Jump to content
Annons

DI-box - Stereo eller mono?


Steven Persson

Recommended Posts

Tjo!

Tänkte lira in elgitarr via ampsims, men jag behöver tydligen en aktiv DI-Box för att få en bra signal från min elgitarr med passiva-mickar. Jag är en novis på sånt här...men spelar det någon roll om jag väljer mono eller stereo?

Kopplar jag gitarren in i DI-Boxen och sen DI-boxen till mitt Echo Audiofire 4 ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjo!

Tänkte lira in elgitarr via ampsims, men jag behöver tydligen en aktiv DI-Box för att få en bra signal från min elgitarr med passiva-mickar. Jag är en novis på sånt här...men spelar det någon roll om jag väljer mono eller stereo?

Kopplar jag gitarren in i DI-Boxen och sen DI-boxen till mitt Echo Audiofire 4 ljudkort?

Om du inte behöver ha två anslutningar så är det poänglöst med stereo. Att det kallas stereo är ju fel då det är två lineboxar i en. Alltså två mono. Inget som säger att det måste vara en stereodevice likt en keyboard. Du kan ju ha gitarren i ena och bas i den andra anslutningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tackar!

Dock får jag absolut inget vettigt ljud ur min gitarr via DI-boxen. Skaffa en Behringer Ultra-DI och kopplade den mellan gitarren och ljudkortet, men jag måste besämt säga att ljudet är lika klent ändå. Gitarren går in i DI:n med en instrument kabel, ut från DI:m med en XRL kabel in till en av XRL-ingångarna på mitt Echo Audiofire 4. Höll på några timmar och testa runt, men fick inte till det så jag lämnade tillbaka den och återgår till min BOSS GT-10.

Tänkt mest för kul testa om man kunde få ett "tightare" dist-ljud med någon simulering typ via Pod Farm eller någon annan variant..men "Bossen" duger rätt okej det också!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har också en BOSS GT-10 som jag inte riktigt är nöjd med. Hur gör du när du pluggar in den? USB eller in i ljudkortet? Har du fått till några bra ljud med den? Exempel?

Jag kör den direkt in via USB. Jag har inga "rena" gitarrtagningar, men du kan lyssna på soundcloud.com/azzopardi hur de låter med alla andra instrumenten. Låten "Eradicated" har ett rätt schysst ljud utifrån förutsättningarna!

Känner mest att de rena ljuden gör sig bäst i Boss GT-10:an. Har nåra schyssta med Phaser, Flanger etc etc i många olika kombinationer.

Redigerat av Azzopardi
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...