svårt att slå igenom på svenska.

Va bara det jag ville ha det sagt. Lycka till!!

vet inte riktigt vart du fått din info ifrån men kan det möjligtvis vara mina otroligt gamla låtar här på forumet?

jag gör musik på engelska och har gjort sedan 1 år tillbaka. Men svenska är inte något problem. Som sagt så gör jag det mesta.

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte riktigt vart du fått din info ifrån men kan det möjligtvis vara mina otroligt gamla låtar här på forumet?

jag gör musik på engelska och har gjort sedan 1 år tillbaka. Men svenska är inte något problem. Som sagt så gör jag det mesta.

Mvh Douglas

Ja nu hade jag inte hört dina låtar 😛 Utan jag pratar bara rent allmänt. Det är så lätt att hamna i samma fack som alla 15åriga pojkar som rappar utan rätt attityd i rösten, samt texter om att dem hängde i centrum och drack sprit som unga.

Det jag vill komma fram till är att när det kommer till rap så handlar de om att sticka ut från mängden, hitta sin egen grej men ändå hålla sig lite orginellt. Att du sjunger på engeska är bara bra, speciellt om du vill slå igenom internationellt (vilket jag antar att du vill).

Titta på Eminem tex, vad gör honom så speciell som han är? Det finns ju 1.000+ vita rappare sóm är snarlik, varför sticker just han ut från mängden.

Men det är klart, vill man sluta som petter med en godtaglig ekonomi, klassas som b-kändes och knappt känd utanför sveriges gränser så sjung på svenska. Svenska må vara populärt, men länka mig gärna till ett större internationellt bolag som är sugen på att signa en artist som rappar på svenska.

Önskar dig återigen all lycka! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du säger är helt rätt Terror! 🙂 och det var därför jag bestämde mig ett år sedan att börja satsa på engelskan, båda mina två rapp lärare har engelska som första språk och det pratas ca 9 timmar i veckan (vi har musik 9 timmar i veckan). Jag har utvecklats oerhört mycket detta år och ett flertal från min facebook som både är födda och bor i USA brukar fråga "hur är det möjligt att du låter så amerikansk av dig?" så jag antar att det måste ligga i någonting i det. Engelskan är det inga problem med, texter kan jag skriva, attityd, röst, flow. Det jag behöver är den rätte samarbetspartnern! Och jag vet att det skulle hjälpa oss båda.

Angående det du sa om att man ska vara unik osv.. Det stämmer utan tvekan (enligt MIG) MEN hur många är det igentligen som är unika idag? kolla runt lite på youtube så märker du.

Men det är även det man lär sig på fryshuset, att hitta sig själv liksom. Hitta något som ingen annan gör. Det är hela grejen!

mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har även fått väldigt mycket berömmelse av flera för att vara så bra på att komma upp med bra reffränger, och enligt mig är reffrängen en väldigt stor del. Den ska sätta sig på en annans hjärna och efter att personen har hört låten för första gången ska den minst kunna melodin efteråt.

Och eftersom jag även sjunger (iallafall någolunda bra) finns det mycket större möjlighet att hitta något unikt.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du säger är helt rätt Terror! 🙂 och det var därför jag bestämde mig ett år sedan att börja satsa på engelskan, båda mina två rapp lärare har engelska som första språk och det pratas ca 9 timmar i veckan (vi har musik 9 timmar i veckan). Jag har utvecklats oerhört mycket detta år och ett flertal från min facebook som både är födda och bor i USA brukar fråga "hur är det möjligt att du låter så amerikansk av dig?" så jag antar att det måste ligga i någonting i det. Engelskan är det inga problem med, texter kan jag skriva, attityd, röst, flow. Det jag behöver är den rätte samarbetspartnern! Och jag vet att det skulle hjälpa oss båda.

Angående det du sa om att man ska vara unik osv.. Det stämmer utan tvekan (enligt MIG) MEN hur många är det igentligen som är unika idag? kolla runt lite på youtube så märker du.

