Guitar Nilsson Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 Har lÀrt mig att smÄ rum kan ge basigt sÄngljud och en puckel i 800 - 1000 hz. Kan en micscreen öka pÄ detta fenomen? Jag har fan sÄ mycket mer skumt ljud pÄ sÄngen, oberoende pÄ mick Àn nÀr jag spelat in tex trummor eller elgitarr i samma rum, alltsÄ utan micscreenen:
hegobald Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 Kort svar.. Ja det kan den om bakvÀggen pÄ den Àr konstruerad sÄ den inte slÀpper igenom ljud!
Guitar Nilsson Postat 25 oktober 2011 TrĂ„dstartare Postat 25 oktober 2011 (redigerat) On 2011-10-25 at 08:08 sa hegobald: Kort svar.. Ja det kan den om bakvĂ€ggen pĂ„ den Ă€r konstruerad sĂ„ den inte slĂ€pper igenom ljud! Det Ă€r en sĂ„n hĂ€r http://www.thomann.d...a0aea34199ddd43 Baksidan Ă€r nĂ„n sorts plĂ„t med mer hĂ„l Ă€n plĂ„t, insidan Ă€r nĂ„n sorts skumgummi. Men varken den hĂ€r eller nĂ„n annan micscreen kan vĂ€l slĂ€ppa igenom mycket ljud? Vitsen Ă€r vĂ€l att de inte ska göra det? Jag brukar sĂ€tta micken ganska nĂ€ra den ena vingen, ca 7 cm och riktad bort frĂ„n porta-apparaten, för att fĂ„ bort sĂ„ mycket som möjligt av surret frĂ„n digitalportan.den surrar som en stationĂ€r dator ungf. Den andra vingen hamnar liksom mkt öppet o lĂ€ngre frĂ„n micken, micken har jag oftast placerad till vĂ€nster i hela paketet. SĂ€tter hela rasket sĂ„ att jag nĂ„r portaknapparna om jag lutar/stĂ€cker mig en bit frĂ„n pallen jag sitter och skriker pĂ„ vid skrikpĂ„lĂ€ggen. Kanske man alltid borde ha micken sĂ„ lĂ„ngt ut det gĂ„r pĂ„ den nedre pinnen och i centrum, dĂ„ kommer den inte nĂ€rmare vĂ€ggen Ă€n 25 cm nĂ„nstans... Fast i mitt fall kanske det Ă€r bĂ€st att skippa skĂ€rmen helt? Modernt hittepĂ„ som sabbar mer Ă€n det tillför? Rummet Ă€r ganska dĂ€mpat, gammal 30-tals kĂ„k i trĂ€ med sĂ„gspĂ„n i trossbotten, spĂ€nnpapp i taket, jag hör inga ekon alls i micken vare sig med eller utan skĂ€rm. Knepigt det hĂ€r med akustik. đ€Ș Föresten, "kamfiltereffekt" Ă€r det rĂ€tt ord? TLM102 Ă€r kĂ€nslig att gĂ„ nĂ€ra ang bashöjning, finns det ett annat ord? ApropĂ„ ingenting sĂ„ testade jag att sjunga lite i en AKG D112 igĂ„r. En liten del i det soundet gillade jag bĂ€ttre Ă€n det jag fĂ„r i TLM102. Man kan sjunga supernĂ€ra den utan att det lĂ„ter fel. Men det blir inte helt rĂ€tt Ă€ndĂ„... En SM7 kanske vore bĂ€st för mig. Eller den hĂ€r nya Telefunken, M80 http://www.telefunke...uct.php?item=24 Den Ă€r vĂ€l billigare Ă€n SM7... ungf 2900 kr. Redigerat 25 oktober 2011 av Guitar Nilsson
Claes Holmerup Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 Kamfilter Ă€r helt rĂ€tt benĂ€mning. đ Det Ă€r nĂ€r direktljudet samverkar med studsen frĂ„n första reflektionspunkterna. Högsta diskanten absorberas av materialet i skĂ€rmen, men lite lĂ€gre frekvenser kan brĂ„ka om de inte slĂ€pps igenom, utan istĂ€llet studsar tillbaks pĂ„ den hĂ„rda ytan bakom skum-materialet. Med tanke pĂ„ akustiken, sĂ„ Ă€r det oftast effektivare med ett sĂ„nghörn, Ă€n med sĂ„dana dĂ€r skĂ€rmar. http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#Liverummet
Demonproducenten Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 On 2011-10-25 at 10:44 sa Guitar Nilsson: Föresten, "kamfiltereffekt" Àr det rÀtt ord? TLM102 Àr kÀnslig att gÄ nÀra ang bashöjning, finns det ett annat ord? det lÄter mer som proximity effekt det
Claes Holmerup Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 On 2011-10-25 at 12:35 sa Demonproducenten: det lĂ„ter mer som proximity effekt det SjĂ€lvklart. đ Mitt svar gĂ€llde egentligen det första inlĂ€gget och jag tĂ€nkte inte pĂ„ att det blandades ihop med proximityeffekten sedan...
