Jump to content
Annons

Fade out på midi spår?


kr002

Recommended Posts

Tjabba!

jag har länge undrat en sak! (jobbar i Cubase 5)

När jag spelar in ett ljudspår med micken, då går det fint att dra "en linje" längst bak på ljudspåret, så ljudet blir svagare och svagare och sedan blir det tyst!

Men hur gör jag samma ifall jag t ex öppnar Embracer och spelar in med ljudet "Classic strings"....? då finns det dock ingen linje som man kan dra för att skapa fade out? 🙁

Sorry för mina dåliga musiktermer!

Mvh: Kasper

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle inte rekommendera att du gör en fade med midivolymen (men det går att göra om du tar upp pianorulle-editorn och väljer volume change istället för velocity, som är default), eftersom det är ganska grovt stegat - något som gör att man kan få lite knäpp i ljudet när man ändrar och det blir tydligt att det sker en ändring i steg (kallas "zipper-effect" på utrikiska).

Gör istället en automation av mixerregeln på audiokanalen som hör till ditt VSTi, så får du det jämnt och snyggt. Ett annat alternativ kan också vara att använda Expression pedal, om ditt VSTi har stöd för det - för det blir också mycket snyggare än volume change.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag prövade en gång att göra en "fade" i editorn för MIDI, men ärligt talat hörde jag inte så stor skillnad på fadingen. Det var nästan som det inte var någon fade alls faktiskt. Så att göra en automation som ovanstående säger är bättre, för då BLIR det riktig fade.

Sedan kan du även extrahera MIDI spåret också. Mycket möjligt att ljudet kanske sänks någon 00000.något db då när du sätter in det som audiospår igen, men det är nog bara att höja då antar jag 😄. Det är vad jag har för mig i alla fall, både vad gäller sist nämnda och ovannämnda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska egentligen inte gör fade i mixen. Gör låten färdigt i mixen utan fades sen mixar du ner till (bounce?) till stereo-wav. Fade är något man oftast gör i masteringsprocessen. Är det som så att du försöker göra någon slags crossfade mellan ljud inne i en mix är det fortfarande bättre om du bouncar midi-spåret som wav-fil och gör det på audiospåret i ställe. MIDI har bara 127 steg i volymen så precis som Claes skriver blir det granska grovhuggen fade.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...