Jump to content
Annons

Bengt Palmers, Sommarpratare P1


ONSatan

Recommended Posts

OM ni missade det så vill jag tipsa om det sommarprat Bengt Palmers hade i onsdags.

Lyssnar ni nu så kan ni fortfarande strömma med musik(senare tar de ju bort musiken).

Han snackar om musik, inspelning (och utvecklingen) samt en del som snuddar vid forumsdiskussioner som prat/antipirat, politisk styrning av radio/kultur mm mm.

Mycket intressant och välformulerat.

OCH, när vi ändå snackar sommarprat, lyssna även på Håkan Nilsson från forumet (från 2009 så denna är utan musik nu)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så DET är Guitar Nilsson 🙂

Ja... Det där var en stor grej. Inom radio är det ju större än allt annat. Fast det var drygt två år sen får jag uppskattande kommentarer om programmet nästan varje dag. Märkligt hur de lyckats klippa ner låtarna i programmet så inte skarven hörs? Alla låtar har både början o slutet med, men är typ en halv minut långa-...😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt hur de lyckats klippa ner låtarna i programmet så inte skarven hörs? Alla låtar har både början o slutet med, men är typ en halv minut långa-...😕

Det är faktiskt inte så svårt. Förklaringen stavas crossfade (övertoning). Gör man så att det blir en kort crossfade där man klipper "hickar" det inte till. Går att göra i alla ljudredigeringsprogram 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja... Det där var en stor grej. Inom radio är det ju större än allt annat. Fast det var drygt två år sen får jag uppskattande kommentarer om programmet nästan varje dag. Märkligt hur de lyckats klippa ner låtarna i programmet så inte skarven hörs? Alla låtar har både början o slutet med, men är typ en halv minut långa-...😕

Nilsson, vilket jäkla bra program du gjorde! Genuint!

/ Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson, vilket jäkla bra program du gjorde! Genuint!

/ Björn

Själv tyckte jag det var obegripligt att nån ville höra mig snacka. Men det blev väl mer mänskligt än somliga snack om alla miljarder de tjänat. Jag hade inget manus heller. Programmet var delvis lite fusk ungf som i en musikstudio.... Ibland snackade jag för fort, då klippte producenten efteråt in minipauser mellan orden, när jag pratade för sakta klippte han bort, allt för att få ett jämnare flyt i talet... Vi spelade in programmet i min segelbåt, kommer ihåg att micken var en småmembrans Audio Technica...☺️

Det här är oxo jag. Tyvärr...

De gjorde nåt videotrix så jag ser ännu fetare ut i skallen än vad jag är.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Programmet var delvis lite fusk ungf som i en musikstudio.... Ibland snackade jag för fort, då klippte producenten efteråt in minipauser mellan orden, när jag pratade för sakta klippte han bort, allt för att få ett jämnare flyt i talet...

Nog för att jag visste att de spelar in allt i förväg och att det är en del fusk inblandat (hade ju varit roligare om det varit direktsänt, tycker jag), men att de är såå noga hade jag faktiskt ingen aning om 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog för att jag visste att de spelar in allt i förväg och att det är en del fusk inblandat (hade ju varit roligare om det varit direktsänt, tycker jag), men att de är såå noga hade jag faktiskt ingen aning om 😮

Som jag fattade så var den här snubben från Växjö ensam om att vara så noga. Det var även hans idé att göra programmet på min hemmaplan, så det blev nere i båten, ganska bra akustik där för prat... Med en annan producent hade mitt program troligen blivit mkt sämre. Det låste sig flera ggr när jag skulle snacka med micken under näsan, knäpptyst runt omkring. Att snacka mellan låtarna live, när jag har en publik framför mig är ganska enkelt, men att snacka naturligt utan att se nån annan än teknikern som håller i micken är skitsvårt, prova att berätta om era liv i studiomicken får ni se. Otroligt mkt svårare än att göra sångpålägg..

..

Enstaka program är live från Radiohuset. Dit fick jag komma på middag och träffa bla Hasse Alfredsson, och alla andra sommarpratarna. Och uppträda i TV med Owe Törnkvist, andra gången jag kompar honom! Hotell fick vi bo på en annan gång, jag o frun...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tyckte jag nog att Palmers var mer än lovligt bitter. Hålla på och älta 35 år gamla oförrätter - när man har en stadig karriär i ryggen dessutom? Osnyggt.

