Jump to content
Annons

POD Farm


Vallhagen

Recommended Posts

Hej!

Jag ska inte säga att jag "hittat hem" till 100%, men efter att ha lattjat runt lite med diverse gitarrsimulerande VST-er så har Line6 POD Farm blivit den jag återkommer till / gillar mest. Jag köpte den i samband med datoruppgradering i våras.

Min fråga: Jag är inte helt insatt i floran av hårda produkter från Line6, men det finns ju ett gäng stärkare och POD-ar. Är det så att det är samma simuleringar i POD Farm som i någon av POD-arna eller förstärkarna? Alltså, borde jag kunna ladda en preset i POD Farm som ursprungligen skapats för (t.ex.) POD XT? Eller kör Line6 med "parallella simuleringsrejs", en för varje produkt?

I analogi med ovan fråga; visst var det så, att den gamla (första) Guitar Port jobbade med samma simulering som XT (om än i bantad version), med skillnaden att Guitar Port använde datorkraft från PC-n...?

Jag har slarvsökt på Line6 hemsida, men hittar inte svar på min fråga där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Hade en UX2 för ett bra tag sen. Vad jag minns så kunde man inte ladda en preset från POD till UX. Fanns olika kategorier för vilka produkter man hade att hämta hem på deras hemsida. POD farm var ju den som de började med i simuleringsfacket och fanns ju ursprungligen bara till PT. Samma simuleringar men bara olika produkter. Vet inte om det var/är lite skillnad mellan simuleringarna och till deras förstärkare dock. Men de andra var det samma i alla fall. Allt handlade om vad man hade råd med. I UX-modellerna satt det något plastigt billigt ljudkort i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en UX2 för ett bra tag sen. Vad jag minns så kunde man inte ladda en preset från POD till UX. Fanns olika kategorier för vilka produkter man hade att hämta hem på deras hemsida. POD farm var ju den som de började med i simuleringsfacket och fanns ju ursprungligen bara till PT. Samma simuleringar men bara olika produkter. Vet inte om det var/är lite skillnad mellan simuleringarna och till deras förstärkare dock. Men de andra var det samma i alla fall. Allt handlade om vad man hade råd med. I UX-modellerna satt det något plastigt billigt ljudkort i.

Right. Tack för svar. De började med PT alltså, och senare har jag förstått att det skeppas Line6-simuleringar till Propellerheadpojarna.

Fast jag är fortfarande lite förvirrad. Jag/vi vet ju att det är olika simuleringar i de olika generationerna av POD (1, 2.0, XT, HD ...).

Om jag hajjar dig rätt: POD Farm är sammasamma oberoende av plattform och hårdvara, men du är liksom jag ngt osäker på om de är samma som någon av POD-arna eller förstärkarna?

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Right. Tack för svar. De började med PT alltså, och senare har jag förstått att det skeppas Line6-simuleringar till Propellerheadpojarna.

Fast jag är fortfarande lite förvirrad. Jag/vi vet ju att det är olika simuleringar i de olika generationerna av POD (1, 2.0, XT, HD ...).

Om jag hajjar dig rätt: POD Farm är sammasamma oberoende av plattform och hårdvara, men du är liksom jag ngt osäker på om de är samma som någon av POD-arna eller förstärkarna?

tjing

De nya HD Poddarna, ja de har väl fått en kraftig upplyftning även av mjukvarudelen så där är det klart förbättrat. Testade en och klar skillnad från gamal podar. De billigare alternativen som UX och Pod farm är samma gamla mjukvara som hängt med hela tiden och ja när det gäller förstärkarna är jag osäker på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt tycker jag alltid att mjukvarupluggar låter annorlunda mot hårdvaruburkarna oavsett om de skall bygga på samma teknologi eller inte.

XT äger jag sedan den kom och en GuitarPort har jag spelat på vid några tillfällen och har varit nära att köpa en sån då den var smidig att jobba med samt att den lät bra. Om den bygger på XT-teknologin vet jag inte men inte tycker jag den låter som XT i alla fall, utan mer som en kombination mellan en POD2 och XT i så fall.

Hur som helst så vill jag minnas att jag nog upplevde den som lite mer detaljerad i ljudbilden.

POD Farm har jag funderat på några gånger då jag tycker den låter ganska bra dock har jag varit lite osäker på hur det skulle vara med latencyn genom min XT då dem drivisarna inte direkt ger någon superlåg latency.

