Jump to content
Annons

Spelkonsol


Mr Keys

Recommended Posts

Annons

Jag har en Gamecube....

Valde den mest pga att jag har en gammal 8-bitars NES hemma hos föräldrarna, så Nintendo kändes helt enkelt "tryggt"... 😆 Dessutom var Nintendo först med att sänka priset till en mer rimlig nivå.

Och sedan finns det en del exklusiva spel som gjorde valet mindre svårt. Köpte Metroid Prime nyligen och det är GRYMT!! Gillar även plattformsspel a'la Mario, MegaMan, etc.

Många verkar tro att Gamecube mest har "barnspel", men det tycker jag faktiskt inte stämmer. Resident Evil 4...? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Xbox har bättre grafik och PS2 har mer externa speltillbehör. Speltitlarna kan nog vara hucket som stucket.

Jag kör chippad Xbox och använder även som Media Center. Perfekt. Kommer att köpa en till Xbox att ha som Media Center i sovrummet.

Det finns spelemulatorer för de flesta gamla konsoller till Xbox, förmodligen även till PS2.

Men det är väl som med Mac vs. PC för hemmastudio... välj det som dina polare har. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet (men kanske självklart?) tips...

Kolla bland alla spel som finns till de olika konsollerna, och leta rätt på den konsol där du hittar flest "godbitar". Glöm inte heller att titta på listorna över kommande spel.

X-box ska ju ha bäst prestanda och PS2 sämst, men det är ju faktiskt spela man ska göra med maskinerna, inte sitta och drägla över specifikationerna... :rolleyes:

Det finns ju klart flest spel till PS2, men därmed är det ju inte sagt att det är den som har flest bra spel. Har fått intrycket av att det släpps väldigt mycket skräp till den konsolen...

Så.......... Köp en Gamecube!! 😛

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

...att det finns spelemulatorer till x-box visste jag inte. Då kan man jue för tusiken lira alla spel på x-box. Klar fördel. Men då måste man alltså chippa spelet först?

(Ja jag har nyss köpt mitt x-box så jag har ingen koll....)

X-box ska du välja, Mr Keys. Helt givet. :rolleyes:

Det brukar även ploppa upp en hel del erbjudande som t.ex "Köp en mobil för 1 krona och få med x-box på köpet." Kan vara värt att kolla upp. Själv köpte jag mitt på CDON...

😛

Edit: Skrivfel

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina 200.000.000 lire...

XBOX

+

Bästa prestandan av dagens spelmaskiner

Mediacentret som hacke snackar om... i med ett chip och en fetare hårddisk så har du dvdspelare, tvspelskonsol, och kan lagra allt från musik till film och spel på hårddisken.

Väl fungerande onlinetjänster för både chippade och ochippade boxar

-

Blir ganska dyrt innan man köpt konsol, extra handkontroller, chip och hårddisk.

Den nya lilla handkontrollen känns inte lika bra som den förra fetingen.

PS2

+

Ganska många intressanta spel som är "ps2 only" (det har även xbox, men inte i samma utsträckning eftersom många av dem även kommer till PC)

Många har den, vilket innebär att det är enkelt att byta spel med polarna.

Handkontrollen har de flesta spelare använt någon gång, så ingen polare kan gnälla på den när du spöar skiten ur dem i Tekken!

-

Inte alls samma prestanda som en xbox

Många uppföljare till spel som lever på föregångarnas meriter.

Sämre onlinemöjligheter.

Gamecube

+

Man får de klassiska spelen och karaktärerna.. Mario, Zelda, Link och DK.

Ganska billigt med både spel och konsol.

Väldigt korta laddningstider.

Välprogrammerade spel (jag tycker mig uppleva färre buggar på kuben än på ps2 och xbox)

Många riktigt roliga multiplayer-party-lir

-

I stort sett obefintliga onlinemöjligheter

Endast dolby pro logic 2 ljud...

Svårt och omständigt att köra piratkopierat med.

Handkontrollen är väl inte riktigt lika bra som de andra konsolerna.

Själv äger jag en XBOX och en Gamecube, ifall någon skulle vara intresserad av att veta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra sammanfattning där, Brojd.