Redigerat av Lindeberg
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tyckte jag nog att Palmers var mer än lovligt bitter. Hålla på och älta 35 gamla oförrätter - när man har en stadig karriär i ryggen dessutom? Osnyggt.

Håller med om att han lät lite väl bitter ibland.

(Han kanske skulle käkat den där lunchen han pratade om att magen kurrade om).

Nästan så man väntade på att Robert Gustavsson skulle komma in "Ja ä inte bitter"...

MEN, det är inte fel att sanningen kommer fram. Man hör ofta folk som tror att Sverige var något paradis på 70-talet och att demokratin var större/finare här än i resten av världen. Sanningen är ju att vi var extremt hårt politiskt styrda.

Det är också bra att det berättas om vad SR och dess "Public service" många gånger handlar om (indoktrinering). Det är (nästan) lika illa idag.

Redigerat av ONSatan
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vem är Bengt Palmers?

En levande legend i den svenska underhållningsbranschen. Har bland annat producerat Hooked On A Feeling med Björn Skifs & Blåblus - den första svenska listettan i USA, och Harpos världshit Movie Star. Tillsammans med Björn Skifs har han skrivit hits som Michelangelo och Härligt, Härligt Men Farligt, Farligt. Har skrivit musiken till elva svenska långfilmer, däribland Lasse Åbergs tre första Sällskapsrese-filmer, och skrev tillsammans med Björn musik och manus till musikalen SPÖK! och filmen Strul. Under försommaren släppte han sin självbiografi Slumpens Skördar.

(Stulet från "Sommar i P1" hemsida)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är också bra att det berättas om vad SR och dess "Public service" många gånger handlar om (indoktrinering). Det är (nästan) lika illa idag.

Du kallar det indoktrinering andra kallar det mer korrekt folkbildning och en balans mot kommersialismen. Tiden har ju faktiskt gett SR rätt på många punkter mycket av den progressiva musiken som Sveriges Radio spelade och då kallades flummusik är idag hett eftertraktad och en stark inspirationskälla för många nya rock och metalband.

Palmers var bitvis en grym producent men det är rätt sällan någon blir profet i sitt hemland.

Redigerat av Tjabbalabba
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du kallar det indoktrinering andra kallar det mer korrekt folkbildning och en balans mot kommersialismen. Tiden har ju faktiskt gett SR rätt på många punkter mycket av den progressiva musiken som Sveriges Radio spelade och då kallades flummusik är idag hett eftertraktad och en stark inspirationskälla för många nya rock och metalband.

Och medelklasskommunisterna, ja det ska fan vara medelklass för att vara kommunist, lever inte som de lär. De hackar gärna på de rika, företag etc och använder arbetarklassen som redskap. De duger endast och får bara vara med som offer. Eller som skräckexempel på slöddret där i förorterna. För när det är deras ungar som lever rövare så nämns det knappt. De själva bor i sina segregerade vita medelklassområden och främst Södermalm. De lierar sig gärna med makten och är väldigt okritiska många gånger. De vill ha ökad invandring men fan inte på deras gata. De talar tyst om att de själva är en klass som har starkt gynnats ekonomiskt och är hårdindoktrinerade och tror på sina egna lögner. Förresten du var inte med på 70-talet va? Om du varit det så hade du säkert själv kommit ihåg bl a barnprogram vars enda syfte var att indoktrinera barnen till att bli kommunister som Ville Valle och Viktor och för att inte tala om John Blund som var DDR:s främsta indoktrineringsprogram för barnen. Hur många av de har inte tidigare hyllat kamrat Stalin, Mao och Pol Pot? Många som var med på 70-talet sitter där än både i radio och teve. Och det vill du kalla korrekt folkbildning och en balans mot kommersialismen? Skämtar du eller? Flytta till Nordkorea och ta med dig kamrat Jan Myrdal.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Och medelklasskommunisterna, ja det ska fan vara medelklass för att vara kommunist, lever inte som de lär. De hackar gärna på de rika, företag etc och använder arbetarklassen som redskap. De duger endast och får bara vara med som offer. Eller som skräckexempel på slöddret där i förorterna. För när det är deras ungar som lever rövare så nämns det knappt. De själva bor i sina segregerade vita medelklassområden och främst Södermalm. De lierar sig gärna med makten och är väldigt okritiska många gånger. De vill ha ökad invandring men fan inte på deras gata. De talar tyst om att de själva är en klass som har starkt gynnats ekonomiskt och är hårdindoktrinerade och tror på sina egna lögner. Förresten du var inte med på 70-talet va? Om du varit det så hade du säkert själv kommit ihåg bl a barnprogram vars enda syfte var att indoktrinera barnen till att bli kommunister som Ville Valle och Viktor och för att inte tala om John Blund som var DDR:s främsta indoktrineringsprogram för barnen. Hur många av de har inte tidigare hyllat kamrat Stalin, Mao och Pol Pot? Många som var med på 70-talet sitter där än både i radio och teve. Och det vill du kalla korrekt folkbildning och en balans mot kommersialismen? Skämtar du eller? Flytta till Nordkorea och ta med dig kamrat Jan Myrdal.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