Du nämnde att det var olika generationer mellan POD1 och POD2. Var det inte så att man bara fick mer stärkare och cabinett på POD2?

Jag hörde i alla fall ingen ljudskillnad efter min uppgradering.

Jag tror personligen, utan att ha testat alla deras prylar, att det nog skiljer sig lite mellan ljuden om dem har olika plattformar dem ligger på, även om dem skall bygga på samma teknologi.

Jag läste en recension om Amp Farm för länge sedan där recensenten tyckte att POD var en bra och realistisk simulering, fast med Amp Farm så undrade man var dem riktiga stärkarna stod någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

XT äger jag sedan den kom och en GuitarPort har jag spelat på vid några tillfällen och har varit nära att köpa en sån då den var smidig att jobba med samt att den lät bra. Om den bygger på XT-teknologin vet jag inte men inte tycker jag den låter som XT i alla fall, utan mer som en kombination mellan en POD2 och XT i så fall.

Hur som helst så vill jag minnas att jag nog upplevde den som lite mer detaljerad i ljudbilden.

De billigare varianterna är bara ren plast och självklart låter en XT bättre då men emuleringarna är desamma.

Du nämnde att det var olika generationer mellan POD1 och POD2. Var det inte så att man bara fick mer stärkare och cabinett på POD2?

Det var nog fallet med de två men som sagt var HD-versionerna är förbättringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

De billigare varianterna är bara ren plast och självklart låter en XT bättre då men emuleringarna är desamma.

Jag var kanske lite otydlig, det jag menade vara att GuitarPort lät mer detaljerad, trots plasthöljet. Men det har ingen betydelse för ljudet ändå.

Det var nog fallet med de två men som sagt var HD-versionerna är förbättringar.

HD är ju en helt annan sak när det gäller processorkraft i alla fall, däremot så har jag inte testat nån än men jag köper nog en snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du nämnde att det var olika generationer mellan POD1 och POD2. Var det inte så att man bara fick mer stärkare och cabinett på POD2?

Tack för korrigeringen där, du har rätt. Det lär visst ha öppnats lite nya användarmöjligheter oxå (småförbättringar kring "save" osv), men i grunden är simuleringarna desamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en ux2 och en pod xt live, Bägge kör ju med podfarm 2 och jag hör ingen skillnad. Inte för att jag lyssnat särksilt aktivt efter någon heller iof.

Enligt Line6 själva så ska ju HD-modellerna ha bättre modellering. Har inget för vocals i dem dock så jag är nöjd ändå.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en ux2 och en pod xt live, Bägge kör ju med podfarm 2 och jag hör ingen skillnad. Inte för att jag lyssnat särksilt aktivt efter någon heller iof.

Enligt Line6 själva så ska ju HD-modellerna ha bättre modellering. Har inget för vocals i dem dock så jag är nöjd ändå.

Ursäkta om jag är tjatig med "förtydligandefrågor", men det känns som att du faktiskt svarar på min ursprungsfråga här, om jag hajjar rätt, och det tackar jag för:

Det är alltså samma simuleringar som sitter i POD XT som i POD Farm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en ux2 och en pod xt live, Bägge kör ju med podfarm 2 och jag hör ingen skillnad. Inte för att jag lyssnat särksilt aktivt efter någon heller iof.

Om du kör POD Farm 2 i datorn med båda enheterna bör det ju låta likadant, interfacet tror jag inte har någon betydelse för hur POD Farm 2 låter.

Men hur låter din XT Live i jämförelse med POD Farm 2 mjukvaran exempelvis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör POD Farm 2 i datorn med båda enheterna bör det ju låta likadant, interfacet tror jag inte har någon betydelse för hur POD Farm 2 låter.

Men hur låter din XT Live i jämförelse med POD Farm 2 mjukvaran exempelvis?

Bör ju låta likadant under förutsättning att jag lyssnar i samma monitorer. Möjligtvis kan elektroniken i "ljudkortet" i XT Live vara ett snäpp vassare än i ux2:an då den har ett senare tillverkningsdatum så kanske bättre ad/da-omvandlare. Jag kan inte höra någon skillnad tyvärr. Men är ingen gitarrist heller.

Kan elektroniken i det ljudkort som används påverka ljudet från pluggen? är det det du menar?

Samma mjukvara nämligen, vad jag förstått, i pluggen jag använder i Sonar X1 (Pod farm 2) som i XT:n eller UX2:an vilket ju fortfarande är Pod Farm 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, borde jag kunna ladda en preset i POD Farm som ursprungligen skapats för (t.ex.) POD XT? Eller kör Line6 med "parallella simuleringsrejs", en för varje produkt?

