Jump to content
Annons

Byta pickups på en bas


therocker

Recommended Posts

Hej!

Inhandlade en billig bas av märket J&D i går. Ser ut att vara samma typ som denna:

JD%20YC110BK.jpg?psid=1

Jag är ju inte basist i första hand men spelar ändå in en del och har då en lånad och har en längre tid funderat på att köpa en egen.

Denna är faktiskt trots priset jäkligt skön att spela på men låter tyvärr inte särskilt bra.

Har därför planer på att byta mick, enklaste hade ju varit att få tag på en liknande den som sitter på och bara byta men jag är inte främmande för att fräsa upp kroppen för fler mickar med andra placeringar.

Vill ha en ganska allround bas passande 70-80 tals hårdrock. Provade en squire jazzbas som lät guld så gärna nåt åt det hållet, (men som sagt helst bara en mick.)

Efterlyser tips på passande pickups, gärna till en billig peng eftersom det är ett "bugetbygge" 🙂

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en Falcon p-bas. Fint bygge, fin sustain. Fick tag på en Fender P-basmick (två halvor) sen dess låter den sjukt bra. Den micken är vad jag fattar singelcoil, men brumfri pga att den har två halvor som är reverselindade. Garanterat att du skulle gilla en orginal Fende P-bas mic.

Snyggaste botten utan att vara överdriven så det distar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har spanat lite på seymor duncan och dom ser intressanta ut. Troligen kommer jag att köpa bara en till att börja med och sätta där den gamla micken satt innan jag tar mig för att fräsa ur för fler och andra placeringar. Möjligen kommer jag också att köra på Nilssons förslag på en p-mick i stället. Någon som har erfarenhet av att handla på e-bay??

http://viewitem.eim.ebay.se/New-Fender-Original-P-Bass-Pickup-Set-Precision-Pickups/360413597877/item

För billig för att vara sant??

(Medveten om att jag nog får fräsa en aning i kroppen om jag köper denna men det kan man väl ta 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...