Jump to content
Annons

koppla sub och monitorer... olika alternativ(?)


Umemagnus

Recommended Posts

Hallå i stugan!

En liten fundering bara...

Har ett par genelec 8030or och snart en sub till dom också.

Tänkte höra med er som är vana, hade idé´ om att koppla (från min mackie bigknob) monitorerna på "Monitor A" och suben på "Monitor B"... Egentligen går man väl först med signal till sub, sen vidare därifrån till monitorer?

Tanken med förstnämnda är att i mitt fall använda suben enbart för att få lite extra skjuts då man lyssnar på musik, inte vid mixning, då det inte är en värstingsub heller, för den delen...

På så vis kan jag enkelt styra om suben ska vara med eller inte, med en enkel knapptryckning på bigknoben...

Men, har det någon påverkan på signalen om den går först via sub ut till monitorer, eller spelar det ingen roll hur jag lägger monitorerna i kedjan?

Mvh

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du bör absolut gå till suben först och koppla vidare därifrån till monitorerna.

Anledningen är att du har ett delningsfilter i suben, som gör att du slipper få samma frekvenser ut från både sub och satelliter. Suben skickar alltså bara vidare det som den inte själv tar hand om. Om du inte gör så, riskerar du utsläckningar och förstärkningar där samma frekvenser kommer från båda håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en Behringer Behringer B2092A. Å för finsmakarna, spypåsarna ligger till vänster 😉 Men för mig funkar den alldeles utmärkt till det jag ska ha den till.

Ska som sagt inte mixa med den men kan vara skoj att ha då man ska lyssna på saker. Testade idag med lite synthleads å höll fan på att få ringa glasmästeriet, då jag ett tag var rädd att rutorna skulle flyga 😄 , ett sjukt tryck i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch.. Behringer är underskattat av många.. Har lyssnat på deras monitorer och dom har låtit förvånansvärt prisvärda.. Ingen spypåse för mig i alla fall! Tack för tipset.. Lysande idé att ha en pedal som kopplar ur subben och bypassar filtret.. Otroligt bra och inovativt må jag säga.. Hejja Behringer! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast Genelics sub är ju bra mycket dyrare va? Både du och jag Claes vet att Behringer gör justa prylar för priset! Jobbade själv bakom en DDX3216 i början av 2000-talet och den funkade utmärkt i livesituationer då jag soundcheckade med 3 olika band.. Motorreglar med tillhörande testosteron! 🙂 Skönt att ha både reverb och kompressor på resp. kanal... Jag tryckte mest på på recall-knappen och njöt av en kall... Lite justering på EQ på delningsfiltret och lite upp och ner på mastervolymen.. Men det där jäkla billiga DDX3216 svek mig aldrig.. Transparent micpremp som t.om klarade av ett par lågmälda LA Cm2 som overhead utan påtänkligt brus.. Fixade att förstärka ett par dynamiska Sm57 utan att hicka... Utan att färga.. Så dåliga är ändå inte Behringers prylar!.. Sen råkar jag veta att även du Claes.. Du hade också ett DDX3216! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast Genelics sub är ju bra mycket dyrare va? Både du och jag Claes vet att Behringer gör justa prylar för priset! Jobbade själv bakom en DDX3216 i början av 2000-talet och den funkade utmärkt i livesituationer då jag soundcheckade med 3 olika band.. Motorreglar med tillhörande testosteron! 🙂 Skönt att ha både reverb och kompressor på resp. kanal... Jag tryckte mest på på recall-knappen och njöt av en kall... Lite justering på EQ på delningsfiltret och lite upp och ner på mastervolymen.. Men det där jäkla billiga DDX3216 svek mig aldrig.. Transparent micpremp som t.om klarade av ett par lågmälda LA Cm2 som overhead utan påtänkligt brus.. Fixade att förstärka ett par dynamiska Sm57 utan att hicka... Utan att färga.. Så dåliga är ändå inte Behringers prylar!.. Sen råkar jag veta att även du Claes.. Du hade också ett DDX3216! 🙂

Jag ser inte ner på Behringers prylar generellt, utan de gör många bra prylar. Tyckte bara att det blev lite fel att kalla det för "innovativt" när det redan finns sedan många år tillbaks.

Sedan är de kända för att kopiera andras konstruktioner - och det känns inte särskilt ok, men samtidigt tror jag att Behringer till stor del har bidragit till att priserna på musikprylar har gått ner - och det är ju bra, eftersom fler har råd med ok prylar.

Jag hade alldeles riktigt en DDX3216 som jag var mycket nöjd med - och jag har fortfarande en HA4600 (hörlursförstärkare) eftersom jag inte har hittat någon annan med samma funktionalitet i vettigt prisläge. Lite brusig men inte så att det stör nämnvärt - och när den används till monitorlyssningen vid tracking, så spelar det ändå inte så stor roll. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...