Jump to content
Annons

Letar stereopar, småmembranare. Tyck till!


desvaenger

Recommended Posts

God dag.

Jag är intresserad av ett par budget-småmembranare, som kommer användas till X/Y, A/B och ORTF med hjälp av en stereo-skena. Karaktären bör vara: Avsaknad av kinadiskant, stabil botten. Hellre luddigt (varmt?) än stickigt.

Min fråga är om någon har erfarenhet av mina alternativ, och vad ni i så fall tycker om dem. Har någon hört två av alternativen är jag glad för att höra en jämförande kommentar.

Har hittat tre alternativ på matchade par. Dessa är/kostar:

3760 kr - Studio Projects C4 MKII, inkl. stereo-skena + 3 kapslar: omni, hyperkardioid, kardioid

2890 kr - Oktava MK-012-01, endast njure, inkl. två "snake" 10m kablar

2230 kr - Sontronics STC-1, inkl. stereo-skena

Sontronics kan man höra här: http://www.standstraight.se/?p=512, låter bra i mina öron, speciellt för pengen. Luddigt och gott.

Oktava har jag använt en del, så dessa har jag en god uppfattning av.

Är även öppen för andra förslag i prisklassen, med den karaktär jag beskrev ovan. 🙂

EDIT: Underrubrik ändrad. Har någon hört Studio Projects C4 MKII?

MVH

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Jag köpte för några veckor sedan ett par Peluso cemc6. testade mot mina Oktava mk012 och tycker peluson var något bättre. Speciellt i transient responsen. Du borde testa dem också.

Såg att du skrev om dem i Guitar Nilssons tråd. De är alltså fastare i ljudet än Oktava MK-012? Är de ljusare?

Oktavorna kan, enligt mig, ha en tendens till bumlig botten. Och visst, som du säger - de är lite slöa i dynamiken. Över lag bra dock. Frågan är bara om de inte blivit omkörda av andra alternativ i dagsläget. Kan tycka att de låter en smula "ansträngda" ibland också, kanske pga. någon kwirk i mellanregister/lågdiskant. Vet inte om så många håller med mig dock.

Du har inte ett ljudexempel på cemc6 man kan få ta del av?

I dyraste laget dock: 5400 kr paret. Men fortfarande intressant.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan säga att de lät som en "förbättrad" version av oktavorna. Jag har inga filer här just nu men det ksa nog gå att ordna.

Och jag håller med om att oktava mickarna kan vara lite ful-vassa i mellanregistret

Här är trummor mixade med dem som överhäng, ta det med en nypa salt då det är en salig blanding men men:

studiohaga.net/kidgalahad__drms.mp3

Så ska jag se om jag kan ladda upp en fil om någon dag här.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan säga att de lät som en "förbättrad" version av oktavorna. Jag har inga filer här just nu men det ksa nog gå att ordna.

Och jag håller med om att oktava mickarna kan vara lite ful-vassa i mellanregistret

Här är trummor mixade med dem som överhäng, ta det med en nypa salt då det är en salig blanding men men:

studiohaga.net/kidgalahad__drms.mp3

Så ska jag se om jag kan ladda upp en fil om någon dag här.

Stort tack! Spontant känner jag: Det där ljudet går inte att uppnå med MK-012. De saknar definitionen som krävs. Visserligen lite svårt att bedöma från en mix med andra mickar inblandade, men jag måste hålla med dig om att de är lite som en förbättrad version - mer definition, rakare mid, bra neutral diskant. Gillar dem.

Ladda gärna upp filen, om du har tid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Låter som att du beskriver Røde NT5. De har en väldigt varm och mysig karaktär tycker jag.

De finns också i mikrofontestet jag länkade i ursprungsinlägget. De låter inte dåligt, alls, men är för diskantglada för mig. Vill ha lenare ljud, vilket Röde inte riktigt verkar erbjuda. Sontronicen och Röden kommer direkt efter varandra på videon där, så det är lätt att jämföra. Trotts att Sontronicen har sämre definition, tycker jag den låter bättre. Om vi utgår från vad jag är ute efter alltså.

Sontronicen verkar dock ha problem med att presentera dynamiken. Lite platt, om än skön karaktär.

Har ingen hört Studio Project C4 MKII?

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...