Demonproducenten Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 On 2011-10-25 at 12:39 sa Claes: SjĂ€lvklart. đ Mitt svar gĂ€llde egentligen det första inlĂ€gget och jag tĂ€nkte inte pĂ„ att det blandades ihop med proximityeffekten sedan... ingen skugga pĂ„ dig claes đ tror helt enkelt han pratar om tvĂ„ saker
Guitar Nilsson Postat 25 oktober 2011 TrĂ„dstartare Postat 25 oktober 2011 (redigerat) Kom frĂ„n jobbet nu, ska omedelbart testa att sjunga bĂ„de med skĂ€rmen och med bara stativet. PĂ„ varsin kanal, hehe. (skitkul) Proximity var nog det ord jag tappat bort. âșïž "Han" Redigerat 25 oktober 2011 av Guitar Nilsson
Demonproducenten Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 On 2011-10-25 at 12:57 sa Guitar Nilsson: "Han" ... den dĂ€r đ
Guitar Nilsson Postat 25 oktober 2011 TrÄdstartare Postat 25 oktober 2011 Tror ni inte pÄ fan att det lÄter bÀttre utan skÀrmen! Ett svagt missljud, lite grann som en billig campingradio med dÄlig mottagning, eller med vÀldigt dÄliga batterier kan lÄta, försvann. Det lÄter lite som att man har ett vÀldigt bra ljud pÄ en regel, sen adderar man bara lite grann av det taskiga radioljudet pÄ en till regel... Med Neumannen pÄ ett löst stativ försvann missljudet. Inte undra pÄ att det enda ljud jag aldrig blivit nöjd med har varit sÄngljudet! Jag har testat att koppla digitalt eller analogt, olika mickar, med eller utan Ranekompressorn, alltid har det dÀr knepiga oljudet legat i bakgrunden och gjort mig förbannad. Utan skÀrmen kan jag gÄ lite nÀrmare ocksÄ mÀrkte jag. Nu ska jag testa att koppla in tvÄbandskompression. DÄ borde jag kunna sjunga lite nÀrmare utan den lilla diskant jag har i rösten trycks undan med kompressorn i normalmode. Nu sÀger jag som Hilding i TÄrtan: "Nu Àr jag glad igen, skynda er efter instrumenten, nu vill jag sjunga"!
Claes Holmerup Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 HĂ€rligt att höra att du har hittat boven - Ă€ven om det förstĂ„s Ă€r lite trist att ha köpt nĂ„got som stjĂ€lpte istĂ€llet för hjĂ€lpte. đ DĂ„ förstĂ„r du i alla fall en av orsakerna till att jag hellre rekommenderar ett sĂ„nghörn Ă€n en mikrofonskĂ€rm... đ
Guitar Nilsson Postat 25 oktober 2011 TrĂ„dstartare Postat 25 oktober 2011 On 2011-10-25 at 15:01 sa Claes: HĂ€rligt att höra att du har hittat boven - Ă€ven om det förstĂ„s Ă€r lite trist att ha köpt nĂ„got som stjĂ€lpte istĂ€llet för hjĂ€lpte. đ DĂ„ förstĂ„r du i alla fall en av orsakerna till att jag hellre rekommenderar ett sĂ„nghörn Ă€n en mikrofonskĂ€rm... đ Undrar hur lĂ€nge jag stĂ„tt och spelat in taskigt ljud med den hĂ€r j-a skĂ€rmen? Vilket j-a skit egentligen. Har testat mer nu, det verkar som att jag inte alls behöver hugga lika djupt med eq lĂ€ngre.
