Jump to content
Annons

Låg volym i Logic från Shure Sm 58


chrome5

Recommended Posts

Annons

Koppla mikrofon via ljudkort Steinberg CI 1.

Använde mono Input 1 och inget mer. Ljudet in i Logic

blev svagt. Skruvade på gain för 1 och det blev bättre

, men det blev brusigt istället.

Vad gjorde jag fel?

SM 58an är dynamisk, kanske du var för långt ifrån micken? Vad spelade du in förnåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - micken måste ha en mikrofonkabel med XLR i båda ändar. Har du Tele i ljudkorts-änden, så går det in på lineingången istället - och då blir det VÄLDIGT svagt.

Kontakterna på baksidan av CI1 är vad som kallas combokontakter, där du kan använda samma kontakt till antingen Tele eller XLR.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Chris_Kadaver (oregistrerad)

Ja - micken måste ha en mikrofonkabel med XLR i båda ändar. Har du Tele i ljudkorts-änden, så går det in på lineingången istället - och då blir det VÄLDIGT svagt.

Kontakterna på baksidan av CI1 är vad som kallas combokontakter, där du kan använda samma kontakt till antingen Tele eller XLR.

Jag lånar tråden lite. Jag har aldrig varit nöjd med min sm58. Har haft den i flera år kopplad till en phonic mixer och sedan in i ett delta 2496. Har alltid kört xlr till tele in i mixern. Får dra på mycket gain och det blir massa brus. Kan det alltså ha att göra med att det är tele i ena änden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Chris_Kadaver (oregistrerad)

Japp, då kopplar du in den i line ingång och då paddas det ner. Kör in i mick ingången istället...

Det är samma ingång som xlr ingången. Alltså hål för telen mitt i xlr ingången. Men det kanske inte spelar någon roll?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Chris_Kadaver (oregistrerad)

Kopplar du till tele blir det lineingång endå. Även fast det är samma jack. Kör xlr-xlr

Tack för tipsen! Ska testa det. Annars får jag väl tacka 4sounds personal som varit orsak till dåligt ljud i alla dessa år. De var nämligen de som krängde på mig mixer, micken och just xlr till tele kabeln!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...