Jump to content
Annons

Blev precis erbjuden ett "förlagskontrakt"


lonewind

Recommended Posts

Ja, rubriken och beskrivningen säger det mesta.

Ett amerikanskt förlag (full service music publishing and licensing company with a focus on placing artist's music in television, film and commercials) har precis erbjudit mig att signa med dem.

Dealen är exklusiv, dock endast vad gäller film och tv.

Jag, precis som många andra musiker är lite rädd för ordet exklusiv.

Det finns förstås både för och nackdelar med detta.

T ex:

Fördelar:

De är inget "stock music" förlag utan signar det de tror på, de kommer alltså aktivt pitcha min musik.

De kan ta bättre betalt för licenserna tack vare exklusiviteten.

De re-titlar inte och tar inget av STIM-ersättningen.

Nackdelar då:

Man låser låtarna på ett år åt gången.

Man får ta bort låtarna från alla "libraries" de ligger på.

Hmm... det är väl vad jag kan komma på.

Era tankar skulle uppskattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nackdelen är att om du binder upp dig hos de kan du inte använda dina låtar till absolut ingenting. Inte så kul om det visar sig att Sony BMG knackar på dörren om en månad och det visar sig att förlaget som raggar upp dig nu inte gör ett skit med dina låtar.

Tro mig, inte kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Tror inte ett smack på att det finns ett uns av sanning i det dom säger dom bara fiskar efter att binda upp dig och din musik utifall. Jag fick ett erbjudande om nåt liknande för ett par år sedan och kollade med folk som dessvärre bekräftade att det var båg så dubbelkolla och dubbelkolla och dubbelkolla en gång till innan du skriver på nåt.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Kräv en initialperiod så du kan dra dig ur efter ett tag om du inte är nöjd med dom.

Nu handlade det ju bara om ett år, sen förnyar du kontraktet eller? Då kanske inte en initialperiod är lämplig på så kort tid.

Skulle vara intressant att läsa hela kontraktet då jag för tillfället utbildar mig inom musikjuridik. Alldeles nyss läst klart om skivbolag/förlag.

Redigerat av cRs
Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst, Grattis! Det låter fantastiskt 🙂 Sen kan jag tyvärr ingenting om detta men om du tänker dig för din musik-karriär så är inte ett år mycket. Kör på det vettja?

Jepp! Ett år är faktiskt en väldigt bra deal i sammanhanget vad gäller tid.

Funderar på att chansa med ett fåtal låtar (nu vet jag inte än hur många de faktiskt vill ha så ska inte vara alltför kaxig).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelen är att om du binder upp dig hos de kan du inte använda dina låtar till absolut ingenting. Inte så kul om det visar sig att Sony BMG knackar på dörren om en månad och det visar sig att förlaget som raggar upp dig nu inte gör ett skit med dina låtar.

Tro mig, inte kul.

Förstår hur du tänker.

Dock är dealen bara exklusiv till film/tv. Så jag får fortfarande göra vad jag vill med låtarna. Det enda jag inte får göra är att sälja licenser för just film/tv.

Sen är väl Sony BMG mer ett "skivbolag" (om nu den klassiska uppdelningen fortfarande är applicerbar).

Dessutom kommer Sony BMG eller något annat majorbolag aldrig någonsin komma och knacka på min dörr. Tro mig, jag har inget de vill ha.

Tack för dina tankar kring detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte ett smack på att det finns ett uns av sanning i det dom säger dom bara fiskar efter att binda upp dig och din musik utifall. Jag fick ett erbjudande om nåt liknande för ett par år sedan och kollade med folk som dessvärre bekräftade att det var båg så dubbelkolla och dubbelkolla och dubbelkolla en gång till innan du skriver på nåt.

Nu har jag redan varit ung och dum och skrivit på rip-off kontrakt som heter duga så jag är inte allt för lättlurad.

Men jag lovar att ha på mig foliehatten när jag synar det finstilta 😆 .

Skämt åsido, tusen tack för din omtanke!

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Kräv en initialperiod så du kan dra dig ur efter ett tag om du inte är nöjd med dom.

Nu handlade det ju bara om ett år, sen förnyar du kontraktet eller? Då kanske inte en initialperiod är lämplig på så kort tid.

Skulle vara intressant att läsa hela kontraktet då jag för tillfället utbildar mig inom musikjuridik. Alldeles nyss läst klart om skivbolag/förlag.

Bra tänk.

Men som sag så ett år är ju nästan som en initialperiod.

Om du vill så kan du få kika på kontraktet när jag fått det färdiga. Ska förhandla lite om villkoren först. Vill t ex att de begränsar sin exklusiva rätt till USA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår hur du tänker.

Dock är dealen bara exklusiv till film/tv. Så jag får fortfarande göra vad jag vill med låtarna. Det enda jag inte får göra är att sälja licenser för just film/tv.

Sen är väl Sony BMG mer ett "skivbolag" (om nu den klassiska uppdelningen fortfarande är applicerbar).

Dessutom kommer Sony BMG eller något annat majorbolag aldrig någonsin komma och knacka på min dörr. Tro mig, jag har inget de vill ha.

Tack för dina tankar kring detta.

Man måste våga tro på sina drömmar! Lyssnade på låten du har i din signatur, helt underbar! Ska nog gå och lägga mig en stund igen. Jag hade absolut köpt skivan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Decoman (oregistrerad)

Jeg har ikke peil på slikt, men tenkte at en kontrakt kan muligens tvinge en artist til å forplikte seg til en masse andre ting en ikke var klar over. F.eks at hvis man lager et album, så må man kanskje lage hele 5 album f.eks, eller tvinges til å være med på turnee eller noe sånt. Kan tenke meg det er veldig viktig å lese tekst med liten skrift så å si.