Men det är även det man lär sig på fryshuset, att hitta sig själv liksom. Hitta något som ingen annan gör. Det är hela grejen!

mvh Douglas

Jo absolut, finns många på youtube, men hur många utav dem tjänar multum med pengar? DU vill väl inte bli som majoriteten av rappare och sjunga om sprit, knark, bilar, horor och nattklubbar va? 😛

En annan bra sak är också att aldrig försöka vara någon man inte är. Precis osm du sa, finna sig själv. Ska ta och lyssna lite på dig. Vart hittar jag saker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej precis, det är inte många utav dom som varken är bra eller förtjänar deras hype dom fått. Haha nej för tusan heller, vill inte sjunga om något jag inte kan stå för. Beror på vem man lyssnar på ochså, en riktigt MC kan göra en låt om sprit/knark/horor/nattklubbar till en jävligt intressant låt pgA deras lyriska genialitet. Det är i det facket jag vill hamna. Text är så sjukt viktigt!

Tyvärr ingenstans för tillfället. Har inte spelat in något på ett bra tag nu. jag letar och letar efter beats men finner aldrig det jag söker, jag har tröttnat på att ladda upp halvdana låtar på youtube på instrumentaler av kända låtar. Jag vill börja om på nytt 🙂

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej precis, det är inte många utav dom som varken är bra eller förtjänar deras hype dom fått. Haha nej för tusan heller, vill inte sjunga om något jag inte kan stå för. Beror på vem man lyssnar på ochså, en riktigt MC kan göra en låt om sprit/knark/horor/nattklubbar till en jävligt intressant låt pgA deras lyriska genialitet. Det är i det facket jag vill hamna. Text är så sjukt viktigt!

Tyvärr ingenstans för tillfället. Har inte spelat in något på ett bra tag nu. jag letar och letar efter beats men finner aldrig det jag söker, jag har tröttnat på att ladda upp halvdana låtar på youtube på instrumentaler av kända låtar. Jag vill börja om på nytt 🙂

Mvh Douglas

Vad är det för beats du är ute efter? Referenser? Jag har lite dödtid att.. döda och KANSKE kan hitta på något

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ärligt allt ifrån smör R&B till ren soul till new school hiphop till samples, old school till funk OSV! En viss dubstep är intressant ochså.

Det som skulle vara absolut klimax vore LIVE INSTRUMENT! Tänk er.. alla på studio.. Bara tänk er en låt med riktiga instrument med rap blandat med sång på. Det har jag inte hört ofta.. om något alls

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ärligt allt ifrån smör R&B till ren soul till new school hiphop till samples, old school till funk OSV! En viss dubstep är intressant ochså. http://www.youtube.com/watch?v=Z-zL_paDVTc

Det som skulle vara absolut klimax vore LIVE INSTRUMENT! Tänk er.. alla på studio.. Bara tänk er en låt med riktiga instrument med rap blandat med sång på. Det har jag inte hört ofta.. om något alls

Typ lite gammal linkin park / viss hollywood undead? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Hej Prototyp!

Mitt namn är Matt Millon. Idag producerar jag musik som är långt ifrån din genre och även om jag brinner för klubbmusik så är jag grymt sugen på att gå tillbaka till min rot = hip hop/soul.

Skicka smakprov så att jag får höra dig. Min musik idag är troligtvis inget för dig och därav skickar jag inget. 😉

Matt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bjuder på en gratislektion redan nu. Sjung på engelska. Skippa svenskan av 2 anledningar.

1) Svensk hip hop låter så falskt och töntigt. Att rappa om att man inte hade råd med en läsk varje dag i tensta under sin uppväxt är inget tungt liv..

2) Svårt att slå igenom på svenska.

Va bara det jag ville ha det sagt. Lycka till!!

Ja nu hade jag inte hört dina låtar 😛 Utan jag pratar bara rent allmänt. Det är så lätt att hamna i samma fack som alla 15åriga pojkar som rappar utan rätt attityd i rösten, samt texter om att dem hängde i centrum och drack sprit som unga.

Det jag vill komma fram till är att när det kommer till rap så handlar de om att sticka ut från mängden, hitta sin egen grej men ändå hålla sig lite orginellt. Att du sjunger på engeska är bara bra, speciellt om du vill slå igenom internationellt (vilket jag antar att du vill).

