Jump to content
Annons

Kontakt 4 hackar..?


kenjoswe

Recommended Posts

Hej,

Plötsligt har Kontakt 4 börjat hacka på vissa ljud t ex Woodwind, Brass.

När man trycker ner en tangent kommer ett konstant knäppande ljud upp tillsammans med instrumentet.

Andra ljud funkar bra. Vad beror detta på?

Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Disken är OK.

Dessutom har jag provat att flytta Kontakt till en annan hårddisk (nästan tom) men det är samma problem. Jag har provat med olika bufferstorlekar på ljudkortet. CPU är inte särskilt belastad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att spela upp några av samplingarna direkt i Win/OSX med en vanlig player som iTunes eller Winamp, alternativt från ett spår i Cubase, för att kontrollera om problemet ligger i själva samplingen. Om det fortfarande sprakar, kontrollera inställningarna för samplingsfrekvens, dvs om samplingen matchar det som ljudkortet är inställt på. Det kan annars hända att det blir problem vid upp- eller nersampling.

Om samplingarna låter bra utanför Kontakt, så kan det bero på att din dator helt enkelt inte klarar av att hantera streamingen och de patchinställningar, envelopes och filter som ljuden är programmerade med i Kontakt. För att kolla så kan du börja med att öka bufferten markant på ljudkortet, t ex uppåt 1024 samples latency. Det avlastar både CPU och läsning från disk. Om inte det hjälper så kan du prova att stänga av så mycket som möjligt av filter och envelopes i patchen i Kontakt. Ja alltså för att felsöka, inte som en lösning.

Även om CPU:n inte ger intryck av att vara överbelastad, så kan överbelastning ändå vara fallet någon annanstans i kedjan och det kan röra sig om spikes som inte syns på t ex Cubase CPU-mätare.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

..öka bufferten markant på ljudkortet...

Jag ökade bufferten till 512 och då får jag totalt 14ms i latency

Det verkar vara CPU problem.

Ändå har jag en Quad processor på 4x2.6 Ghz.

Hur mycket ska man behöva egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan bero på mycket. Om du har diverse bakgrundsprogram som stjäl kraft, som virusdödare, anti-spyware och diverse små "hjälp"-program som ligger och snurrar, så kan det lasta ner en del. Om du har nätverkskort - framför allt trådlöst - i en laptop, så brukar det också kunna bråka med DAW-programmen om man inte avaktiverar det. Likadant om du har några strömsparfunktioner aktiva, så kan det ställa till trassel ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ökade bufferten till 512 och då får jag totalt 14ms i latency

Det verkar vara CPU problem.

Ändå har jag en Quad processor på 4x2.6 Ghz.

Hur mycket ska man behöva egentligen?

Det bör räcka till det mesta, men det är så enormt många variabler som kan påverka Kontakts uppspelning... Svårt att felsöka utan att ha patchen och hela riggen framför sig,

Kolla Claes tips ovan och kolla även om det finns en uppdatering till de ljud som krånglar. De är inte helt ovanligt att ljud till Kontakt släpps utan att vara ordentligt testade på de plattformar de ska funka på.

Om du tänker dig Kontakt som en "VSTi-version av Cubase" där en sjuhelvetes massa kanaler ska streamas från disk och huller om buller med allehanda patchprogrammering och allt i realtid, så ser du att det är ganska avancerad teknik där mycket kan påverka prestandan även om den på papperet ser ut att klara det..

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Disken är OK.

Dessutom har jag provat att flytta Kontakt till en annan hårddisk (nästan tom) men det är samma problem.

Men hur snabba är hårddiskarna? Vilka modeller?

Och hur mycket RAM-minne har du?

Jag tror det är dessa två faktorer som spelar in, inte CPU.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...