Jump to content
Annons

Gibson les paul med singlecoil?


rockstone

Recommended Posts

Har ett problem, jag gillar verkligen ljudet i fender stratocaster men jag gillar inte riktigt att spela på dom. jag spelar mycket bättre på en gibson les paul. men min les paul med orginal micar låter för mycket hårdrock och för platt..............kan jag sätta på andra micar på les paulen och få typ fender ljud i den? har hört talas om p90 men hur e dom? tips motages tacksamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Och vad betyder T och R på micarna, vilket är fram och vilket är bak?

Om jag förstått det hela rätt är R den micken som skall sitta närmast halsen (neck) och T är den som sitter närmast t o m bryggan ( bridge)

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett problem, jag gillar verkligen ljudet i fender stratocaster men jag gillar inte riktigt att spela på dom. jag spelar mycket bättre på en gibson les paul. men min les paul med orginal micar låter för mycket hårdrock och för platt..............kan jag sätta på andra micar på les paulen och få typ fender ljud i den? har hört talas om p90 men hur e dom? tips motages tacksamt.

Det finns en massa olika p90 micksr, men här är en video som visar gibson p94 en p90 mick i en vanlig humbucker kropp

Och här en lika dan fast från gfs som heter gfs dream 90 och som är jätte billig.

http://www.youtube.com/watch?v=WhjUFaaQio0&feature=youtube_gdata_player

Det finns hur mycket som helst och det är svårt att välja, men sök på youtube

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

men min les paul med orginal micar låter för mycket hårdrock och för platt.............

Det är ju passiva micar så de kan väl knappast beskyllas för att låta platta. Bara byta till singlecoils som p90.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är träslagett i gitarrerna, lönnhals och tex al eller ask i stratans kropp, och att Gibsonen har mahogny i både hals o kropp som gör den stora skillnaden faktiskt. det går aldrig att fixa enbart med att byta mickar...

Men om du inte gillar att spela på en viss strata så finns det ju typ hundra modeller till, och de känns väldigt, väldigt olika. Stratorna finns med alla möjliga träslag, mycket mer djungel än Gibson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! ok sista frågan, jag skulle vilja testa 2 sånna här micar, Var köper jag ett par sånna till ett hyffsat pris, tex gfs?? är det nåt att ha.......nån som har nån länk, ja e sugen på att beställa, men det måste ju passa rätt i en les paul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! ok sista frågan, jag skulle vilja testa 2 sånna här micar, Var köper jag ett par sånna till ett hyffsat pris, tex gfs?? är det nåt att ha.......nån som har nån länk, ja e sugen på att beställa, men det måste ju passa rätt i en les paul.

Du söker gfs dream 90 på ebay.com och där är det Guitarfetish_parts som säljer dom gfs( guitarfetish) och den kostar 34,95 usd styck och frakten är 13usd.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja som skallben skrev du kan splitta dina befintliga mickar så blir det som singelcoils. Så ta det lugnt åk och prova dig fram i din lokala musik affär. Gfs dream är ett väldigt billigt alternativ om du fastnar för det p90 soundet.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

DV019_Jpg_Regular_H71939.001_black.jpg

En sånhär skulle du kunna skruva fast med en single coil mick. Ganska säker på att jag sett såna på GMF, men lyckades inte hitta det nu. Inte svår att bygga annars.

Du kan också göra en Alvin Lee och fräsa ur ett hål mellan dina humbuckers och gör plats åt en single coil, best of both worlds 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har sådana på min hagström swede:

http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=59_71_115&products_id=630

ska sälja dem och sätta på original micarna, har köpt en gibson med p90 nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har fyra trådar från micken så är den splitbar har man två är den inte splitbar.

Om du har fyra trådar så är det bara att lura ut vilka som går var, två går till ena spolen och två till den andra. Det finns gott om kopplingscheman på nätet för olika sätt att göra med olika omkopplare så att man kan växla mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är säker, det blir absolut inte mer stratasound i en Les Paul för att du sätter dit P90, även om de är singelcoil, inte en chans. Men du kanske gillar det ändå förstås....

Jag har sett nån grej med Slash där han spelar introt till Woodo Child med wahwah på en vanlig humbuckad Les Paul, han får det att låta ganska exakt som en strata. Vill du komma åt strataljudet med Les Paulen är det nog större chans att testa andra förstärkare, eller bara annan inställning. Lite mindre gain och mindre mid... Les Paul och fender Hot Rod låter väldigt bra ihop...

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är säker, det blir absolut inte mer stratasound i en Les Paul för att du sätter dit P90, även om de är singelcoil, inte en chans. Men du kanske gillar det ändå förstås....

Jag har sett nån grej med Slash där han spelar introt till Woodo Child med wahwah på en vanlig humbuckad Les Paul, han får det att låta ganska exakt som en strata. Vill du komma åt strataljudet med Les Paulen är det nog större chans att testa andra förstärkare, eller bara annan inställning. Lite mindre gain och mindre mid... Les Paul och fender Hot Rod låter väldigt bra ihop...

Kolla in denna videon 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan du höra skillnaden på splittad resp osplittad humbucker i halsläge.

http://www.youtube.com/watch?v=WkA80dOFo_Q

Det där låter onekligen snyggt, Les Paul genom små Fender rörcombos är kanon. Men det låter ju inte Fender alls. Att försöka få en Les Paul att låta strata är bortkastat arbete o pengar. Det är för många grejer det skiljer på. Träslaget, stallet, skruvad resp limmad hals. Och på stratan hänger mickarna skruvade enbart i plektrumskyddets plast. Fjädrarna bak på en strata ger en viss resonans, lika blir det lite resonans under plektrumskyddet, i de tre mickarnas urfräsning. Mickarna på Les Paul sitter skruvade i trävirket, det är en ja stor skillnad. det gör de på telecaster med, det är en av anledningarna till att strata o tele låter så olika. Lönnhals resp mahogny ger en enorm skillnad. Mickarna är bara en liten del i ljudet, mkt mindre än man tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där låter onekligen snyggt, Les Paul genom små Fender rörcombos är kanon. Men det låter ju inte Fender alls. Att försöka få en Les Paul att låta strata är bortkastat arbete o pengar. Det är för många grejer det skiljer på. Träslaget, stallet, skruvad resp limmad hals. Och på stratan hänger mickarna skruvade enbart i plektrumskyddets plast. Fjädrarna bak på en strata ger en viss resonans, lika blir det lite resonans under plektrumskyddet, i de tre mickarnas urfräsning. Mickarna på Les Paul sitter skruvade i trävirket, det är en ja stor skillnad. det gör de på telecaster med, det är en av anledningarna till att strata o tele låter så olika. Lönnhals resp mahogny ger en enorm skillnad. Mickarna är bara en liten del i ljudet, mkt mindre än man tror.

Jag har sett nån grej med Slash där han spelar introt till Woodo Child med wahwah på en vanlig humbuckad Les Paul, han får det att låta ganska exakt som en strata. Vill du komma åt strataljudet med Les Paulen är det nog större chans att testa andra förstärkare

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

om jag nu köper en pickupplatta och sätter dit en mic från en fenderstrata måste jag då byta nåt mer,läste nåt på ett forum att man byter pottar till 250k.

och nu undrar jag om detta är sant? det gör ju det hela mycket krångligare

Alltså vill du att det ska låta strata så köp en eller någon annan som kommer väldigt nära en strata. Risken är att du ändå inte blir nöjd bara du byter micar. Blir bortkastade stålar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...