En levande legend i den svenska underhållningsbranschen. Har bland annat producerat Hooked On A Feeling med Björn Skifs & Blåblus - den första svenska listettan i USA, och Harpos världshit Movie Star. Tillsammans med Björn Skifs har han skrivit hits som Michelangelo och Härligt, Härligt Men Farligt, Farligt. Har skrivit musiken till elva svenska långfilmer, däribland Lasse Åbergs tre första Sällskapsrese-filmer, och skrev tillsammans med Björn musik och manus till musikalen SPÖK! och filmen Strul. Under försommaren släppte han sin självbiografi Slumpens Skördar.

(Stulet från "Sommar i P1" hemsida)

Okej, där ser man! 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Och medelklasskommunisterna, ja det ska fan vara medelklass för att vara kommunist, lever inte som de lär. De hackar gärna på de rika, företag etc och använder arbetarklassen som redskap. De duger endast och får bara vara med som offer. Eller som skräckexempel på slöddret där i förorterna. För när det är deras ungar som lever rövare så nämns det knappt. De själva bor i sina segregerade vita medelklassområden och främst Södermalm. De lierar sig gärna med makten och är väldigt okritiska många gånger. De vill ha ökad invandring men fan inte på deras gata. De talar tyst om att de själva är en klass som har starkt gynnats ekonomiskt och är hårdindoktrinerade och tror på sina egna lögner. Förresten du var inte med på 70-talet va? Om du varit det så hade du säkert själv kommit ihåg bl a barnprogram vars enda syfte var att indoktrinera barnen till att bli kommunister som Ville Valle och Viktor och för att inte tala om John Blund som var DDR:s främsta indoktrineringsprogram för barnen. Hur många av de har inte tidigare hyllat kamrat Stalin, Mao och Pol Pot? Många som var med på 70-talet sitter där än både i radio och teve. Och det vill du kalla korrekt folkbildning och en balans mot kommersialismen? Skämtar du eller? Flytta till Nordkorea och ta med dig kamrat Jan Myrdal.

En borgerlig regering basar över public service vars monopol är brutet sedan tjugofem år tillbaka, hela dagspressen utom Aftonbladet är borgerlig... du borde vara rätt nöjd idag, kunna släppa gamla hang-ups? 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tyckte jag nog att Palmers var mer än lovligt bitter. Hålla på och älta 35 år gamla oförrätter - när man har en stadig karriär i ryggen dessutom? Osnyggt.

Jag tycker att det är bra att någon öppet vågar ifrågasätta 70-talet och alla dess ideal. De som var med på den tiden verkar ju få glädjetårar i ögonen så fort ordet "70-talet" nämns. Själv blir jag spysjuk bara jag hör ordet!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är bra att någon öppet vågar ifrågasätta 70-talet och alla dess ideal. De som var med på den tiden verkar ju få glädjetårar i ögonen så fort ordet "70-talet" nämns. Själv blir jag spysjuk bara jag hör ordet!

