Jump to content
Annons

Min gamla stärkare behöver vård!


ONSatan

Recommended Posts

Vill spela in gitarr men min kära gamla gitarrstärkare Roland Cube 60 från 80-talet (den gamla med bara två kanaler, fjäderreverb och orange vinyl) beter sig konstigt!!?

Det är totalt 3 fel. Jag tror de två första är relaterade men inte det tredje.

Fel 1

Den håller inte volymen jämn utan volymen går ibland ner ordentligt.

Det hjälper då ibland att ”skaka om” stärkaren med resultatet att volymen oftast kommer upp igen...

Fel 2

Det händer även att den ibland får ett väldigt mörkt, burkigt som distat ljud som är känsligt för kraftiga attacker (låter då som om högtalaren var spräckt, vilket den inte är).

Fel 3

Reverbet funkar inte... Det spelar ingen roll hur man ställer reverpotten. Det blir inget reverb i alla fall. Jag har kollar anslutningarna till (fjäder-reverbet) och allt ser OK ut (ink kondingar mm). Hur felsöker man ett gammalt fjäderreverb som inte fungerar över huvudtaget?

Jag har kollat igenom kondingarna men hittar inga som ser ut att ha läckt eller som ser svullna ut.

Det verkar inte ha med pottarna att göra då felen ej verkar komma/gå då man är på pottarna.

De här felen har funnits länge men de kommer nu med kortare intervaller (så korta att jag inte kan spela in en hel låt.../%&%&%¤/%¤!!! ).

Nån som har tips på enkel felsökning eller "klassiska fel" för denna (eller andra) stärkare? Jag har multimeter men inte mer.

Cheers!

EDIT: La in en bild jag stal på nätet:

5365045872_86890ed53e.jpg

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hallå!

Det kan vara massa olika alternativ. Jag kan tänka mig att en transistor är trasig så att den börjar att bete sig konstigt när den blir varm. Om du inte är en erfaren elteletekniker tycker jag att du ska lämna in den. Låter som om det skulle gå lös på en tusing att fixa felen, men det är bara en gissning.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Det kan vara massa olika alternativ. Jag kan tänka mig att en transistor är trasig så att den börjar att bete sig konstigt när den blir varm. Om du inte är en erfaren elteletekniker tycker jag att du ska lämna in den. Låter som om det skulle gå lös på en tusing att fixa felen, men det är bara en gissning.

Kolin

Hej, tack för tipset!

Jag är dock dumsnål och "vill själv" 😊

För tusen spänn kan man ju köpa nån annan gammal kul stärkare eller helt gå över till VST (brukar idag ha 50/50).

Jag har plockat ut kretskortet. Kan man mäta funktionen på en transistor? Eller går det att logiskt ringa in var felet bör sitta (och då byta just de transistorerna)?

Här hittade jag kopplings-schemat för den:

http://www.schematics.ca/modules/PDdownloads/visit.php?cid=64&lid=456

P.S

jag har haft den inne i en musikaffär för typ 10 år sedan ang reverbet. Det tog nån vecka innan den var kollad (de använde extern "expert"). Resultatet av den felsökningen var "Det finns inget reverb i förstärkaren. Det är urplockat". Jag är dock 100% säker på att detta är fel då det faktiskt sitter ett anslutet fjäderreverb i stärkaren. Tror att han som felsökte mer menade att reverbet var dött/noll effekt etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes! Du kan mäta på en transistor, men du måste kolla om det är en PNP eller NPN. Många morderna multimeters har en möjlighetv att mäta hfe på en transistor. Man kollar vilken hfe den ska ha i en tabell eller dylikt. Skiljer det för mycket kan den vara paj. Problemet är om den bara är lite paj. Man kan oxå köra stärkaren hårt så transistorerna går för fullt och sen när felet kommer kan man spruta lite kylspray på den man misstänker är tasig. Försvinner felet kan man dra slutsatsen att den kanske är trasig. Men det kan vara en dålig lödning som oxå strular när stärkaren blir varm.

Sen kan ju kondingar vara trasiga utan att det syns på dom.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att fel1 och 2 låter som typisk kallödning... Har du lödpenna så skadar det inte att löda om alla komponenter lite försiktigt. Tänk på att inte löda om alla 3 benen på samma transistor samtidigt utan flytta dig slumpmässigt mellan lödöarna på kretskortet så risker du inte att bränna sönder något..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tycker att fel1 och 2 låter som typisk kallödning... Har du lödpenna så skadar det inte att löda om alla komponenter lite försiktigt. Tänk på att inte löda om alla 3 benen på samma transistor samtidigt utan flytta dig slumpmässigt mellan lödöarna på kretskortet så risker du inte att bränna sönder något..

YES! YES! YES!

Mätte upp alla dioder och kollade att kondingarna inte var kortslutna (hände tidigare en tantalkonding i min "stora" mixer som står i "lekrummet").

Hittade inge fel över huvudtaget (mer än på reverbet, se nedan). Mätte ej upp transistorerna. Min multimeter ska tydligen klara transistorer men då ska man först löda av dom från kortet...

Tyckte att ena kabeskon till högtalarelementet var klämt över plasten å jag kapade och klämde om den.

Lödde sen om alla lödpunkter. OCH, stärkaren är nu helt stabil!!!! OK, jag har lite sprak i en del av pottarna men tror inte jag byter dom (kanske testar kontaktspray utan olja i dom senare).

Reverbet, hur hitta spolar?

Mätte även upp reverbet och det visade sig att spolen på ena sidan (röda sidan av fjädrarna) är kortsluten. Hittar ingen märkning på spolen och reverbet är inte med på kopplingschemat (vad jag kan se). Hur f-n ska man få reda på vad det ska vara för spole? Vad är det för reverb Roland satte in i sina prylar?

Hela reverbet är monterat på en plåtbit som är märkt med: på ena sidan - "HOKUSEI". på andra sidan - två japanska tecken samt "73".

Inte dödsviktigt att jag får igång reverbet men jag har för mig att det var grymt bra på Clash-ljud a la London Calling osv.

Tack för all hjälp! NI är hjältar!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Kul att det funkar. Jag tror att spolen inte är någon speciell för Roland. Kan du ta en bild så ska jag jämföra med några stärkare jag har nedplockade så ska vi nog hitta nån som passar.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Kul att det funkar. Jag tror att spolen inte är någon speciell för Roland. Kan du ta en bild så ska jag jämföra med några stärkare jag har nedplockade så ska vi nog hitta nån som passar.

Kolin

I'll do that!

Fotar imorgon.

P.S Annars funkar den perfekt och det är sjukt kul!

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, tack för tipset!

Jag är dock dumsnål och "vill själv" 😊

För tusen spänn kan man ju köpa nån annan gammal kul stärkare eller helt gå över till VST (brukar idag ha 50/50).

"helt gå över till VST"? Hu va hemst, tvätta mun med såpa.

Att spraya med kontaktspray överallt och att borsta kretskorten med tandborste kan kanske hjälpa. Jag skulle ha slängt den o köpt en liten rör-Fender. Hehe.

Edit: Oj! Såg att du fått igång den... Reverb kan du väl fixa efteråt i datamaskinen? Komprimerar man grovt och har reverb med redan i stärkaren kan det bli fula grejer. Fast jag har alltid reveb på på stärkaren.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...