Vad Jag förstått så om det är Pod farm 2 som är mjukvaran som används så är det bara att ladda ner presets till den och köra på. Vet inte hur det funkar med den nya HD-linjen och de äldre prylarna som UX8 och pod xt mm. Men jag vet att jag kan använda samma preset i UX2, XT-live och som plugg i Sonar X1 (Pod Farm 2) och jag tycker att preseten låter lika på alla. Har faktiskt aldrig funderat på om en preset skiljer sig från om jag spelar upp den via mit UX2 som plugg eller via XT-live.

Enda jag reagerat på med använding av XT-live är att man måste ställa in alla volym-nivåer manuellt om den ska användas just live så att man inte får rundgång när man byter från en preset till en annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där Berch.

Jag tror den där tröga kronan börjar trilla ner. Märklig liknelse fö; om man nu har en krona på huvudet, vill man liksom att den ska trilla ner?

Jag försöker summera vad jag förstått; rätt eller fel:

* In the beginning så kom POD 1 som strax blev 2.0. De lever liksom sitt eget liv i simuleringsdjungeln.

* Sen kom en hel påse produkter; XT, X3, Guitar Port, UXnn, POD Farm (inklusive addons, platinum och floor- och pro-modeller osv... missade jag någon?), som alla bygger på "samma" grundkoncept, och alltså är kompatibla åtminstone åt ett håll.

* Och nu kommer HD-serien, som vad jag förstår lever ytterligare ett eget liv från grunden.

Pocket POD vetefan var den hör hemma, liksom alla Line6-förstärkare med riktig högtalare.

***

Det fanns ju ett sätt till att kolla, märkte jag: Jag surfade till customtone-sidan och där kan man välja "Show all compatible tones". När jag då väljer POD Farm som "min produkt" så dyker det upp presets skapade med t.ex. Guitar Port och XT.

Men öhh, det hade ni koll på redan...?

***

Lirar du med POD Farm Platinum, Berch? Jag har bara grundpaketet, är det värt att uppgradera?

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att svara på om det är värt att uppgradera, kör med Platínum själv och tycker förstås det är bra. Köpte ett uppgraderingspaket i taget eftersom jag haft ux2:an ett tag och upptäckte att jag idag = platinum. Tycker att det var värt det, men det är jag det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kostar inte mycket att uppgradera så bara slå till. Vet inte vilka stärkarmodeller du har redan men när jag hade en UX var det självklart köpa metalpacket i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kostar inte mycket att uppgradera så bara slå till. Vet inte vilka stärkarmodeller du har redan men när jag hade en UX var det självklart köpa metalpacket i alla fall.

Tjo, jag vet knappt själv vad jag har (eller snarare vad jag saknar)... men standardpacken innebär bl.a. 18 guitar amps att jämföra med platinumpaketets 78 amps. Platinumpaketet innehåller "allt" vad jag förstått.

Uppgraderingen kostar 199 USD, och nja, jag tycker faktiskt inte att det är svinbilligt... men jag är en jävla snålvarg när det gäller sånt här.

Tack för tips 🙂

tjing

**

F ö så lyckades jag ladda en preset från POD 2.0 i mitt POD Farm. Det kanske är samma simuleringar i POD 2 oxå? Fan nu blir det rörigt i hövvet igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

F ö så lyckades jag ladda en preset från POD 2.0 i mitt POD Farm. Det kanske är samma simuleringar i POD 2 oxå? Fan nu blir det rörigt i hövvet igen.

Jag kan väl tänka mig att de är kompatibla på något sätt, men POD Farm låter bra mycket bättre än POD2 som jag alltid tyckte lät lite plastigt och ihåligt samt hade en lite trög mjukvara, den laggade lite grann i liret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jaha ja då har inte jag hängt med på länge då. Standarden som ingick när jag köpte UX var inte så många stärkarmodeller. Fanns inga high-gain med förutom en av deras egna som inte var allt för rolig. Kostade några hundringar uppgradera till dem. Antar att du redan har med dem nu bland dina som 5150, recter, etc. Nä 199 USD, det var saftigt det. Då förstår jag att du är snål. 😆 Mycket när det gäller mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan väl tänka mig att de är kompatibla på något sätt, men POD Farm låter bra mycket bättre än POD2 som jag alltid tyckte lät lite plastigt och ihåligt samt hade en lite trög mjukvara, den laggade lite grann i liret.

