Jump to content
Annons

Skapa egna trumor


SuperViza

Recommended Posts

Hejsan jag är i ett stadie där jag laddar ner 100 tusentals free samples och inga av dom har det soundet jag vill ha.

Så jag har nu varit och köpt Sound Forge 7.0 fick höra att det va ett bra program om man vill göra egna trummor osv. Men nu är det så att jag hinte har någon spec arning om hur jag skall göra för att få till en kick, Hi hat, snare osv.

Är det någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det programmet kan du ju använda att "Klippa ut" redan inspelade trummor i separata samplingar och det är nog det du uppfattat som "skapa en ny trumma".

Köp ett bra program tex BFD eller DFHS eller nåt annat beroende på vad du gör för musik och skruva med eq/comp utifrån dom ljuden. Då borde du hitta det du söker 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

BFD eller DFHS?? vad är det för program? var kostar dom ca?

jag gör trance/dance/club musik

Big Fucking Drums och Drumkits From Hell Superior

Men dessa är helt värdelösa i ditt fall efterso mdet är akustiska trummor som är ruggigt bra samplade.

Nån som är mer insatt i genren får ta över 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra tips e ju att köpa samplings plattor. Jag var oxå i den sitsen du e i en gång i tiden. Men gjorde jag en djupdykning i samplings träsket o har inte kommit ur de än 😉 här har du en bra länk: http://www.deals-online.nu

Gå in där o kolla du kommer garanterat hitta nåt du gillar. Kolla in Dance Mega Drums 2 & Techno Trance Essentials. Mycket bra plattor!

/henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken program jobbar du i annars?

Reason? Cubase?

Det många gör för att få till just det där ljudet man söker är ju att kombinera flera olika ljud och effektlägga/eq:a dom individuellt.

Kanske vill du ha snärten i en virvel och djupet i en annan? Då är det bara att pussla - bort med botten i den första, skruva ned attacken i den andra osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken program jobbar du i annars?

Reason? Cubase?

.

Kanske vill du ha snärten i en virvel och djupet i en annan? Då är det bara att pussla - bort med botten i den första, skruva ned attacken i den andra osv.

Jag arbeter i cubase sx

Men hur menar du då?

skalll jag t.ex. skapa 2 olika audio spår. lägga virveln med den goa snärten och ta bort det jag inte vill ha kvar i EQ och sen lägga nästa virvel på den andra kanalen med djupet och göra samma prossedur där och sen spela in dom så 2 vivlar blir 1 vivel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar köra med att man letar reda på en sampling som låter hyggligt som det man är ute efter, sen skruvar och vrider man på den tills den låter rätt. EQ'a, lägg lite reverbs, tune'a, dista... you name it. Allt går att använda. Om man bara har tiden och orken kan man skapa de flesta trummor av en ren sinusvåg ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker utan tvekan att den bästa och smidigaste trumsynthesizern för att skapa egna elektroniska trummor är Sonic Charge's MicroTonic. Där kan du dessutom göra egna patterns direkt i pluginen, som i Reasons trummaskin. Kolla in mer på deras hemsida: http://www.soniccharge.com/products

Jag instämmer, MicroTonic är fantastisk.

Och processorsnål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag att Linplugs RM IV är bra för syntetiska trummor. Den har ju en hel del syntar för olika trummor i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker utan tvekan att den bästa och smidigaste trumsynthesizern för att skapa egna elektroniska trummor är Sonic Charge's MicroTonic. Där kan du dessutom göra egna patterns direkt i pluginen, som i Reasons trummaskin. Kolla in mer på deras hemsida: http://www.soniccharge.com/products

Instämmer här med. Fantastiskt lättjobbad och bra presets om man inte orkar skruva fram allt själv. Ful dock, stör mig på "äggen" som är sequencern. Stabil liten låda. Skulle vara bra med fler än 2 utgångar på den dock, 4 skulle inte vara helt fel istället för de 2 som nu är där.

Vidare så tycker jag också det går fint att blanda flera trumsamplingar till en. Kapa bort det som inte låter bra och skruva lite. Har inte hittat många trumsamplingar som verkligen är precis det jag vill ha. Skruva lite, eqa lite, dista lite och blanda så får du nog rätt bra resultat i slutänden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Jag brukar köra med att man letar reda på en sampling som låter hyggligt som det man är ute efter, sen skruvar och vrider man på den tills den låter rätt. EQ'a, lägg lite reverbs, tune'a, dista... you name it. Allt går att använda. Om man bara har tiden och orken kan man skapa de flesta trummor av en ren sinusvåg ;-)

Utveckla tack. 🙁 Jag har länge varit intresserad av hur detta funkar. Hur gör de som gör alla dessa sample-plattor?

Jag provade en gång att sätta en kraftig pitchbend och en slags envelope attack på en sinuston. Det blev nästan en enkel och ganska "vattnig" eller "ihålig" kick. Jag har ingen aning om hur man tar sig vidare därifrån.

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina trummor har jag gjort i Wavelab, och jag gjorde i princip så här:

1) Tag en baskagge som du tror är ett bra utgångsmaterial.

2) Kör den igenom eq, multikompressor, kompressor och kanske lite reverb.

Om det blev bra, kan du prova att köra det nya ljudet genom samma effekter igen. Om det blev skräp provar du att ställa om parametrarna eller provar med ett nytt trumljud.

Det viktiga är att man provar sig fram hit och dit. Tillslut har du kaggen du vill ha. På samma sätt gör man med virveln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men alltså, du sprang och köpte soundforge??

Vad kostade det? Kan du lämna tillbaks det?

Du behöver nog inte oroa dig, tråden är ett år gammal.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

De flesta producenter gör sina egna trummor genom att lägga flera på varandra. Testa att sampla en kick från en gammal jazz skiva, pitcha den så den stämmer överens med låten du jobbar med, komprimera och eq:a efter smak och försök få in attacken i den. Ta sen en 808-kick lr 909-kick (kick me mkt bas i) och lägg den på jazzkicken. skär bort onödiga frekvenser, exempelvis högpassfilter på jazzkicken och lågpass på baskicken brukar funka för det mesta. låter det "ihåligt" lägg en till som täcker mellanregistret. komprimera och eq:a efter smak. mixa ihop de så de låter som en kick och skicka alla till en buss och komprimera och eq sen busen efter smak.

ha koll oxå så att alla kickarnas attack börjar EXAKT samtidigt för att undvika phaseljud som förstör transienterna i kicken.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar, när jag samplar ngt av mina kit, ta det absolut hårdaste slaget i ett trumspår och bounca ut det o pilla med det i redrum. kanske en liten dist o ett sjkut litet delay!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...