Jump to content
Annons

Frågor - Uppgradering till 64 bit + mer minne


Kokanin

Recommended Posts

Hej!

Snart dags för uppgradering: från 4 GB RAM till 10 GB och 64-bit.

Kör idag Leopard på min Mac Pro (2008) och har endast 4 GB i RAM. Jag har en Snow Leopard-skiva som ligger och väntar på att jag inte ska ha något projekt på gång. Det börjar också kännas safe att gå över till Snow Leopard. Min fråga är om det i praktiken går att installera “rakt över” gamla operativsystemet, utan att behöva installera om alla synthar? Ge gärna tips på hur man då ska gå tillväga och om det är något jag bör tänka på vid övergången.

Varför jag ogärna vill installera från grunden är pga alla synthar. Kör bl.a. East West och det skulle ta ett par dagar. Syntharna är installerade på egen, stationär HD i Macen.

De minnen jag tänkt köpa är dessa (Thomann). Någon som har erfarenhet av dessa minnen? Finns billigare/bättre?

Har ni tips på en bra och billig, extern backup-HD vore det kalas.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Det var ju på tiden att komma till Snow Leopard! 🙂

Om uppgradering så kan jag tipsa dig om att reparera skiva och behörigheterna innan du uppgraderar. Du gör det genom att starta från din SL-skiva och köra skivverktyget innan uppgraderingen.

Jag antar att du redan kör Time Machine mot en extern disk? Om inte så är det hög tid att börja. Förslagsvis innan du uppgraderar till SL.

Om pluggarna så är det bäst att göra en lista på alla (eller de viktigaste) och surfa på webbplatserna och kolla vad de säger. Det kan ju vara så att du även måste uppgradera versionen av pluggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om uppgradering så kan jag tipsa dig om att reparera skiva och behörigheterna innan du uppgraderar. Du gör det genom att starta från din SL-skiva och köra skivverktyget innan uppgraderingen.

Jag ska alltså starta Snow Leopard-skivan, och reparera, fast det nu är Leopard installerat? Jag har läst att man inte ska använda OS-skivan när man reparerar, men det kanske man ska denna gång?

Om pluggarna så är det bäst att göra en lista på alla (eller de viktigaste) och surfa på webbplatserna och kolla vad de säger. Det kan ju vara så att du även måste uppgradera versionen av pluggen.

Bra idé. Har kikat runt lite och det verkar som de flesta av mina synthar och mjukvara klarar 64-bit nu. Men en lista är bra, så man får en översikt över vad man kan fortsätta arbeta med.

Tack för svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska alltså starta Snow Leopard-skivan, och reparera, fast det nu är Leopard installerat? Jag har läst att man inte ska använda OS-skivan när man reparerar, men det kanske man ska denna gång?

Jag skulle säga att du aldrig kan reparera fullt ut så länge partitionen är aktiv. Så när du startar från SL-skivan så kan ju programmet fixa allt på partitionen.

Kom ihåg att du då startar från versionen ovanför den som repareras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...