Jump to content
Annons

Har ja fattat det rätt?


DaCriLL

Recommended Posts

tjenixen gott folk. kan va postat i lite fel avdelning men passar väl här ändå.

Nu är det dags att göra nåt redigt av denna hobby.

tänkte bygga mig en hemma-studio.

är HELT grön på ALLT av den analoga sidan. DAWs har ja pillat med lite o har en halvbra överblick över mixandet I TEORIN dvs haha.

Har flytit rundor på nätet o försökt skaffa mig en bild av vad som behövs.

har spelat gura hela mitt liv o nu ska ja inhandla en ny Elgura, en Fender EJ sginature strata för er som e nyfikna.

tänkte i samma veva köpa mig grejer till en studio.

har ja föståt det hela rätt angående signal-gången, alltså va jag behöver för utrustning:

MIC (antingen sång eller guran)

I

Mixer

I

Datorn

Räcker detta?

jag behöver ingen "audio interface" om jag använder en mixer, korrekt?

sen en annan fråga med:

om jag vill spela in med min gitarrförstärkare, tänkte köpa ny sån med nämligen, Då kommer ja behövea en "audio-interface" mella förstäkrae o dator, eller går det o köra in förstärkarsignalen i mixer? blir de inte "dubbel" förstärkning då?

är massa mer som behövs, men DET har ja koll på.

det är just bara den här biten mellan mic o dator ja inte blir helt haj på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mixer anses ganska onödigt, då du använder dig av ett ljudkort och mixar i datorn.

Vet inte riktigt vad du menar med att du inte behöver ett audio interface? Du måste ha någon typ av ljudkort kopplat till datorn för att kunna spela in.

För att spela in guran mickar du upp förstärkaren (högtalaren är det väl egentligen 😛 ) med micken som är kopplad till ljudkortet.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Mixer anses ganska onödigt, då du använder dig av ett ljudkort och mixar i datorn.

Vet inte riktigt vad du menar med att du inte behöver ett audio interface? Du måste ha någon typ av ljudkort kopplat till datorn för att kunna spela in.

För att spela in guran mickar du upp förstärkaren (högtalaren är det väl egentligen 😛 ) med micken som är kopplad till ljudkortet.

agerar inte mixer som ljudkort?

men ska ja skita i mixern då o köpa ett bra ljudkort då?

så blir de:

Mic

I

ljudkort

I

datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

agerar inte mixer som ljudkort?

Det finns mixers med inbyggda ljudkort, men det vanligaste är att de inte har det.

(Mackie Onyx 1640i: http://www.mackie.com/products/onyx1640i/ )

Vad gäller ljudkort finns det massvis att välja mellan. Ett firewire är väl att föredra, tror jag. (Förutsatt att du har det på datorn förstås?)

Här finns ett antal exempel: http://ordermusic.se/produkter/studio/ljudkort/firewire

Finns säkerligen folk här som har förslag direkt från huvudet. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...