Jump to content
Annons

Bygga absorbenter för en betongklump


Shimmen

Recommended Posts

I mitt bostadsområde finns det ett skyddsrum!

5,4m*5,4m*2,4m stort och helt i tungbetong. Japp, det låter skit där inne. Till den nivån att äldre människor i området inte kan vara därvid möten osv, så därför kom jag på att jag kunde försöka fixa till det lite. Mestadels för att kunna starta en riktig byggtråd här på forumet eftersom jag inte har några riktiga lokaler själv att fixa med! 😛

Mitt problem däremot är att jag inte är alltför kunnig kring detta, men det är därför jag har er 🥰

Rummet är som sagt ett skyddsrum i storleken 5,4m*5,4m och 2,4m i tak. Jag försökte att ta reda på lite vad det är för problem i lokalen rent ljudmässigt, så jag gjorde en mätning med mina öron och kom fram till att mid-frekvenserna är det som är värst . En person som pratar där inne mullrar som en traktor. Diskanten verkar inte vara ett stort problem av någon anledning. Reverbtiden skulle jag nog uppskatta till 1-2 sekunder vid ett handklapp, så reflexer måste absolut bort.

Den klassiska bredbandsabsorbenten (den jag tänker på speciellt är Chruncharns modell från hans tråd) verkar vara en bra lösning. Eller finns det något bättre?

För att undvika mindre bra svar, detta är inget studiobygge! Jag tänkte bara göra det till en trevligare lokal att vistas i.

Här är några bilder av lokalen om det hjälper någon!

Jag vill också passa på och tacka detta forum och folket i det för all hjälp man kan få och ge. Tack 🙂

//Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett tips innan du sätter igång: kolla upp om det finns några regler eller restriktioner för vad som får göras. Jag vet att det finns skyddsrum som har 24h-restriktioner: rummet ska vid behov kunna återställas inom 24 timmar. Detta är väl viktigast om man har tänkt spika upp innerväggar, lägga golv och så, men det skadar ju inte att ta reda på vad som gäller!

Jag är definitivt ingen expert, men såhär tänker jag om behandlingen:

Det du vill göra är att absorbera en del av den ljudenergi som annars studsar mellan väggar, tak och golv. En teoretiskt optimal absorbent, dvs med 100% verkningsgrad, omvandlar all ljudenergi inom frekvensområdet den är verksam för, till värme. Så bra är ingen praktisk absorbent (ett öppet fönster anses "absorbera" 100%, eftersom den del av ljudvågen som försvinner ut genom öppningen inte kommer tillbaka in i rummet igen).

När någon pratar i rummet breder ljudvågorna ut sig i "alla" riktningar (dock: ju högre frekvenser desto mindre spridning = mer riktverkan) och reflekteras sedan mot de hårda ytorna.

Vad jag vill komma fram till är att en absorbentpanel "endast" kan absorbera en viss procent av den portion "ljud" som faller in mot den yta som panelen täcker. Så i ett stort betongrum kommer det nog att krävas ganska mycket panelyta, eftersom den obehandlade väggytan fortfarande kommer att vara lika reflekterande!

Samtidigt vill du ju inte ha ett helt "dött" rum. Ljudet som reflekterats mot väggarna är det som skapar vår känsla av att befinna oss i ett rum. Istället ska du nog sikta på att tillverka ett antal paneler och placera ut dessa med jämna mellanrum runtom väggarna så att du får en någorlunda jämn klang i hela rummet. Om takhöjden tillåter så är det väldigt bra om du kan sätta paneler även i taket, men just skyddsrum brukar väl inte ha så generös takhöjd direkt.

Jag skulle satsa på att bygga enkla träramar med invändiga mått som passar standardmåtten på isoleringsskivor (mineralull) från bygghandeln för att slippa eländet med att skära till skivorna. Fylla ramarna med isolering och klä dem med ett diskret tyg som det går att andas igenom samt montera upp på väggarna på enklaste viss (en kloss i överkant resp underkant kanske) med luftspalt mellan. Luftspalten ökar den sammanlagda absorbtionsgraden eftersom ljudenergin som tar sig igenom skivan och reflekteras av väggen måste igenom isoleringen en gång till!

