Jump to content
Annons

Neumann KH 120 och Event 20/20 Bas V3


Ludwig Koz

Recommended Posts

Hej!

Jag är på jakt efter ett par nya studio-monitorer och har endast två stycken som jag skulle vilja lyssna på innan jag bestämmer mig. Så är det någon som vet vart man kan lyssna på Neumann KH120A och Event 20/20 Bas V3 i Stockholm? Har inte sett att någon av musikaffärerna i området har dessa i sitt sortiment.

Tack på förhand!

/L.K

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hjälper dig att lyfta tråden, samtidigt som jag passar på att fråga:

Vet någon var i södra Sverige man kan lyssna på Neumann KH 120?

Vill verkligen höra dessa inom kort! Jag finnas i Malmö, ju närmare desto bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hjälper dig att lyfta tråden, samtidigt som jag passar på att fråga:

Vet någon var i södra Sverige man kan lyssna på Neumann KH 120?

Vill verkligen höra dessa inom kort! Jag finnas i Malmö, ju närmare desto bättre.

Jag pratade med Ordermusic i Stockholm och de kunde förmodligen ta in KH120 för provlyssning.

Det kanske är värt att slå en signal till deras ombud i Malmö?

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratade med Ordermusic i Stockholm och de kunde förmodligen ta in KH120 för provlyssning.

Det kanske är värt att slå en signal till deras ombud i Malmö?

Trevliga nyheter för TS.

Jag har tyvärr redan pratat med Ordermusic här i Malmö, och de har inga planer på att ta in dom.

MVH

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Har hur som helst fått veta att de finns att lyssna på i Helsingborg, på Ordermusic (Halméns musik). Kan vara intressant att veta för de som söker på KH 120 här på forumet. Blir att fara dit och plåga dom lite, kanske denna veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Har hur som helst fått veta att de finns att lyssna på i Helsingborg, på Ordermusic (Halméns musik). Kan vara intressant att veta för de som söker på KH 120 här på forumet. Blir att fara dit och plåga dom lite, kanske denna veckan.

Jag skulle också vilja lyssna på dom. Synd att allt och alla håller till i fel världsdel annars hade man kunnat haka på. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

I Sthlm kan du lyssna på Neumann 120. 4sound på Folkkungagatan

har fixat en fantastisk uppsättning högtalare man enkelt kan lyssna på.

Tycker KH120 är bra men upplevde att dom är lite ojämna.

Dom är verkligen imponerande för sin storlek men när man jämför

mot andra högtalare (Adam, Genelec, Dynaudio, KrK etc)

så kändes det som att vissa smalbandiga frekvensområden var nivådämpade.

Om jag var tvungen att välja en liten högtalare så tar jag hellre

Neumann än Genelec iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Neuman köpte väl H&K om jag inte minns fel.

"så kändes det som att vissa smalbandiga frekvensområden var nivådämpade"

Hur menar du? Förstår inte den meningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Neumann köpte upp Klein&Hummel.

Halloj DrLoop. Jag menar att jag tyckte vissa frekvenser lät väldigt dämpade när jag jämförde mot de andra högtalarna. Vissa ljud som var tydliga i andra högtalare var på mkt lägre ljudstyrka i Neumannmonitorerna. Det är just detta som gör att jag blir lite tveksam på linjäriteten hos dessa. De andra högtalarna har förstås sina konstigheter också.

Hälsningar Tompa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj DrLoop. Jag menar att jag tyckte vissa frekvenser lät väldigt dämpade när jag jämförde mot de andra högtalarna. Vissa ljud som var tydliga i andra högtalare var på mkt lägre ljudstyrka i Neumannmonitorerna.

Hmm. Är du 100% säker på att det inte är någon annan orsak. Kanske är frekvenserna för starka i de andra högtalarna. Kanske beror det på hur de är uppställda i rummet, det är ju inte helt optimal med akustiken. Kanske är det något annat som påverkat hur du hörde just då.

Det är så konstigt det där med hur man hör saker tycker jag. Ibland är jag helt säker på nåt, men dan efter när jag lyssnar igen så stämmer det inte alls. Tyvärr har jag lärt mig den dyra vägen att det enda som räknas är hur det låter i andra högtalare efter att mix o mastring är gjort. Ingen annan i värden har ju samma akustik som jag har.

Oavsett, jag tycker de är mycket rakare och ärligare än de andra jag lyssnat på i motsvarande storlek. Men så har jag kört släktingen K&H O110 ett tag (föregångaren, innan Neumann gjorde om produkten efter att de köpt firman. ). Visserligen tycker jag ännu bättre om andra högtalare, men då mycket större och rejält mycket dyrare. Allt är en kompromiss.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...