Jump to content
Annons

Byta sträng (riktig rookie fråga)


Bäckwinner

Recommended Posts

Annons

ta en liten tång typ sidavbitare så du kommer in under skallen på den, sen ploppar du bara upp den

se till att du inte skaver sonder eller knipsar av något.

tror du ska ta en sträng i taget och inte ta bort alla samtidgt. det fick jag lära mig av en gitarr kompis.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om nån peg sitter fast och du inte har nåt lämpligt verktyg att lossa den med; tryck ut pegen från insidan via ljudhålet.Förutsätter givetvis att du lossat alla strängar, vilket är helt ok. Gitarren tar inte skada och det underlättar rengörande av greppbrädan.

/Andreas

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Foolproofgrej:

Det kan vara jävligt viktigt att du lossar alla strängar (alltså "backar" stämskruven tills strängen/strängarna hänger helt sladdrigt), innan du snäpper loss den eller klipper av den.

Annars kan träet i gitarren skjuta iväg åt skogen och i värsta fall får du ett obrukbart instrument.

För det mesta så är det kanske ingen fara, men dumt att ta risken och göra fel. Risken är oxå större på stål- än nylonsträngat, och jag förstår att du pratar om en stålsträngad?

tjing

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Foolproofgrej:

Det kan vara jävligt viktigt att du lossar alla strängar (alltså "backar" stämskruven tills strängen/strängarna hänger helt sladdrigt), innan du snäpper loss den eller klipper av den.

Annars kan träet i gitarren skjuta iväg åt skogen och i värsta fall får du ett obrukbart instrument.

För det mesta så är det kanske ingen fara, men dumt att ta risken och göra fel. Risken är oxå större på stål- än nylonsträngat, och jag förstår att du pratar om en stålsträngad?

tjing

Tack för tipset! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag tar alltid en tesked som verktyg när jag ska få lös/upp plupp-pinnen, Mindre risk för skavmärken en med nåt annat, jag sätter alltså själva skeden under pinnen och vickar upp den,

När jag sen sätter dit den nya strängen ner i hålet, gör jag först en liten svag bock på den, då är det lättare att få ner pluppen, och att vara säker på att det låser som det ska. Hur bocken ska se ut ungf, det ser du på de gamla strängarna när du tar lös dem. Den där lilla bocken blir vilket fall, men det är lättare att få fast pluppen, särskilt till de tjockare strängarna om man gör den i förväg...

Klart du kan köpa vilka nylonsträngar som helst till en nylinsträngad gitarr!?

Eller menade du nåt annat? Nylonsträngar till strålsträngad gitarr?

Inte ska du skämmas för att fråga, Det är ju det som är vitsen med forum... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...