Jump to content
Annons

Unable to locate hardware, hjälp uppskattas


littlemess

Recommended Posts

Hej! Jag har ett litet, men ett jobbigt problem som växer och blir större efter varje gång jag ser att det inte funkar. Jag blir galen!

Jag har ProTools. Det har funkat helt okej. Och vad händer? Jo, plötsligt så kan inte programmet öppnas, p.g.a att inte ngn hardware är inkopplad.

"Unable to locate hardware. Make sure your hardware is connected and turned on. Click "OK" when the hardware is ready".

Liksom, vad händer? Min mbox (som jag antar är den de snackar om?) är ikopplad och igång, för annars skulle den inte lysa och vara på. Så varför kommer meddelandet upp? Jag behöver ju protools, för håller på med ett skolprojekt. Så det är lite brådis >.<

Någon som har tips på lösningar och vad jag kan göra? Skulle verkligen uppskattas! Har försökt att starta om och allt möjligt, men det funkar inte :'(

Tack på förhand,

littlemess

post-30114-0-79326100-1320831533_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Frekvensspektrumanalysator: Du menar alltså kabeln som går från mboxen till datorn? Det vore konstigt om det var så, för protools och mboxen är rätt nyinköpt, så det är inte så använt. Men det kan vara så ändå?

Rubberpiggy: Kabeln från mboxen till datorn är i redan innan jag startar datorn ja, men det funkar ändå inte. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Direkt när jag kopplat in den i en isbingång till datorn, och jag startar datorn, så sätts mboxen på. Den har ingen on/off knapp, utan den sätts på när datorn sätts på.

Jag har de senaste drivrutinerna. Så jag förstår verkligen inte vad som är fel. Har provat att koppla ur mboxen från datorn och kopplat in den i en annan usb port, men det funkar inte ändå. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att ni försökte hjälpa mig (: Jag ville bara säga att jag löste det 😄

Jag har en mbox mini 3g, och som sagt så lyser den hela tiden när den är inkopplad i datorn. Men då ProTools har sagt att den inte hittar något, så kollade jag i "Mbox Mini Control Panel", där man kan se om den är connected eller ej. Och där stod det ju att den var connectad. MEN, när jag tar ur sladden till mboxen, så den inte ä i datorn längre, står det fortfarande att den är connectad. Så jag avinstallerade drivers till mbox, och installerade om det. Och nu funkar panelen igen, vilket gör att protools kunde öppnas! 😄

Så om det krånglar sig för någon annan, kolla i den panelen, för om den fastnat på connected, så kan det vara det som är problemet till det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag sitter med samma problem.

Har testat alla varianter på lösningar jag hittar, på alla forum jag hittar, men inget hjälper.

Allt funkade bra, sedan formaterade jag om datorn och nu går det inte. Jag har i och för sig inte en Mbox utan ett Behringerbord med USB-anslutning som, som sagt, funkade bra tills nyss. Har jag glömt någon drivrutin när jag formaterade om kanske?

Ska man inte kunna köra PT9 utan hårdvara, eller med det inbyggda ljudkortet?

Fattar inte vad som händer. Grymt frustrerande. Dödar lite av kreativiteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ja det löste sig.

Avid vägrade hjälpa till med då klev Behringer oväntat in i matchen och löste problemet på 2 minuter.

Det saknades mycket riktigt en drivrutin.

ASIO-drivrutinen finns här om någon annan skulle stöta på samma bekymmer.

http://www.behringer.com/EN/Support/U-Control-Downloads.aspx

Så nu rullar ProTools med Behringermixer som ljudkort. Inte världens bästa ljudkvalla men funkar bra till slaskinspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Hej. Använder denna tråden lite.

Har nyss skaffat en ilok 2 och laddat ner Pro Toools 10 trial. Fått in iloks software och drivers samt laddat in licensen och datorn hittar iloken. När jag startar Pro Tools står de "Unable to detect hardware"

Min ilok har senaste drivisarna från iloks sida så jag förstår inte vart problemet är..nån som kan hjälpa mig??

Testat installera om mjukvara och allt..även PT men det blir samma fel ändå 🙁

Tacksam för svar!

/ Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag förstått nu..Är ju helt ny med det här med ilok och Pro Tools. Trodde ju att det bara var en ilok som krävdes för att köra PT 10 trial..men måste uppenbarligen ha nån hårdvara oxå 🙂

Står på pro tools sida om trialen att man behöver ha en ilok och dator som motsvarar system kraven.

Då jag kommer köra PT på min laptop och använda den dels hemma men oxå på min skola så behöver jag ha nån liten smidig hårdvara och då är väl en mbox mini att rekommendera kanske?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Hejhej Vertigood!

Ja, precis, du behöver en audio device också. 🙂

Mbox mini är ju liten och käck, jag använder den själv då jag inte kör så på så jättestort (:

Har haft problem med den dock, som du ser i tråden, och kommit på varför nu! Den var kass. För i slutet, så funkade den inte som den skulle även fast jag installerade om det, och datorn ville inte hitta den som något inkopplat. Så där var felet. Skickade in den till 4sound där jag köpte den, så nu hyr jag en annan mbox medan de skickat iväg den till leverantören och fixar (:

Det var dock, för 4sound, den första mbox med något fel i, så det händer inte så ofta ^^. Tur jag pratat med dem lite i början om det, annars hade garantitiden gått ut eftersom det gått mer än ett år nu 😛

Redigerat av littlemess
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...