Håller bara inte riktigt med dig om GCs handkontroll. Tycker att den är kanon, mycket skönare än PS2:ans iallafall...

PS. Satt tidigare idag och dreglade över projektorer, så att man kan avnjuta Metroid Prime och DVD-filmer i stooorformat... Tekniknörderiet gäller "tyvärr" inte bara musikprylar... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Mycket beror på vilka sorts spel du gillar. Vill du ha bredd med allt från action till pusselspel så är PS2:an väldigt bra och håller sig grafikmässigt fortfarande.

Bra spel enligt mig är Silent Hill serien, GTA-serien, Hitman-serien och diverse sportspel.

Är du helt såld på sport och bilspel så är Xbox den som gäller. Otrolig grafik och bra prestanda men jag tycker att spelen i övrigt är för få.

Eftersom jag inte äger en Xbox så överlåter jag tipsen till någon annan.

Gamecube är den som jag håller närmast hjärtat eftersom jag alltid varit en Nintendo-nörd. Skitbra grafik och ljud rent prestandamässigt.

Precis som med Xbox är spelutbudet fortfarande lite trist men de som finns är ofta väldigt bra.

Speltips: Zelda, Super Mario, Metroid... Behöver jag säga mer?

Här hemma spelas det vilt på:

Amiga 1200

Nintendo 8-bit

Game Boy Classic

Game Boy Advance SP - Classic NES

Nintendo 64

Gamecube

Playstation 2

😄😎

Redigerat av equinoxe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra sammanfattning där, Brojd.

Håller bara inte riktigt med dig om GCs handkontroll. Tycker att den är kanon, mycket skönare än PS2:ans iallafall...

PS. Satt tidigare idag och dreglade över projektorer, så att man kan avnjuta Metroid Prime och DVD-filmer i stooorformat... Tekniknörderiet gäller "tyvärr" inte bara musikprylar... 😄

För min egen del så gillar jag gamcubens kontroller bättre än PS2:ans..

(Dock gillar jag boxens bäst) 😎

Men de flesta som jag träffat på gillar ps2:ans kontroller bättre än gamecubens... förmodligen eftersom "alla" har klämt på en någongång..

Link to comment
Dela på andra sajter

Den nya lilla handkontrollen känns inte lika bra som den förra fetingen.

Åh fy fasen vad du steg på min lista nu Brojd! Så ruskigt sant! Är tokigt glad över att jag köpte 4 stora handkontroller innan de slutade tillverkas. Tyvärr börjar de dock säcka ihop en efter en, våndas över att behöva köpa ett par små handkontroller.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Den nya lilla handkontrollen känns inte lika bra som den förra fetingen.

Åh fy fasen vad du steg på min lista nu Brojd! Så ruskigt sant! Är tokigt glad över att jag köpte 4 stora handkontroller innan de slutade tillverkas. Tyvärr börjar de dock säcka ihop en efter en, våndas över att behöva köpa ett par små handkontroller.

/Majken

Jag har bara en allmän fundering.

Vad är skillnanden mellan en stor kontroll och liten (förutom storleken)? Är det nån skillnad på presisionen/responsen på spakarna etc?

(Till x-box alltså)

Link to comment
Dela på andra sajter

Den nya lilla handkontrollen känns inte lika bra som den förra fetingen.

Åh fy fasen vad du steg på min lista nu Brojd! Så ruskigt sant! Är tokigt glad över att jag köpte 4 stora handkontroller innan de slutade tillverkas. Tyvärr börjar de dock säcka ihop en efter en, våndas över att behöva köpa ett par små handkontroller.

/Majken

😎

Blev tvungen att göra en fuling och hyra en konsol+kontroll och byta insats i dosan när en av mina stora kontroller började bryta ihop....

Sedan betalade jag 200 spänn till videobutiken för att jag "hade haft sönder dosan"

(det var panik....tony hawk-turnering redan samma kväll så jag hade inte tid att beställa en ny stor kontroll från xbox.com..) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Den nya lilla handkontrollen känns inte lika bra som den förra fetingen.

