Jump to content
Annons

the Lemon Song - misstag eller genidrag?


PeglegJonka

Recommended Posts

Hej!

Jag har lyssnat en hel del på the Lemon Song av Led Zeppelin på senaste. Jag undrar över effekten när trummorna kommer in. Jag tycker det låter som att det blir för mycket ljud för att få plats, det låter som att det kläms ihop. Är detta någon typ av limiter i farten?

Jag funderar även på om detta var ett medvetet val av mr Page för att skapa känslan av att Bonhams trumspel är större en livet eller om ni tror att det var ett misstag som de behöll?

Och! Hur gör jag för att skapa denna effekt själv? Vore ballt att ha det typ av tryck i början på någon cool rocksång 😄

Peace

Jonka

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu spånar jag bara, men vill minnas att jag läste i någon mix/masteringbok nå'nstans att det var på Led Zeppelin II som effekterna verkligen tog över. Flangers och phasers till höger och vänster. Kan inte lyssna i nuläget, men inget så'nt som kan vara i farten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte tänkt på det förut men lyssnade lite o det låter nästan som de snabbt drar upp volymregeln och sedan drar tillbaka den en aning efter första bastrumslaget... låter överkomprimerat i min lyssning men det är oxå en MP3:a som säkert ökar den upplevelsen lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu spånar jag bara, men vill minnas att jag läste i någon mix/masteringbok nå'nstans att det var på Led Zeppelin II som effekterna verkligen tog över. Flangers och phasers till höger och vänster. Kan inte lyssna i nuläget, men inget så'nt som kan vara i farten?

Manuell flanging, alltså sätta näven på bandkanten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte tänkt på det förut men lyssnade lite o det låter nästan som de snabbt drar upp volymregeln och sedan drar tillbaka den en aning efter första bastrumslaget... låter överkomprimerat i min lyssning men det är oxå en MP3:a som säkert ökar den upplevelsen lite.

Ja! Det är precis så det låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...