Jump to content
Annons

Funderar på Auralex sångbås


red_house_painter

Recommended Posts

Funderar på att köpa ett sådant här kit från thomann http://www.auralex.com/category_max-wall/category_max-wall.asp

det är vocalbooth jag menar.

tänkte bygga en liten gång annars i min lägenhet men detta visar sig nog vara bättre för min plats och omgivning. smart att man kan montera ner det så lätt också.

anledning till att jag skaffar denna istället för ett micscreen/reflexion filter är för att jag vill kunna isolera ljudet inne i vocalbooth så att man kan skrika och sjunga utan att störa grannar. jag vet dock inte hur tätt det är eftersom inga affärer har sånt här som man kan testa. vill inte slänga pengar i sjön.

eftersom jag ändå har tänkt att bygga något själv så ser jag ändå detta alternativ som något bättre rent platsmässigt men äckligare för plånboken.

några enkla frågor:

1. isolerar den / tätar till ljudet så att det inte läcks ut utåt? 😕

2. låter det bra där inne när man sjunger? 😄

3. värt pengarna??? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Väldigt marginell skillnad, om någon alls. Akustikbehandling och ljudisolering är helt olika saker som kräver helt olika åtgärder, så räkna inte med att grannarna störs mindre eller att du störs mindre av grannarna.

2. Jag ser det som en portabel nödlösning och i mindre grad som något för studion. Ljudet lär troligen bli ungefär som det brukar bli i alla mindre utrymmen; lite instängt och platt.

3. Om man behöver en portabel lösning så kan det kanske vara värt det, men inte annars, tycker jag. Du får bättre resultat med ett sånghörn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du isolera mot grannarna är det tyvärr svårt. Ljudet slinker genom minsta lilla hål, öppning. Tänk liksom vattentätt så hittar du rätt princip. Men det räcker inte med det, det måste vara "tyngd" i väggar och tak också. Annars börjar de bara svänga själva och då slinker ljudet ut på det sättet. Även golvet behöver isolering, annars går ljudet den vägen. När du sen fått till det vattentätt så behöver du akustikbehandla inuti det slutna rummet för att det skall låta bra. Och glöm inte ventilation, det blir snabbt bastu annars. Till och frånluft behöver gå via "labyrinter" för att ljudet inte skall smita den vägen.

Det är inte svårt att bygga själv, det går.

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

att helt isolera mot grannar är inte tanken. det jag undrade dock var ju ifall det hade hjälpt till att "dämpa" (sänka volymen) ut mot grannar.

jag har inte riktigt den platsen att bygga på ett hel sånghörna även om det vore det mest optimala. jag bor på första våningen så jag kommer bara kunna störa de ovan 😆 jag skulle dock kunna bygga på en sådan taksänkning i ett av rummen där jag skulle kunna dämpa upptill. känns dock inte så kul att slänga ut dessa pengar om ni inte tror det blir såpass bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...