Jump to content
Annons

Pickadoll

Recommended Posts

Jag har beställt en Fender Telecaster av en grymt duktig gitarrmakare.

Kroppen byggs i Gran och halsen i Lönn.

Problemet är dock att jag inte vet vad jag ska ha för mickar/mick i den.

Jag vill att gitarren ska låta METAL.

Har tittat mest på EMG mickar, framförallt 81 som stallmick och ett par olika från Seymour duncan.

Grejen är att jag egentligen inte riktigt vet hur en grankropp låter. Låter den ljust osv?

Jag har en tele sen förut som är byggd i Ask men det är ju inget att jämföra med.

Jag kan ju alltid åka 16-18 mil till Umeå för att gå på närmaste musikaffär värd namnet för att prova lite olika guror 🙂!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Inte en aning om hur en planka låter gjord i gran. Saken är den att man måste veta innan, om det är ett trä som gör en nöjd. Det är ju ingen idë beställa för att sen konstatera att man blev missnöjd. När det gäller micar är det en smaksak. Aktiva påverkas nästan inget alls av träet till skillnad mot passiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aktiva påverkas nästan inget alls av träet till skillnad mot passiva.

Det där får du gärna utveckla.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

"urtelen" (Broadcastern) vad väl i gran tills man just märkte att det var lite väl mjukt...?

Tror den var i fura.

Är gitarrbyggaren duktig har han nog väldigt fina granbitar att ta av, det skiljer nog väldigt på gran och gran. Tittar man på granar efter vägen o i bushen kan de ju se ut på 100 olika vis. Riktigt exklusiva ak gitarrer o fioler har väl oftast gran i locket. Så det kan nog vara kanon. Dåligt värmetal om man eldar med det, men bra i instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan tanke: En kompis ville ha typ Yngvie Malmsteen ljud i sin strata, så han köpte såna signatur-mickar. Blev hemskt besviken, det var väldigt svag output i dem, om det tom var lägre än orginalmickarna. Men med fulla skaft på alla gainrattar och distar så är det väl antagligen just dessa mickar som ger Yngvie det ljud han vill ha.

Så det jag menar är att det kanske inte är självklart att en aktiv mick med skithög output ger bästa metaldisten. Med superhög output kan "bettet" bli sämre. Eller oxå är det det som blir bäst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Aktiva påverkas nästan inget alls av träet till skillnad mot passiva.

Då kan du aldrig ha spelat EMG, jag har en les paul och en fender lead där båda har EMG-81, det är en markant skillnad i ljud mellan dessa gitarrer.

JBs är mina favoriter till metal om man inte spelar väldigt nerstämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aktiva påverkas nästan inget alls av träet till skillnad mot passiva.

Jag är fortfarande nyfiken på det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja hot rails var gööör poppis där i början och mitten av 2000talet. lät fett och tydliga. john5 är väl den gitarrist jag först och främst kommer att tänka på när någon säger metal och tele. han har ifs flera signature teles men den som har singlecoils (inte för att det direkt låter som det..) men då har han tydligen hotrails på den.

mickval är svårt. har aldrig gett mig in i det. har provat gitarrer och skaffat dem när allt är bra.. spännande med gitarrbyggen dock. hoppas du blir nöjd

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt tacksam över alla svar.

Lutar nästan mer åt EMG. Dom känns mer metal, rent ljud och inte så dynamiska kanske. Seymour passiva känns mer hårdrock, eller jag vet inte 🙂!

Jag valde gran för att han sa att originaltelecaster var byggd i gran. Och jag ville ha en original men med metal-tappning. Har testat flera av hans egna och dom låter riktigt bra, men jämförde aldrig med någon tele byggd i ett annat träslag just då. Och hans telecasters har hans egentillverkade mickar så det blir så svårt att jämföra med någon annan.

Ja han har fina bitar. Han hade några bitar av några träslag som han köpt av någon som legat och torkat sen 40 och 50 talet 🙂!

Gran är mjukt och svårarbetat för det spricker lätt.

Vet inte om jag ska ha någon halsmick alls. Blir väll mest som rythmgitarr hade jag tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt tacksam över alla svar.

Lutar nästan mer åt EMG. Dom känns mer metal, rent ljud och inte så dynamiska kanske. Seymour passiva känns mer hårdrock, eller jag vet inte 🙂!

Jag valde gran för att han sa att originaltelecaster var byggd i gran. Och jag ville ha en original men med metal-tappning. Har testat flera av hans egna och dom låter riktigt bra, men jämförde aldrig med någon tele byggd i ett annat träslag just då. Och hans telecasters har hans egentillverkade mickar så det blir så svårt att jämföra med någon annan.

Ja han har fina bitar. Han hade några bitar av några träslag som han köpt av någon som legat och torkat sen 40 och 50 talet 🙂!

Gran är mjukt och svårarbetat för det spricker lätt.

Vet inte om jag ska ha någon halsmick alls. Blir väll mest som rythmgitarr hade jag tänkt.