Om lokalen ska användas för möten och andra trivselsammanhang får du väl försöka hålla djupet på konstruktionen ganska låg för att hålla akustikbehandlingen så diskret som möjligt.

Om det är samtal, porslinsklirr och skrapljud från stolar som ska hanteras, gissar jag att det räcker med såna här enkla bredbandsabsorbenter. Har man en bastrumma eller andra låga frekvenser att ta hänsyn till så krävs även hantering av basen med s.k. basfällor.

/ Martin

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

5.4 x 5.4 ja detta är ett praktexempel på hur det är när det är som djävligast, ett kubiskt rum är bland det svåraste att bota rent akustikmässigt och med den rätt låga takhöjden tvi vale...jag skulle smälla upp absorbenter på 3 av de 4 väggarna och ca 50-60% i taket!!!

Stenullsskivor dikt mot väggen i ett regelverk täckta med tyg blir billigast och mest effektivt, tillverka ramar typ tavlor för taket med samma material*

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

5.4 x 5.4 ja detta är ett praktexempel på hur det är när det är som djävligast, ett kubiskt rum är bland det svåraste att bota rent akustikmässigt och med den rätt låga takhöjden tvi vale...jag skulle smälla upp absorbenter på 3 av de 4 väggarna och ca 50-60% i taket!!!

Stenullsskivor dikt mot väggen i ett regelverk täckta med tyg blir billigast och mest effektivt, tillverka ramar typ tavlor för taket med samma material*

Det här är ju ditt område så det är ju guld värt att få ta del av din kunskap. Vilka absorbenter rekommenderar du till ett rum på 12 kvm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett utvecklat svar Martin och tack för tipsen Florian! 🙂 Hur många sådana absorbenter skulle behövas på varje vägg? Och jag tror inte att taket är möjligt att behandla tyvärr. Bara 2,4m högt.

//Simon

Såna här har vi i repan som är en riktig betongfälla den me, gör grym skillnad!post-14852-0-34141900-1321095127_thumb.jpg

Finns här: http://www.bullerbekamparen.se/absoflex-textil-om.aspx

Kan säkert hittas billigare nån annastans eller byggas själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning men dom bygger inte så mycket... Typ 10 cm (5 cm absorbent och 5 cm luftspalt)... Annars så klär du in mineralull i tyg å hittar på nåt kreativt sätt att sätta upp dom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har stött på ett nytt problem. Jag har hittat sånna mineralullsplattor men de kostar 240kr per platta. Jag vet att Cruncharn byggde 18 stycken för cirka 1500kr. Hur gick det till?

Jag tror du har sett/räknat fel. Snabb koll på Byggmax.se:

En 120mm skiva kostar 46kr / m2. http://www.byggmax.c.../pid-16208.aspx

95 mm får du för inte mer än 27 kr / m2: http://www.byggmax.c.../pid-16207.aspx

Vill du ha 195 mm, så kostar det 76 kr / m2: http://www.byggmax.c.../pid-16212.aspx (men då kan du lika gärna ta dubbla 95mm, så kommer du undan med 54 kr / m2)

/ Martin

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du har sett/räknat fel. Snabb koll på Byggmax.se:

En 120mm skiva kostar 46kr / m2. http://www.byggmax.c.../pid-16208.aspx

95 mm får du för inte mer än 27 kr / m2: http://www.byggmax.c.../pid-16207.aspx

Vill du ha 195 mm, så kostar det 76 kr / m2: http://www.byggmax.c.../pid-16212.aspx (men då kan du lika gärna ta dubbla 95mm, så kommer du undan med 54 kr / m2)

/ Martin

Men vad innebär styckpriset då? :S som står med liten text under? De säljs ju i färdigutskurna skivor, hur kan det vara m2 pris?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...