hegobald Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 (redigerat) Fast du kan utnyttja effekten till nĂ„got bra ocksĂ„..! Lyssna pĂ„ denna.. DĂ€r sjöng hon in precis som du! HĂ€r utnyttjades just proximity-effekten för att fĂ„ hennes röst att framhĂ€vas. BeyoncĂ© â If I Were A Boy Redigerat 13 december 2011 av hegobald
drloop (oregistrerad) Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 (redigerat) Skulle förvÄna mig om en sÄ liten skÀrm bakom micken skulle göra sÄ stor skillnad vare sig negativt eller positivt, pÄ riktigt.En skitprodukt i mina ögon frÄn början till slut... EDiT : MickskÀrmen alltsÄ. Redigerat 25 oktober 2011 av drloop
Guitar Nilsson Postat 25 oktober 2011 TrÄdstartare Postat 25 oktober 2011 On 2011-10-25 at 18:11 sa drloop: Skulle förvÄna mig om en sÄ liten skÀrm bakom micken skulle göra sÄ stor skillnad vare sig negativt eller positivt, pÄ riktigt.En skitprodukt i mina ögon frÄn början till slut... EDiT : MickskÀrmen alltsÄ. Det Àr ganska stor gris tycker jag. Missljudet Àr lite som ett fasfel. Har haft micken lös nu och snackat i den och samtidigt som jag babblat pÄ har jag flyttat in den i skÀrmen, och det blir absolut ett konstigt ljud dÀrinne. TLM102 tar upp nÀstan lika starkt frÄn baksidan ocksÄ, bara med mkt sÀmre diskant, det kanske har med saken att göra. Skillnaden med o utan skÀrm Àr inte jÀttestor, men tillrÀckligt för att höras och reta ihjÀl mig.
Claes Holmerup Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 Om man tĂ€nker sĂ„ hĂ€r, sĂ„ blir det kanske lĂ€ttare att fĂ„ grepp om (jag rĂ€knar med att det Ă€r en kardioidmick som anvĂ€nds): SkĂ€rmen gör att ljudet studsar tillbaks till micken vĂ€ldigt tidigt jĂ€mfört med om det hinner bort till en vĂ€gg och studsa tillbaks dĂ€rifrĂ„n. Det gör ocksĂ„ att ljudet kommer tillbaks till micken med starkare ljud Ă€n det hade gjort om det skulle fĂ€rdas lĂ€ngre innan reflektionen, nĂ„got som ger större risk för just kamfiltereffekten, som kan liknad vid fasfel, som HĂ„kan skriver. Om man ser till att ha lĂ€ngre till nĂ€rmaste vĂ€gg bakom micken och istĂ€llet ser till att dĂ€mpa vĂ€ggen eller hörnet som man har bakom sin rygg, sĂ„ tar ljudet lĂ€ngre tid pĂ„ sig att komma tillbaks, det har hunnit spridas ut lite mer och kommer dessutom mycket senare - sĂ„ det lilla som kommer tillbaks till mickens baksida, kommer att bli en svag efterklang (rumsklang) istĂ€llet för att skapa problem genom att samverka med direktljudet efter vĂ€ldigt kort tid. DĂ€mpningen man har bakom ryggen, gör att eventuella reflektioner dĂ€rifrĂ„n, som kommer att gĂ„ in pĂ„ rĂ€tt sida av micken (dĂ€r den har bĂ€st upptagning), kommer att dĂ€mpas, sĂ„ att allt blir frid och fröjd (nĂ„ja...đ). Sedan finns det förstĂ„s tillfĂ€llen nĂ€r en sĂ„dan skĂ€rm trots allt kan göra nytta, sĂ„ det Ă€r inte en helt onödig produkt, men i mĂ„nga lĂ€gen Ă€r den vĂ€ldigt överflödig och ibland rentav skadlig, som sagt.
Rödeorm (oregistrerad) Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 HÀr Àr en lÀnk till en video som tar upp problematik kring reflektionsfilter. http://www.youtube.com/watch?v=hOcg_EYCnIo
Guitar Nilsson Postat 25 oktober 2011 TrÄdstartare Postat 25 oktober 2011 On 2011-10-25 at 22:27 sa Rödeorm: HÀr Àr en lÀnk till en video som tar upp problematik kring reflektionsfilter. http://www.youtube.c...h?v=hOcg_EYCnIo Bra video. Han sÀger samma sak som jag upplevt, diskanten försvinner och mid o bas ökar. I mitt rum lÄter nog sÄngpÄlÀgg bÀttre utan skÀrm Àn tom med en SE som sÀkert Àr bÀttre Àn min Thomannkopia. Utan skÀrm hör jag inga jobbiga ekon alls. Inga o-jobbiga heller...