Åh fy fasen vad du steg på min lista nu Brojd! Så ruskigt sant! Är tokigt glad över att jag köpte 4 stora handkontroller innan de slutade tillverkas. Tyvärr börjar de dock säcka ihop en efter en, våndas över att behöva köpa ett par små handkontroller.

/Majken

Jag har bara en allmän fundering.

Vad är skillnanden mellan en stor kontroll och liten (förutom storleken)? Är det nån skillnad på presisionen/responsen på spakarna etc?

(Till x-box alltså)

Den "lilla vita" och den "lilla svarta" knappen sitter helt annorlunda placerad på den lilla dosan (nere till höger under övriga knappsatsen till skillnad från den stora som har knapparna ovanför de färgglada "ABXY")

Hela dosan är mindre, vilket också innebär att "trigger" spakarna där man har pekfingrarna har kortare "slaglängd" vilket är ganska störande eftersom de är analoga och försämrar precisionen.

Dessutom tycker jag att man lättare kommer åt "abxy" av misstag på den mindre dosan när man spelar tex. tony hawk och andra spel när man snabbt skall byta knapp och inte får trycka fel..

Link to comment
Dela på andra sajter

PS2

+

Ganska många intressanta spel som är "ps2 only" (det har även xbox, men inte i samma utsträckning eftersom många av dem även kommer till PC)

Många har den, vilket innebär att det är enkelt att byta spel med polarna.

Handkontrollen har de flesta spelare använt någon gång, så ingen polare kan gnälla på den när du spöar skiten ur dem i Tekken!

-

Inte alls samma prestanda som en xbox

Många uppföljare till spel som lever på föregångarnas meriter.

Sämre onlinemöjligheter.

Är det inte i själva verket så att det är enklare att spela online spel med PS2an?

Så vitt jag förstått så krävs nåts om kallas XBox Live och kostar en månadskostnad om man vill spela online. Så var det förut iaf. Kanske inte längre.

Med PS2an så är det ju bara att koppla upp sig med nätverkskortet mot internet och bara köra. Inga krångligheter alls.

Dessutom så är nya PS2 så förbannat liten och fräck. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Har aldrig förstått mig på grafiken på playstation överhuvudtaget, chippa ett xbox istället och pumpa in en stor hårddisk 😮

Strunta i grafiken och spela spelen istället. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig förstått mig på grafiken på playstation överhuvudtaget, chippa ett xbox istället och pumpa in en stor hårddisk 🙁

Strunta i grafiken och spela spelen istället. 🙂

Word. Därför kör jag PS2. GTA, Wipeout Fusion, WRC 2, 3 och 4, Jak & Daxter, Final Fantasy X, Gran Turismo, Metal Gear Solid.

Min åsikt men Nintendo 8-bit ligger mig precis lika varmt om hjärtat. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

...att det finns spelemulatorer till x-box visste jag inte. Då kan man jue för tusiken lira alla spel på x-box. Klar fördel. Men då måste man alltså chippa spelet först?

Jo, det finns Atari/Gameboy/N64/NES/SNES m.fl, men det finns alltså inte en PS2 emulator till Xbox. 😆 Vad jag menade var att dessa emulatorer gissningsvis även finns till PS2 (någon som vet?).

Man måste chippa boxen först, ja. Inte spelet. Spelen laddar man ner, färdigchippade. 🙂

BTW, en chippad Xbox kan rippa över originalspel från DVD till sin hårddisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gamecube sätter jag min röst på!

Vi har haft grymt roliga förfester med MarioCart:DD och mario party spelen!

Och ska man sitta o sunka själv så är ju metroid och zelda spelen tokgrymma!

Okej att GC har sina nackdelar som att man inte kan kolla på DVD på den, man kan inte så vitt jag vet chippa den, eller köra "mediaportal" på den, men det har man ju DVD spelare och HTPC för! 😆

/ j

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Ett NES ska man ha 😉

Edit: Ett? En?

Ett NES borde det vara tror jag. 😎

NES är helgjutet på fester! Några spelglada polare, lite alkohol och Blades of Steel gör susen! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...