Jump to content
Annons

Tony Iommi's gitarrsound


therocker

Recommended Posts

Vad karaktäriserar hans sound? Vad jag förstår körde han nerstämt eller med supertunna strängar, nu har jag inte kollat allt han gjort men på det jag kollat kör han inte nerstämt. Hur tunna strängar har han? Jag kör med 009-42 och tycker det är ganska tunnt.

Förutom det, är det några effekter eller frekvensområden man bör tänka på när man rattar fram ett Iommi ljud? Hur mkt dist?

Till sist, om någon får till ett bra Iommi ljud enbart med förstärkarpluggar, vilken använder du då?

Trevlig Fredag!!

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

http://www.uberproaudio.com/who-plays-what/154-black-sabbath-tony-iommis-guitar-gear-rig-and-equipment

Här är en lista på vad han använder irl

Och här har du en preset till guita rig som du laddar ner och öppnar upp i guitar rig

http://www.guitarampmodeling.com/viewtopic.php?f=3&t=14030

edit: är det något speciellt sound du är ute efter så sök alltid på google tex så här

tony iommi guitar rig preset

Trevlig helg

mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Det klassiska svaret är väl att soundet sitter i fingrarna... Har aldrig funderat så mycket på själva gitarrljudet, men det måste ju ändå vara rätt stor skillnad om man vill åt ljudet på någon tidigt skiva från 70-talet eller hur det lät på "Headless cross" (min favoritskiva med BS i övrigt 🙂).

Googlar du på t ex "Tony Iommi equipment" eller "Tony Iommi tuning" o s v så lär du hitta mängder med information.

En plugg som jag tycker är väldigt bra för hårdrocksgitarrljud med avstamp i 70-talet i allmänhet är Native Instruments Guitar Combos, ACBox-modellen. Den är grym och dessutom ingår en treble booster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det klassiska svaret är väl att soundet sitter i fingrarna...

Alltid sant. Men kring Iommi finns ju en speciell story, hans avklippta fingertoppar. Pga dessa ficka han ju lära sig "på nytt" och det gjorde han med väldigt mjuka/lösa strängar - tunna och nedstämda. Detta har säkert påverkat soundet.

Precis vilka strängar (strängtjocklek) han använt vet jag inte, men det ska väl vara lätt att googla fram:)

tjing

Edit: Googlade

"

Here are Tony’s string gauges on the live guitars:-

For the D# tuning,

.008p, .008p, .011p, .018w, .024w, .032w.

For the C# tuning,

.009p, .010p, .012p, .020w, .032w, .042w.

"

www.iommi.com

Edit igen: D#-stämningen ser jävligt märklig ut? Känns faktiskt som feltryck

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Laneystärkare (minns ej modell just nu) och Treble-booster. Tunna strängar.

Och sen bör man kapa av fingertopparna på högerhanden i en industriell plåtsax. Stöp sedan nya fingertoppar av stearin eller plastflaskor, klä dem med läder och riffa 🙂 Så gjorde iaf Iommi.

EDIT: Skrev fel.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren 🙂 Guitarrig har jag inte men ska prova med lite andra grejjer.

Blir lite konfunderad ang stämning av gitarren, kollade en video på youtube där han inte stämt ner men det låter onekligen mer Iommi när man gör det.

Känner till det där med fingertopparna men det är nog lite overkill.

Killwhit skill, rensa öronen med klorin eller nåt,,, Iommis äger!

Testar vidare, kanske blir nåt ni får lyssna på så småningom 🙂

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid sant. Men kring Iommi finns ju en speciell story, hans avklippta fingertoppar. Pga dessa ficka han ju lära sig "på nytt" och det gjorde han med väldigt mjuka/lösa strängar - tunna och nedstämda. Detta har säkert påverkat soundet.

Precis vilka strängar (strängtjocklek) han använt vet jag inte, men det ska väl vara lätt att googla fram:)

tjing

Edit: Googlade

"

Here are Tony’s string gauges on the live guitars:-

For the D# tuning,

.008p, .008p, .011p, .018w, .024w, .032w.

For the C# tuning,

.009p, .010p, .012p, .020w, .032w, .042w.

"

www.iommi.com

Edit igen: D#-stämningen ser jävligt märklig ut? Känns faktiskt som feltryck

Bägge seten ser ju jävligt märkliga och framför allt tunna ut. Men det har säkerligen en stor del i att han har det sound han har. ZZ Top släppte en platta för ett antal år sen där det var en låt som hade ett speciellt sound. Visade sig vara typ ett standard 009-042-set som var nerstämt i A.. Och jag som tycker att 010-046 i standardstämning börjar bli slappt.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Alltid sant. Men kring Iommi finns ju en speciell story, hans avklippta fingertoppar. Pga dessa ficka han ju lära sig "på nytt" och det gjorde han med väldigt mjuka/lösa strängar - tunna och nedstämda. Detta har säkert påverkat soundet.

Precis vilka strängar (strängtjocklek) han använt vet jag inte, men det ska väl vara lätt att googla fram:)

tjing

Edit: Googlade

"

Here are Tony’s string gauges on the live guitars:-

For the D# tuning,

.008p, .008p, .011p, .018w, .024w, .032w.

For the C# tuning,

.009p, .010p, .012p, .020w, .032w, .042w.

"

www.iommi.com

Edit igen: D#-stämningen ser jävligt märklig ut? Känns faktiskt som feltryck

Hur fan kan man spela med så tunna strängar utan att det blir sladdrigt? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bägge seten ser ju jävligt märkliga och framför allt tunna ut. Men det har säkerligen en stor del i att han har det sound han har. ZZ Top släppte en platta för ett antal år sen där det var en låt som hade ett speciellt sound. Visade sig vara typ ett standard 009-042-set som var nerstämt i A.. Och jag som tycker att 010-046 i standardstämning börjar bli slappt.. :rolleyes:

009-42 är ok för mig i standardstämning, men börjar man skruva ner den så blir det svårspelat, men ljudet blir najs 🙂

Laddade hem en gratis treblebooster, verkar funka bra till sololjudet iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

såg en sabbth dokumentär för något år sedan

där sade tony att översta e-strängen gick när de skulle spela in debuten

så han fick ersätta den med en a-sträng, och därav soundet

(kan äterge storyn fel, kanske handlade det om andra strängar)

men han nämnde inget om att sträng valet var för avklippta finger toppar iaf!

många gånger tycker jag det låter whawha pedal mittemellan dov & diskant

om hans sound

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det här är nog första gången jag får läsa där man efterfrågar om Iommis gitarrljud. Vill man överhuvudtaget ens ha det ljudet? 😆

Och vad är det för fel på det då? Klart bättre än det sopiga Nickelback-wannabe-bandet som du laddade upp här som du mixat.

Link to comment
Dela på andra sajter

såg en sabbth dokumentär för något år sedan

där sade tony att översta e-strängen gick när de skulle spela in debuten

så han fick ersätta den med en a-sträng, och därav soundet

(kan äterge storyn fel, kanske handlade det om andra strängar)

men han nämnde inget om att sträng valet var för avklippta finger toppar iaf!

många gånger tycker jag det låter whawha pedal mittemellan dov & diskant

om hans sound

Skulle inte förvåna om det var sant också, dom hade ju inte fett med pengar då. Det där med fingertopparna står lite här och där, bla i Ozzys självbiografi. Han hade så jäkla ont i fingrarna efter olyckan så han fixade inte tjockare strängar eller vanlig stämning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...