Jump to content
Annons

Ljudkort till min nya MBP?


tamb

Recommended Posts

Tjena!

Renoveringen av hemstudion går framåt. Har äntligen skaffat en MBP med SSD-disk och har även fyllt två väggar med hembyggda absorbenter. Nu åker PC-burken med internt EMU-0404 äntligen ut. Behöver tips på vilket ljudkort jag nu skall skaffa då jag aldrig har haft något externt sådant. Det jag gillade skarpt med mitt EMU-kort var dess inbyggda effekter vilket gjorde att man fick effekter på medhörningen utan latency. Jag har sedan tidigare en tascam mixer 4 kanaler med 2 preamps samt en extern kompressor. Spelar aldrig in mer än 2 kanaler samtidigt och mixern har fått vara både preamp samt uppspelningskontroll till monitorer och lurar. Kommer säkert skaffa fler externa effekter i framtiden då det är lite kul. Så vad behöver jag då för kort? Blir latency mycket bättre med Firewire än USB?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om inte Duetten smakar bra så kolla på Focurite Saffire Pro 24 DSP.

Verkar trevlig! Då får man ju medhörningseffekter precis som med EMU-kortet. Ganska bra pris också!

Kopplar man en eventuell firewirehårddisk efter ljudkortet, eftersom MBP bara har en firewireingång? Eller kan man då lika gärna köra en USB-hårddisk?

Redigerat av tamb
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar trevlig! Då får man ju medhörningseffekter precis som med EMU-kortet. Ganska bra pris också!

Kopplar man en eventuell firewirehårddisk efter ljudkortet, eftersom MBP bara har en firewireingång? Eller kan man då lika gärna köra en USB-hårddisk?

Om du kopplar på en hårddisk efter ljudkortet finns det två saker att tänka på.

1) Den enda firewireporten har en firewirekontroller vilket innebär att ljudkortet bestämmer hur stor bandbredd hårddisk får i och med att de två delar samma firewirekontroller. Har man ett FW400 ljudkort betyder det att ljudkortet sätter en gräns för bandbredden på 400 MBit/s och att ljudkort + hårddisk skall dela på denna bandbredden.

2) Det är inte alla ljudkort som klarar av att dela firewirekontroller. Läs det finstilta hos tilltänkt ljudkortstillverkare.

Min rekomendation är att du skaffar dig ett Apogee Duett 2 (USB) och en extern hårddisk via FireWire 800 så får du det bästa av två världar gällande driftsäkerhet men smolket i bägaren är att du blir utan DPS-effekterna.

EDIT: Kompletterade 1)

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden lite.

Har samma situation här med. Räcker 400 Mbit/s för en FW-disk och FW-ljudkort? Har 2 st Lacie diskar med FW och ett Focusrite LS 56. Har inte testat att spela in så mycket än eller lasta med tunga samplingsbibliotek. Men Komplete 8 står för dörren och jag funderar på hur jag ska göra för att få det optimalt. Vill ju inte köpa Komplete för att hårddisken sedan ska balla ur för att bandbredden inte räcker till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden lite.

Har samma situation här med. Räcker 400 Mbit/s för en FW-disk och FW-ljudkort? Har 2 st Lacie diskar med FW och ett Focusrite LS 56. Har inte testat att spela in så mycket än eller lasta med tunga samplingsbibliotek. Men Komplete 8 står för dörren och jag funderar på hur jag ska göra för att få det optimalt. Vill ju inte köpa Komplete för att hårddisken sedan ska balla ur för att bandbredden inte räcker till.

Har testat vad som händer när man kopplar in en FW-disk och ett ljudkort på en FW-kontroller men det var ett tag sedan. Står att läsa mer här: https://www.studio.se/index.php/topic/46599-problem-med-agere-firewire-mac-rme-presonus-mfl/page__view__findpost__p__735187 och min erfarenhet är att man inte skall seriekoppla ljudkort och hårddisk via FireWire.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ är RME Babyface. Personligen tycker jag det kortet är bättre, samt funger även på Windows om det skulle bli aktuellt ( tror det redan finns drivare även för Linux men det får nån annan ge detaljerna för ) .

/ Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat vad som händer när man kopplar in en FW-disk och ett ljudkort på en FW-kontroller men det var ett tag sedan. Står att läsa mer här: https://www.studio.se/index.php/topic/46599-problem-med-agere-firewire-mac-rme-presonus-mfl/page__view__findpost__p__735187 och min erfarenhet är att man inte skall seriekoppla ljudkort och hårddisk via FireWire.

Har ju en Mbox 2:a som funkar fint med. Kan ju använda den vid lite lättare tracking. Borde inte FW-bussen palla med om jag lägger in hela Komplete 8 på min SSD-disk. Så att FW-disken bara behöver arbeta vid tracking? Vad rekommenderar du? Vill ju kunna köra Komplete på bästa sätt, men slippa hoppa mellan 2 ljudkort hela tiden. Satte mig lite i skiten när jag köpte FW-kortet, men det var en bra deal 🙂

Eller tvärtom, att jag lägger in Komplete 8 på FW-disken och kör SSD-disken för tracking? Vilket skulle funka bäst tror du?

Redigerat av Unicron
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju en Mbox 2:a som funkar fint med. Kan ju använda den vid lite lättare tracking. Borde inte FW-bussen palla med om jag lägger in hela Komplete 8 på min SSD-disk. Så att FW-disken bara behöver arbeta vid tracking? Vad rekommenderar du? Vill ju kunna köra Komplete på bästa sätt, men slippa hoppa mellan 2 ljudkort hela tiden. Satte mig lite i skiten när jag köpte FW-kortet, men det var en bra deal 🙂

Eller tvärtom, att jag lägger in Komplete 8 på FW-disken och kör SSD-disken för tracking? Vilket skulle funka bäst tror du?

Det är FireWire som begränsar dig tillsammans med ett ljudkort via FireWire400. Inte hårddisken. Om du redan har en setup helt driven på FireWire är det bara att testa och se hur det fungerar. Går allt som smort är ju saken klar?

Nu skall vi se här... "Satte mig lite i skiten när jag köpte FW-kortet" Jag tolkar det som att du har ett köpt ett FireWire-ljudkort. Stämmer det?

Om din nuvarande setup inte fungerar rekommenderar jag ett ljudkort via USB (Apogee Duet 2 eller RME Babyface som trombonisten föreslog) och att du behåller dina FireWire-diskar för att spela in Audio på. Har du en SSD-hårddisk i din dator rockar SSD-hårddisken skinkan av FireWire men SSD-hårddiskar brukar vara väldigt dyra sett till krona per TB vilket i sin tur innebär att du kommer att fylla din SSD-disk tids nog och du behöver spara undan din audiodata på externa diskar. Hoppas jag inte rör till det hela för dig och att jag förstått frågeställningarna rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, har tänkt testa hur det funkar. Har inte haft så bra tillgång till flera mickar osv för att se hur funkar. Kan ju testa att bara köra en mick och se hur det går. Funderar på om jag ska göra såhär: FW-porten används av ljudkortet. Samplingar osv körs via extern disk via USB och audio spelas in direkt på min SSD-disk i datorn. Kan det funka?

Jo jag köpte ett Focusrite LS 56 av mitt förra band, det var ett riktigt bra pris och det var mening som en investering till framtiden då jag har tänkt att använda det för att spela in live-gigs och trummor osv.

Tanken som sagt är ju om man spelar in på SSD-disken och sedan för över till en extern disk kontinuerligt. Ska testa allt så fort jag har tid så får vi se hur det funkar! Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag gillade skarpt med mitt EMU-kort var dess inbyggda effekter vilket gjorde att man fick effekter på medhörningen utan latency.
MOTU Audio Express

MOTU:s kort är stabila och pålitliga, har DSP och du kan göra separat mix till main out och medhörningsmix till hörlurarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack för alla svar!

Eftersom jag köpte en FW-hårddisk och inte vill seriekoppla där så var jag tvungen att köra på USB-kort. Blev ett begagnat Focusrite 6 USB på blocket. Kör på det ett tag och testar för att se vilka kort som lanseras med thunderbolt-port så småningom...

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...