Öppna dörrar, någon? 🙂 Det är ju självklart att proggen bitvis var riktigt pinsam och att SR var totalt vänstervridna. Om jag vore en producent av hans kaliber, med hans erfarenhet - då skulle jag ägnat mitt sommarprogram åt att berätta historier från min karriär istället för att gnälla över saker som hände för snart 40 år sedan, saker som ändå överskuggas av hans egen gärning.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Å ena sidan gnällde han över att Musikens makt kallade musiken maskinellt framställd. Å andra sidan gnällde han över att det var för lätt att göra musik på datorn nu samtidigt som han stolt berättar om hur låten till Rallybrudar gjordes på dator i sammarbete över nätet. Syntar var bättre för då dom inte innehöll samplingar av riktiga instrument... Syntar borde inte få heta syntar längre. Mobiler inte mobiler för man gör så mycket annat med dom nu för tiden. Tycker att han gav goda prov på samma bakåt-strävande som han själv anklagade Musikens Makt för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppna dörrar, någon? 🙂 Det är ju självklart att proggen bitvis var riktigt pinsam och att SR var totalt vänstervridna. Om jag vore en producent av hans kaliber, med hans erfarenhet - då skulle jag ägnat mitt sommarprogram åt att berätta historier från min karriär istället för att gnälla över saker som hände för snart 40 år sedan, saker som ändå överskuggas av hans egen gärning.

Samtidigt är det många sommarpratare som fått hård kritik i media just för att de har berättat om sina karriärer. Hur man än vänder sig har man ändan bak, det går inte att göra alla nöjda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten du var inte med på 70-talet va?

Jodå! Det var en grymt bra tid att växa upp på med fantastisk musik och film tv etc.

Om du varit det så hade du säkert själv kommit ihåg bl a barnprogram vars enda syfte var att indoktrinera barnen till att bli kommunister som Ville Valle och Viktor

Tror du på det själv? Ville Valle och Viktor och Tårtan m.fl. sköna 70-tals program handlade ju mest om bus och roliga sketcher och var inte mer moraliserande än t.ex. Lilla huset på prärien, Pippi Långstrump och Beverly Hills.

[

och för att inte tala om John Blund som var DDR:s främsta indoktrineringsprogram för barnen.

John Blund var ju en grymt skön TV-serie som fortfarande visas i Tyskland trots att Tyskland knappast kan kallas kommunistiskt. Fakta är att öststaterna var/är grymma på animerad film och många andra typer av film. Kommer ihåg Pan Tau som var en annan cool TV-serie.http://www.youtube.com/watch?v=o-HP7DA9O8U

Och det vill du kalla korrekt folkbildning och en balans mot kommersialismen? Skämtar du eller?

Nej jag skämtar inte. Jag skrev inte heller korrekt folkbildning utan att det mer korrekt borde kallas folkbildning och balans mot kommersialismen som verkligen var stark på 70-talet än för indoktrinering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppna dörrar, någon? 🙂 Det är ju självklart att proggen bitvis var riktigt pinsam och att SR var totalt vänstervridna.

Fast det stämmer ju inte alls. Vilken progg var riktigt pinsam och på vilket sätt var SR totalt vänstervridna på 70-talet? Att det fanns vänsterfolk på SR är helt klart men SR var definitivt inte totalt vänstervridna fanns väldigt många som jobbade på SR på 70-talet som var vridna åt det andra hållet medan de flesta låg mittemellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kallar det indoktrinering andra kallar det mer korrekt folkbildning och en balans mot kommersialismen. Tiden har ju faktiskt gett SR rätt på många punkter mycket av den progressiva musiken som Sveriges Radio spelade och då kallades flummusik är idag hett eftertraktad och en stark inspirationskälla för många nya rock och metalband.

Jag vet inte på vilket sätt "tiden skulle ha gett SR rätt", och jag tror att du förväxlar den svenska proggen med progressiv rockmusik som ex.vis tidiga Genesis (som var något helt annat). Den musiken har nog influerat många. Men den gapiga, pretentiösa och ganska skrattretande musiken som Nationalteatern och Blå Tåget m.fl. gjorde influerar nog inte såå många idag, och knappast några metalband :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...