Claes Holmerup Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 On 2011-10-25 at 22:49 sa Guitar Nilsson: Bra video. Han sĂ€ger samma sak som jag upplevt, diskanten försvinner och mid o bas ökar. I mitt rum lĂ„ter nog sĂ„ngpĂ„lĂ€gg bĂ€ttre utan skĂ€rm Ă€n tom med en SE som sĂ€kert Ă€r bĂ€ttre Ă€n min Thomannkopia. Utan skĂ€rm hör jag inga jobbiga ekon alls. Inga o-jobbiga heller... SE's skĂ€rm fungerar, som han sĂ€ger, troligen bĂ€ttre Ă€n kopiorna tack vare de olika lagren, men jag Ă€r Ă€ndĂ„ övertygad om att det Ă€ndĂ„ blir bĂ€ttre (och dessutom billigare) utan skĂ€rm och med absorbenter bakom ryggen... đ SE's Ghost-paneler Ă€r byggda pĂ„ liknande sĂ€tt och de Ă€r grymt bra för akustikbehandling trots att de inte Ă€r överdrivet tjocka - sĂ„ de har definitivt lyckats göra nĂ„gonting rĂ€tt med sitt system med flera olika lager. đ
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2011 TrÄdstartare Postat 26 oktober 2011 Om jag orkar ska jag lÀgga ut ett ljudprov. Jag tror att det blir mer mer av det hÀr missljudet med en hyperkÀnslig mick som TLM102. Ska jÀmföra med en Röde NT2-A oxÄ, den Àr nog inte lika kÀnslig.
BluesBoy Postat 26 oktober 2011 Postat 26 oktober 2011 Funderar lite över det hĂ€r med proximityeffekt..... HĂ€r Ă€r en definition jag hittade: "Proximityeffekten uppstĂ„r dĂ„ man placerar en mikrofon med njurekaraktĂ€ristik nĂ€ra en ljudkĂ€lla. Effekten uppstĂ„r för att membranet i mikrofonen fĂ„r en fasförskjutning och det bildas frekvenser som egentligen inte finns i ljudkĂ€llan. Proximityeffekten kan man anvĂ€nda vid till exempel gitarrinspelning dĂ„ man vill fĂ„ med mycket frekvenser frĂ„n bottenregistret. Ăven vid sĂ„nginspelning kan man tillĂ€mpa detta för att ge sĂ„ngen en djupare klang." Om jag fattar detta rĂ€tt sĂ„ uppstĂ„r proximity effekten ALLTID nĂ€r man nĂ€rmickar tex en högtalare? Utöver detta har jag fattat proximity effekten som nĂ„gonting dĂ„ligt, men sĂ„ Ă€r alltsĂ„ inte fallet? Proximity, kamfilter.....mycket man inte fattar. đ
wellness music Postat 26 oktober 2011 Postat 26 oktober 2011 Proximityeffekten kan man absolut dra fördel av vid inspelning. Den kan dock vara rÀtt svÄrhanterlig om ljudkÀllan rör pÄ sig. I sÄdana fall Àr det bÀttre att vÀlja mick med rÀtt karaktÀr för ÀndamÄlet.
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2011 TrÄdstartare Postat 26 oktober 2011 On 2011-10-26 at 07:11 sa wellness music: Proximityeffekten kan man absolut dra fördel av vid inspelning. Den kan dock vara rÀtt svÄrhanterlig om ljudkÀllan rör pÄ sig. I sÄdana fall Àr det bÀttre att vÀlja mick med rÀtt karaktÀr för ÀndamÄlet. Men det missljud jag drabbats av pga micscreenen kallas vÀl varken proximityeffekt eller kamfiltereffekt? Vad kan man kalla oljudet isÄfall? Jag skaffade den dÀr skÀrmen för att "hÀnga med" lite i det moderna ljudets utveckling. Men i stÀllet för att ta bort fula rumsreflektioner (som jag inte har nÄgra) sÄ tillverkade och tillförde skÀrmjÀveln just detta. Helt otroligt vilka idiotgrejer man kan gÄ pÄ. Jag tyckte den var bra pÄ sÄ vis att den kunde skÀrma av surret frÄn utrustningen, lyssnade jag efter det var det ju helt perfekt, surret hördes inte. Men det Àr nÀr börjar sjunga som det blir skit. Vem vill köpa en micscreen frÄn Thomann? Billigt...