Pod Farm 2 kom ju efter Pod Farm, aldrig märkt nå´t lagg, men använder en del presets ibland från pod farm som inte fanns i 2an.

Vad gäller uppgradering så tog jag det lite i taget och upptäckte att det sammantaget = platinum. Kändes ju inte så tvärdyrt av någon amnledning då 😄 . Mer än en tusing svider ju för en uppgradering som man inte är säker på om man behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan väl tänka mig att de är kompatibla på något sätt, men POD Farm låter bra mycket bättre än POD2 som jag alltid tyckte lät lite plastigt och ihåligt samt hade en lite trög mjukvara, den laggade lite grann i liret.

Tjo:)

Jag gillar faktiskt min 2.0, men visst ser/hör jag vad du menar med skillnaden. När det gäller liret så upplever jag ändå att datorns-ljudkortets lagg ger mer än POD2-an. Fast med min hyfsat nya PC så kan jag leva med det oxå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Pod Farm 2 kom ju efter Pod Farm, aldrig märkt nå´t lagg, men använder en del presets ibland från pod farm som inte fanns i 2an.

Min tur att korrigera: POD 2.0, inte POD Farm 2 ... äpplen o päron 😉

Jaha ja då har inte jag hängt med på länge då. Standarden som ingick när jag köpte UX var inte så många stärkarmodeller. Fanns inga high-gain med förutom en av deras egna som inte var allt för rolig. Kostade några hundringar uppgradera till dem. Antar att du redan har med dem nu bland dina som 5150, recter, etc. Nä 199 USD, det var saftigt det. Då förstår jag att du är snål. 😆 Mycket när det gäller mjukvara.

Tjo lite kräm finns allt, rectifiern t ex. Hittade en jämförelselista här: http://line6.com/podfarm/models.html

tjong

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Är ju ingen gitarrist, så vet kanske inte vad jag ska lyssna efter.

Tycker det är lite kul bara att Line6 som har både tekniker och gitarrister gör en programvara i version 1 som ni tycker låter sämre än den Line6 gör i version 2 .

Tur att jag har båda versionerna då. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ju ingen gitarrist, så vet kanske inte vad jag ska lyssna efter.

Tycker det är lite kul bara att Line6 som har både tekniker och gitarrister gör en programvara i version 1 som ni tycker låter sämre än den Line6 gör i version 2 .

Tur att jag har båda versionerna då. 😆

Vänta lite nu, vi pratar förbi varann; En produkt är POD som finns i version 1 och 2.0. Nästa produkt är POD Farm som oxå finns i version 1 och 2 (och 2.5)... Åsikten ovan ska väl läsas som att "POD Farm" låter bättre än "POD" ...

Fan vad rörig jag blir. Men jag har koll, jag lovar 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Modelleringarna är desamma vad gäller POD XT och POD Farm med modell-paket installerade. Men - jag har inte testat att ladda "tones" för XT i POD Farm. Jag rattar mest in en modell och vrider till drive etc. från scratch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, ok! 😳 det är mycket nu...

Jo jag är den förste att hålla med ... Fast nu när jag dykt ner i frågan ett tag - sen trådstarten - så måste jag säga att det klarnat lite. Jag är inte HELT ironisk när jag säger att jag har järnkoll... 🤪

***

Får passa på att be herrarna Berch, DigRules, DieDieDieHard och Linus tack för hjälpen i frågeuppklarnandet. God hjälp gossar!

Om man googlar lite fiffigt så kan man f ö hitta POD Farm Platinum för 995 sek, att jämföra med dollarna ovan. Det är väl ett rätt humant pris:)

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om man googlar lite fiffigt så kan man f ö hitta POD Farm Platinum för 995 sek, att jämföra med dollarna ovan. Det är väl ett rätt humant pris:)

tjing

Huh? 😳 Hur kan det vara billigare köpa platinum än att uppgradera? Låter helt galet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Huh? 😳 Hur kan det vara billigare köpa platinum än att uppgradera? Låter helt galet.

Tjo det är flummigt, men här t.ex: http://www.ljudfront.se/product.html?product_id=3607&category_id=18 . Hyllvärmare kan få röda prislappar... Jag tror faktiskt att priset på platinum är 995 hos 4Sound oxå, fast de har sålt slut produkten om du kollar websidan. De har kvar POD Farm "basic" för 199 kr. Det är oxå billigt.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...