Om du inte kommer att spela på halsmicken så se till att inte sätta dit nån alls. Om man skippar urfräsningen för den micken får man lite extra sustain ioma man inte bryter av träfibrerna där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte kommer att spela på halsmicken så se till att inte sätta dit nån alls. Om man skippar urfräsningen för den micken får man lite extra sustain ioma man inte bryter av träfibrerna där.

Finns det något test som tyder på detta? (Testdata inte "tycke")?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något test som tyder på detta? (Testdata inte "tycke")?

Jag kan tänka mig att det går att mäta. Men det behöver å andra sidan inte betyda att det kommer att märkas i praktiken.

Tänkt dig en neckthrough och en arch top. Visst är det skillnad i sustain, men inte mer än att båda går att använda i stort sett alla sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något test som tyder på detta? (Testdata inte "tycke")?

Jag har bara läst det nån gång, var vete fan. Det kan ha varit Billy Gibbons som uttalade sig om det. Om man ändå aldrig kommer att använda halsmick är det väl lika så bra att aldrig sätta dit varken en mick eller urfräsningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten parantes i sammanhanget, ganska säker på att de första gitarrerna som kom att bli broadcaster/telecaster var byggda i TALL dvs furu, och inte GRAN.

Nu är jag dock inte gitarrbyggare så jag kan ha fel.. 😉

Ask var väl vanligt förekommande när de väl började produceras på 50-talet och senare även al. Finns även thinlines i mahogny men ask & al är nog vanligast.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten parantes i sammanhanget, ganska säker på att de första gitarrerna som kom att bli broadcaster/telecaster var byggda i TALL dvs furu, och inte GRAN.

Nu är jag dock inte gitarrbyggare så jag kan ha fel.. 😉

Ask var väl vanligt förekommande när de väl började produceras på 50-talet och senare även al. Finns även thinlines i mahogny men ask & al är nog vanligast.

Samma har jag läst... Men idag försökte jag googla fram det (ett väldigt slött försök) så hittade jag inget om det.

Tror det även går att beställa ny tall-teles från customshopen deras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Akkegurkor behöver inte vara särskilt exklusiva för att ha en topp i massiv gran. Det har väl nästan alla som kostar 4-5 tusingar och uppåt. Om det är nån bra idé med gran på elgitarrer har jag ingen aning om.

Furu är väl billigt antar jag eftersom Fenders nya kinaserie är byggd i furu, men inga andra modeller. Jag kände på en sådan i butik i somras och den kändes helt overklig. Den var alldeles för lätt faktiskt så jag kopplade inte ens in den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Udda med granvirke, om man tänker på när de gjorde master till segelbåtar förr, så är granens bästa virke inte i kärnan som i många andra träslag, utan i ytveden. En furumast brukade först sågas fyrkantig, sen åttkantig osv tills den var helt rund, det blev ju ganska mycket av det yttre trät som gick bort då, för att få den så stark som möjligt. Men en granmast fick man leta fram i rätt tjocklek som den växte och inte ta bort mycket mer än barken för att fe en så bra rundhult som möjligt.

Off T - 55 ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska till gitarrmakaren imorgon och hämta min elbas som han repat, då ska jag fråga mer om grangrejen. Jag ville ha en riktig tele men metal som sagt. Kanske inte kommer låta lika bra för metal som en ESP Iron cross etc. men den kommer garanterat duga till mig så länge den är snygg och låter bättre än min andra metalgura. Spelar nu på en Eagle lucifer 7-strängad ombyggd med en aktiv EMG mick och en passiv seymour duncan som halsmick, och det är fan en skitgitarr 🙂!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska till gitarrmakaren imorgon och hämta min elbas som han repat, då ska jag fråga mer om grangrejen. Jag ville ha en riktig tele men metal som sagt. Kanske inte kommer låta lika bra för metal som en ESP Iron cross etc. men den kommer garanterat duga till mig så länge den är snygg och låter bättre än min andra metalgura. Spelar nu på en Eagle lucifer 7-strängad ombyggd med en aktiv EMG mick och en passiv seymour duncan som halsmick, och det är fan en skitgitarr 🙂!

Hur funkar det att blanda en passiv o en aktiv mick?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gran är lätt virke och har sjukt bra resonans. Men det går inte med vilken gran som helst. Man ska helst använda en bra vuxen norrlandsgran 🙂!

Vi var osäkra på hur outputskillnaden skulle vara med en Aktiv och Passiv på samma gitarr MEN det funkar hur bra som helst faktiskt 🙂!

Jag ville ha en Telecaster men en egen signatur så då får man anlita en makare 🙂. Form, mekanik osv är exakt som en Fender tele. Och samma Lackblandningar.

Jag hade tänkt köpa Jim roots gitarr förut, den är snygg 🙂!

Utseendet på min gitarr är inspirerat av GAMLA ladugårdar med gamla plåtbeslag på dörrar osv. Ska ha tunna handhamrade plåtbitar som är olika formade, kantiga, vassa fastnitade med riktiga vintage-nitar på vissa ställen på kroppen, eventuellt infällda i träet och nitade. Och någon gammal vintagefärg (inte bestämt mig vilken än). Svårt att förklara men vad tror ni om idén 🙂?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...