Jump to content
Annons

Skallben

Medlem
  • Antal inlägg

    30
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

2 Neutralt
  1. word Coolt med folk som kan hela historien, jag skulle svarat ja det gör absolut skillnad.
  2. Det var liksom därför det blev fel ;-)
  3. Och det är OUTPUTEN i datorn som skickar ut ljud!
  4. Stereotremolo eller automatiserad pan
  5. Ja absolut och en stratasingelcoil har andra värden och separata magneter på varje pol etc men som kompromiss är det rätt ok. Och jag tror man kommer närmare än med ett förstärkarbyte eller en omrattning ;-)
  6. Här kan du höra skillnaden på splittad resp osplittad humbucker i halsläge. http://www.youtube.com/watch?v=WkA80dOFo_Q
  7. Troligen för att balansera ljudet, ju närmare stallet desto diskantigare ljud.
  8. Om man har fyra trådar från micken så är den splitbar har man två är den inte splitbar. Om du har fyra trådar så är det bara att lura ut vilka som går var, två går till ena spolen och två till den andra. Det finns gott om kopplingscheman på nätet för olika sätt att göra med olika omkopplare så att man kan växla mm.
  9. Eq skall du använda för att få varje inspelat instrument att låta så naturtroget som möjligt just för att kompensera för utrustning, mikrofonplacering etc i inspelningsskedet om det funkar akustiskt så skall det då funka inspelat. Sedan kan du naturligvis färga ljudet ytterligare med eq efter tycke och smak. Bra att det löste sig, fortfarande nyfiken på hur det låter...
  10. Ja det där är nog både sant och inte. När det gäller akustiska instrument så kan det uppstå i alla fall på grund av övertonsregistret, försök skriva för tätt för blockflöjt tex då kan man få motsvarande artefakter pg av övertonskrockar. När det gäller elektronisk återgivning så kan det, som du påpekar uppstå artefakter men dessa beror på "dålig" utrustning som inte återger källan korrekt. Ett tydligt exempel är en gitarrförstärkare som skall ha dessa "felaktigheter" för det är artefakterna som gör ljudet men det låter inte klokt om man spelar en synfoniorkester igenom den. Om det vore som du säger så skulle man ju aldrig kunna spela in tex en symfoniorkester. Problemet är nog inte den elektroniska återgivningen utan källljudets beskaffenhet eller brister i den uppspelningsutrustning du använder. Vore som sagt kul att höra ett exempel.
  11. Jaha men jag fick inga svar, jag försöker ju i alla fall förstå problemet 🤪
  12. Ja det är fortfarande lite obegripligt för mig, "redigering av olika ackordfärgningar" Är det så att du har spelat in två toner som ligger exempelvis ett halvt tonsteg ifrån varandra och det skall vara så rent harmoniskt (tex ett maj 7 ackord) men övertonsregistren i ljuden skapar oönskade dissonanser? I så fall så skulle jag i första hand byta ljud eller transponera det ena instrumentet eller bara tonen en oktav. Det finns en uppsjö av sätt att lägga ett ackord och man väljer det som låter bra i sammanhanget i bland vill man ha maj 7:an ihop med grundtonen för att framhäva dissonansen men vanligen inte då skiljer man dem åt. Dissonanser används ofta för att skapa spänningar och ofta funkar de för att man löser upp dem på rätt sätt. Kan du inte lägga upp en snutt så man fattar?
×
×
  • Skapa ny...