Titta på Eminem tex, vad gör honom så speciell som han är? Det finns ju 1.000+ vita rappare sóm är snarlik, varför sticker just han ut från mängden.

Men det är klart, vill man sluta som petter med en godtaglig ekonomi, klassas som b-kändes och knappt känd utanför sveriges gränser så sjung på svenska. Svenska må vara populärt, men länka mig gärna till ett större internationellt bolag som är sugen på att signa en artist som rappar på svenska.

Önskar dig återigen all lycka! 🙂

Om svensk rapp låter falskt och töntigt, vilket det gör i många fall, så är det inte pga svenskan. Utan dåligt skriven text utan metaforer, flow och framförallt äkthet & känsla. Det går minst lika bra att göra en riktigt bra rap låt på svenska som på engelska. Lyssna på ex. Organism12, Timbuktu eller/och speciellt Chords. Jag föredrar engelska låtar mycket hellre framför svenska, men det är en smak sak. En låt som är dåligt skriven och framförd låter lika falskt och töntigt oavsett språk. Dialekt är en annan diskussion enligt mig dock.

Mitt tips är nog snarare så länge det är äkta så är hälften vunnet. Försöka att bortse från efterfrågan ute i världen, istället förstärka sin egen karaktär så pass mycket att den drar åt sig uppmärksamhet. Men det fick du träna på och lära dig i skolan såg jag 🙂 Hur mycket tyngd det läggs på äktheten i musiken som skrivs vet jag dock inte. För mig är det väldigt viktigt, men det är så klart person till person. Hellre en originell B-kändis än en rik sellout säger jag!! Eller snarare, en originell super kändis än en sellout super kändis 😉

Prototyp, du har bra hiphop smak, några av dina förslag är riktiga favoriter. Antar att du diggar westcoast och DJ Premier en hel del. Vilka typ av beats/proddning skulle du föredra helst om du fick välja mellan ex. Dr Dre (Eminem) & Dj Premier (Gangstarr)?

Jag skulle gärna höra lite av dina inspelningar! Har du lust att skicka nått till:

Fredrikanderson89@gmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv gör ingenting på svenska LÄNGRE men jag som många andra i detta land började på svenska, men har inga problem med uttal eller liknande:) mina kusiner bor i London och farsans bror och syster i california.

Jag kan helt ärligt inte säga va jag tycker om mest utav dom två du tog upp då jag tycker om både och och har stor respekt för både dre och premier.

Jag sitter i skolan nu men skickar absolut något inom dom senaste dagarna 🙂

Tack för visat intresse.

Med vänlig hälsning, Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv gör ingenting på svenska LÄNGRE men jag som många andra i detta land började på svenska, men har inga problem med uttal eller liknande:) mina kusiner bor i London och farsans bror och syster i california.

Jag kan helt ärligt inte säga va jag tycker om mest utav dom två du tog upp då jag tycker om både och och har stor respekt för både dre och premier.

Jag sitter i skolan nu men skickar absolut något inom dom senaste dagarna 🙂

Tack för visat intresse.

Med vänlig hälsning, Douglas

Okej, alltid bra att kunna sticka till USA å öva på uttal å så, det är något jag skulle vilja ha tillgång till. Spännande, jag är riktigt nyfiken! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv gör ingenting på svenska LÄNGRE men jag som många andra i detta land började på svenska, men har inga problem med uttal eller liknande:) mina kusiner bor i London och farsans bror och syster i california.

Jag kan helt ärligt inte säga va jag tycker om mest utav dom två du tog upp då jag tycker om både och och har stor respekt för både dre och premier.

Jag sitter i skolan nu men skickar absolut något inom dom senaste dagarna 🙂

Tack för visat intresse.

Med vänlig hälsning, Douglas

Jag väntar nyfiket på någon låt här, vore kul att höra nått 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Jag har lite problem med att skicka något, bytte precis till mac och hade mina grejer på PC'n som jag glömde spara. Har dock en låt på min iphone, är det någon som vet om man kan föra över låtar från iphone - macbook?

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...