Altså, man bør ha en forståelse for nøyaktig hva man går med på, og hva man forplikter seg til.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelar:

De kan ta bättre betalt för licenserna tack vare exklusiviteten.

De re-titlar inte och tar inget av STIM-ersättningen.

Det är alltså ett förlag, vilket normalt sett alltid innebär nallning på upphovsrättsersättningarna, men förlaget frånsäger sig att göra anspråk på STIM-ersättning som du får in via film och reklam?

Hur löser du den detaljen att det blir lite knepigt att låta annan sköta licenser när du egentligen redan har upplåtit detta till STIM?

Nackdelar då:

Man låser låtarna på ett år åt gången.

Man får ta bort låtarna från alla "libraries" de ligger på.

Som du säkert förstår; ALLA (nu generaliserade jag) avtal innehåller klausuler som säger något i stil med:

§287 h: Förlaget har oinskränkt rätt att helt eller delvis överlåta rättigheterna som Kompositören/Producenten överlåter genom detta avtal. I det fall Förlaget väljer att överlåta sådana rättigheter på Tredje Part har Förlaget rätt att, om överlåtelse på Tredje Part förutsätter det, förlänga den begränsning i tid som detta avtal avser. Tidsförlängningen ska vara den som Förlaget finner lämpligast i varje enskilt överlåtelsefall.

Alltså: Glöm det där med att Förlaget släpper en guldkalv efter ett år.

Edit: Snyggade till klausulen

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste våga tro på sina drömmar! Lyssnade på låten du har i din signatur, helt underbar! Ska nog gå och lägga mig en stund igen. Jag hade absolut köpt skivan!

Hej!

Tack för det generösa omdömet.

Faktum är att det är just låten i signaturen som fick upp deras ögon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltså ett förlag, vilket normalt sett alltid innebär nallning på upphovsrättsersättningarna, men förlaget frånsäger sig att göra anspråk på STIM-ersättning som du får in via film och reklam?

Hur löser du den detaljen att det blir lite knepigt att låta annan sköta licenser när du egentligen redan har upplåtit detta till STIM?

Som du säkert förstår; ALLA (nu generaliserade jag) avtal innehåller klausuler som säger något i stil med:

§287 h: Förlaget har oinskränkt rätt att helt eller delvis överlåta rättigheterna som Kompositören/Producenten överlåter genom detta avtal. I det fall Förlaget väljer att överlåta sådana rättigheter på Tredje Part har Förlaget rätt att, om överlåtelse på Tredje Part förutsätter det, förlänga den begränsning i tid som detta avtal avser. Tidsförlängningen ska vara den som Förlaget finner lämpligast i varje enskilt överlåtelsefall.

Alltså: Glöm det där med att Förlaget släpper en guldkalv efter ett år.

Edit: Snyggade till klausulen

Hej!

Förlåt för de dåliga upplägget av citeringar. Sitter på mobilen.

Nej, de tar inget av Stim ersättningen, vet att det är det vanliga då det gäller förlag. Om inte jag har missat något nu så tror jag du blandar ihop licenspengar och stimpengar.

Vad gäller klausuler som den du nämner så skulle sådan finnas med så får den revideras om påskrivet kontrakt ska bli aktuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis, jättekul. Tänkte bara checka så att det inte är ett av alla de företag som "vill ha pengar" av dig. Typ en engångssumma på 1000 dollar eller liknande, i så fall kan du vara säker på att det är en scam.

mvh Jon

Hehe!

Nädu, såna dealar har man sett nog av.

Däremot ska man komma ihåg att få saker är gratis nuförtiden. Så man får betala upfront för många saker som man känner inte borde kosta något. Management, promo och fristående a&rs t ex.

Men såna här dealar ska man aldrig betala en krona för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae...

Vilken skillnad gör du i sammanhanget?

Licensen är (oftast) en engångssumma som t ex en reklambyrå betalar dig för rätten att använda din låt. Eftersom detta oftast förmedlas av ett förlag så tar de en viss procent. När sedan reklamfilmen sänds i tv får tv-kanalen betala Stim för att de använder musiken.

Har du något exempel på hur Stim hanterar licensieringen av musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Licensen är (oftast) en engångssumma som t ex en reklambyrå betalar dig för rätten att använda din låt. Eftersom detta oftast förmedlas av ett förlag så tar de en viss procent. När sedan reklamfilmen sänds i tv får tv-kanalen betala Stim för att de använder musiken.

Har du något exempel på hur Stim hanterar licensieringen av musik?

Licens = Tillstånd. STIM hanterar en form av licens.

Vi talar uppenbarligen om olika typer av "licensiering av musik". Du syftar här på den s.k. synkroniseringsavgiften, det gjorde inte jag. När du nämnde "De kan ta bättre betalt för licenserna tack vare exklusiviteten" tolkade jag det lite hastigt som att du syftade på mekaniska rättigheter, vilket ju hanteras gemensamt av STIM och NCB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Licens = Tillstånd. STIM hanterar en form av licens.

Vi talar uppenbarligen om olika typer av "licensiering av musik". Du syftar här på den s.k. synkroniseringsavgiften, det gjorde inte jag. När du nämnde "De kan ta bättre betalt för licenserna tack vare exklusiviteten" tolkade jag det lite hastigt som att du syftade på mekaniska rättigheter, vilket ju hanteras gemensamt av STIM och NCB.

Guld!

Då förstår vi varandra.

Tack för att du redde upp terminologin.

/Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...