wellness music Postat 26 oktober 2011 Postat 26 oktober 2011 Nej, det Ă€r ju tidigreflex/ kamfiltereffekten orsakat av ojĂ€mn absorption du rĂ„kat ut för ( som filmen ovan tar upp). On 2011-10-26 at 10:04 sa Guitar Nilsson: Vem vill köpa en micscreen frĂ„n Thomann? Billigt... đ
Claes Holmerup Postat 26 oktober 2011 Postat 26 oktober 2011 (redigerat) Precis! Proximityeffekten Ă€r en bashöjning som du fĂ„r nĂ€r du kommer nĂ€ra kardioidmickar och figure-8 mickar (som ju egentligen Ă€r tvĂ„ kardioider riktade pĂ„ varsitt hĂ„ll). Omni-upptagande mickar saknar dĂ€remot proximityeffekt. Den effekten börjar ofta i viss mĂ„n redan 40-50cm bort frĂ„n micken och börjar inverka pĂ„ allvar nĂ„gonstans omkring 20cm. Man kan utnyttja det om man vill ha nĂ„got i stil med amerikansk radiopratar-röst genom att hĂ„lla sig vĂ€ldigt nĂ€ra micken. Nackdelen Ă€r att om man Ă€r relativt nĂ€ra och flyttar sig i avstĂ„nd, sĂ„ kan proximityeffekten göra att soundet blir vĂ€ldigt ojĂ€mnt. Kallas förresten ocksĂ„ proximitetseffekt eller nĂ€rhetseffekt om man vill undvika utrikiska ord... đ Redigerat 26 oktober 2011 av Claes
BluesBoy Postat 26 oktober 2011 Postat 26 oktober 2011 On 2011-10-26 at 10:49 sa Claes: Omni-upptagande mickar saknar dĂ€remot proximityeffekt. Dum frĂ„ga mĂ„hĂ€nda, men....varför? Ăven fast micken tar upp runtom, borde vĂ€l ljudet pĂ„verkas ju nĂ€rmare du kommer?
Claes Holmerup Postat 26 oktober 2011 Postat 26 oktober 2011 On 2011-10-26 at 13:21 sa BluesBoy: Dum frĂ„ga mĂ„hĂ€nda, men....varför? Ăven fast micken tar upp runtom, borde vĂ€l ljudet pĂ„verkas ju nĂ€rmare du kommer? Det Ă€r inte fullt sĂ„ enkelt - men det Ă€r verkligen ingen dum frĂ„ga... đ Alla membran Ă€r egentligen i princip rundupptagande. För att fĂ„ dem att ge en riktad upptagning, sĂ„ trixar man med akustiska portar pĂ„ mikrofonen, sĂ„ att man skapar en fasutslĂ€ckning sĂ„ gott det gĂ„r mellan framsidan och baksidan. Portarna kan inte hantera för starka luftströmmar och det Ă€r dĂ€rför lĂ€gre frekvenser blir förstĂ€rkta istĂ€llet för utslĂ€ckta nĂ€r man kommer allt nĂ€rmare. Ett klassiskt exempel Ă€r nĂ€r folk som Ă€r lite ovana har en kardioidmick - exempelvis en Shure SM58 - pĂ„ scenen och handen börjar glida upp för nĂ€ra kulan. DĂ„ tĂ€cker man för de akustiska portarna och vips! sĂ„ har man skapat en omniupptagande mick eftersom fasutslĂ€ckningen inte fungerar lĂ€ngre. Cirkelpromenaden Ă€r ett faktum och alla undrar vad det Ă€r för "fel" pĂ„ micken... đ
vstrs Postat 26 oktober 2011 Postat 26 oktober 2011 Intressant trÄd. Jag har alltid undrat om micscreen verkligen Àr bra. Jag har aldrig provat. Ytterligare en produkt man slipper köpa! Jag anvÀnder 3 vÀggar ca 232cm x 113cm x 25cm fyllda med 4 st isoleringsskivor per st. Enkel regel som ram med tyg hÀftat mot ramen och skivorna sprayade med lim. Tror jag lÀste om konstruktionen hÀr? pÄ forumet för nÄgra Är sedan. Billigt och bÀst. Tack för den konstruktionen!
BluesBoy Postat 26 oktober 2011 Postat 26 oktober 2011 Ahh! Tur att det finns de som kan. đ Mycket att lĂ€ra.....Tack, Claes!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.