Jump to content
Annons

Studioutrustning, tips tack!


everlastingrecords

Recommended Posts

Hej!

Jo, så här är det. Jag har en liten(till viss del mobil) hemmastudio för att göra både skisser och lite större produktioner (har spelat in två fullängdare). Nu har jag fått lite pengar över och tänkte investera dem i studion. Men nu står jag lite handfallen och vet inte vad jag ska köpa. Lyxproblem.. Men jag tänkte höra vad ni tycker är viktigast och vad ni skulle lägga pengar på? Tyvärr, rör vi oss fortfarande i budget-land, så inget extravagant.

Det jag har nu:

Laptop (ny, kör Cubase)

Motu Traveller

Hörlursmixer

Sennheiser HD200

Stereopar Röde NT5 (dock trasiga just nu, buhu..)

Stereopar JJLabs BMC3

Stormembrans JJLabs (äldre variant)

Och så instrument såklart, ett helt gäng olika samt trummor i annan lokal.

Nord Electro 3

Midikeyboard med styrning.

Lite olika pluggar och någon waves bundle. Minns inte vilken.

Det jag spontant tänker att jag borde/skulle kunna lägga pengar på är:

Ett par bra mixningshörlurar (Känner att jag inte riktigt får till det i mina nuvarnade Sennheiserlurar)

Ett par hyffsade monitorer (Vet inte om jag ska prioritera detta. Hur viktigt tycker ni det är? Borde jag lägga pengar på ett par bättre lurar?)

En bra mic (de jag har är ju ok, men ingen som är superbra. Alltså jag är nöjd med dem men förstår kanske inte vad jag saknar)

Funderar också på en sån här om jag vill använda fler än fyra preamps: http://www.thomann.de/se/behringer_ultragain_pro8_digital_ada8000.htm

Hur skulle ni prioritera inköpen?

Finns det något annat ni tycker är självklart? Externa effekter?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skön uppsättning.

Det jag skulle se över är monitorer, skaffa ett par riktigt schysta så har du riktigt schysta förutsättning för att kunna prodda nice.

Därefter hade du ju kunnat, anting själv eller med hjälp av ett proffs, akustiskbehandla lite så att förutsättningarna för inspelning blir fantastiskt trevliga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorer säger ni.. Hmm. Alltså jag sitter hemma i mitt vardagsrum (som jag även sover i) så att akustikbehandla blir nog svårt. Har två barn också så jag arbetar ofta med musiken när de lagt sig. Och eftersom jag bor i en tvåa så kan jag inte dra på någon volym att tala om efter läggdags. Knepigt, knepigt.

Spelade in förra i lokalen som jag har. Det är en replokal egentligen men jag använder den som inspelningsrum. Har tillgång till trummor där. Här är ett exempel om ni vill lyssna: Juni Järvi – I Love You A Bit More For Everyday That Passes

Link to comment
Dela på andra sajter

everlastingrecords: Aha, då har du såklart lite tråkigare förutsättningar för monitorer. Jag vet inte, men isåfall hade jag skaffat mig ett par riktigt tunga studiohörlurar i prisklass 2000-3000. Då lär du få bra skit.

Annars kan du ju ta och preprodda i lurarna, sen har du dina monitorer i din lokal. Så drar du dit och finslipar basfrekvenser osv när du börjar bli klar. Men, det kanske blir lite sega moment?

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer. Med sådana förutsättningar är det nog lämpligast att köra med ett par riktigt bra öppna lurar. Mina favortier är Ultrasone Pro2900 (eftersom deras Pro2500 inte tillverkas längre). Det går att göra bra mixar med dem, även om jag föredrar monitorer, som de flesta andra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har du ingen bra akustik är det totalt onödigt släng ut pengar på dyra monitorer. Det kommer inte att hjälpa dig.

Enligt mig bör du helt klart prioritera monitorer före lurar. Det beror på vilken miljö du är i men i 9 fall av 10 får du till bättre mixar med monitorer.

hejhop sicket strunt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar hittills!

Ja, det lutar mot att jag lägger ner tanken på monitorer ett tag och gör som jag gjort hittills, dvs mixar hemma i lurar och referenslyssnar i högtalare/monitorer på andra ställen.

Så, nu lutar det mot att köpa ett par bättre (öppna) lurar och ev. en lite bättre mikrofon. Lutar mot att det blir en Shure KSM27 och ett par Ultrasone-lurar. Får se i vilken prisklass det blir bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ett par riktigt bra lurar, typ Ultrasones dyrare PRO2900.

Mikar är svårt att säga eftersom vi inte vet vilka instrument du spelar in, var du spelar in och vilket sound du eftersträvar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller miken så är jag nog ute efter en lite bättre allroundmik. De jag har nu är väl även de allroundmikar men de ligger i den nedre priklassen.

Jag spelar in popmusik, både lugnare singer/songwriter-aktigt och mer uptempo. Det jag har spelat in/brukar spela in (i någon slags ordning ofta -> mer sällan): sång, piano, ak.gitarr, elgitarr och bas (men jag linar oftast), trummor, andra stränginstrument (autoharpa, ukulele, mandolin etc.), percussioninstrument (shakes, ägg, claves, osv. Mer sällan congas, timapni osv.), stråkinstrument, blåsinstrument (trumpet, saxofon, trombon, valthorn).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vilken volym gubbsen här mixar på, men jag skulle också säga monitorer.

Själv mixar jag på en sån låg nivå att rummet ändå inte påverkar tillräckligt mycket för att kunna ställa till problem.

Och eventuella brister i akustiken kan man väl lära sig, genom att lyssna på mycket referensmaterial som man "vet" hur det låter osv.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Och eventuella brister i akustiken kan man väl lära sig, genom att lyssna på mycket referensmaterial som man "vet" hur det låter osv.

Iofs sant, man kan lära in sig på både högtalare och rumsklang men det tar sin tid. Och TS vill säkert referenslyssna på fler ställen ändå.
Link to comment
Dela på andra sajter

Som det verkar nu så köper jag den där Shuremiken (tillsammans med min bror, bra grej!) och så får det bli ett par hörlurar också. Ju mer jag tänker på det desto mer ovärt känns det med monitorer. Speciellt då mitt rum tenderar att förstärkare vissa frekvenser på ett alldeles oönskat sätt. Arbetet och pengarna för att justera det känns inte värt.

Tack för all input!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...