Jump to content
Annons

Audio/video redigerings program


Shimmen

Recommended Posts

Jag tänkte börja spela in lite gitarrcovers till min youtubekanal och jag har kommit på ett bra sätt (för mig) att göra det! Tyvärr kan jag inte hitta något program som tillåter mig att göra det. Åtminstone inte med mina kunskaper 😕

Jag har en Mac Book Pro så att ni vet.

Min metod lyder i alla fall, dra in coverlåten i en timeline, koppla den emulerade utgången ur min förstärkare till ljudkortet, spela in en video med datorns inbyggda kamera i programmet som coverlåten ligger i, där ljudet i videon är från ljudkortet. Sedan är det bara att mixa volymerna på låten och gitarren.

Så det jag vill göra är helt enkelt att tracka gitarr till en låt och spela in video sammtidigt.

//Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sony vegas / Adobe premiere

Tack 🙂 Ska kolla in dem.

Vad är det för fel på iMovie, enklare än så blir det väl inte?

Alla säger det, jag har kollat på tutorials och läst men fattar fortfarande inte ett skit! 😆 Och av det jag fattar så kan man inte dra in ett ljud utan en tillhörande video mm vilket skapar begränsningar.

//Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Quicktime Player?

Arkiv -> Ny filminspelning

Välj kamera, ljudkortsingång, kvalitetsnivå och spela in. Starta coverlåten i en annan spelare och lira med låten.

Ska du redigera filmen finns det, återigen, inte mycket enklare program än iMovie.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Starta Quicktime på inspelning först och sen Garageband eller Logic/vad du har och spela in i båda samtidigt. När du är klar dra in filmen i Garageband och mecka ljud och exportera /ev ersätt ljudet till filmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Så här menar jag, ursäkta reklamen i början den kan jag inte göra nåt åt dessvärre. Det här är Logic + Quicktime och jag bara typ knäpper fingrar på ett i Låten bara för att visa att det går att få det att synka ganska bra. Men jag kunde lika gärna ha sjungit eller lirat gura etc etc. Den loopar i mitt sändningsprogram som inte kan hantera loop och synk på det sättet så det är därför det blir lite knäppt andra varvet.

http://sv.justin.tv/bsven/b/291072712

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här menar jag, ursäkta reklamen i början den kan jag inte göra nåt åt dessvärre. Det här är Logic + Quicktime och jag bara typ knäpper fingrar på ett i Låten bara för att visa att det går att få det att synka ganska bra. Men jag kunde lika gärna ha sjungit eller lirat gura etc etc. Den loopar i mitt sändningsprogram som inte kan hantera loop och synk på det sättet så det är därför det blir lite knäppt andra varvet.

http://sv.justin.tv/bsven/b/291072712

Tack! Jag ska nog testa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quicktime Player?

Arkiv -> Ny filminspelning

Välj kamera, ljudkortsingång, kvalitetsnivå och spela in. Starta coverlåten i en annan spelare och lira med låten.

Ska du redigera filmen finns det, återigen, inte mycket enklare program än iMovie.

Jag har provat detta med Fireface 800 men det ger inget utslag. Hur ska man ställa in det? Nåt i Matrix eller?

Hur som helst så löste det jag med att koppla en fysisk kabel ut från FF till line in.

Men det vore smidigt med FF ist!

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Du kanske kan få igång det med Soundflower och LineIn men om du kör Lion så funkar inte Soundflower för det ännu. Det verkar som att os x inte riktigt fattar det här med mångkanals ljudkort när det gäller intern routing så testa att göra Soundflower till huvudkortet och routa ljud från enheter till Soundflower med hjälp av LineIn. Sen är det ju bäst att lira in och spela upp allt ljud i Logic om man skulle behöva mecka med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst så löste det jag med att koppla en fysisk kabel ut från FF till line in.
Loopbacka med Soundflower som ljudkort, det du spelar upp går både till inspelningskanalen och till FF för medhörning.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack 🙂 Ska kolla in dem.

Alla säger det, jag har kollat på tutorials och läst men fattar fortfarande inte ett skit! 😆 Och av det jag fattar så kan man inte dra in ett ljud utan en tillhörande video mm vilket skapar begränsningar.

//Simon

Om jag skulle göra detta i iMovie, så skulle jag spela in video medans jag spelar, t.ex. photobooth.

Sen importera videon i iMovie, samt lägga på ljudet från inspelningen och synka det.

Du kanske tycker det är för omständigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv måste jag hålla med om att iMovie känns riktigt svårjobbat, samt för mig känns totalt oigenomtänkt (precis som jag känner med iTunes med)!

Har ändå jobbat rätt mycket med att redigera film på datorer (i snart 20års tid) med alla möjliga program, men iMovies arbetsätt ger jag inte mycket för!

Apple som ju faktiskt är duktiga på GUI'n o processtänk i övrigt, så förstår jag inte hur iMovie och iTunes är, eller åtminstone för mig som riktiga bastarder GUI mässigt jämfört med de mesta andra!

Annars rent tekniskt så är imovie riktigt bra, ett av få gratis/billigare videoredigeringsprogram som faktiskt klarar 60FPS filmer default!

Redigerat av DiMoose
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv måste jag hålla med om att iMovie känns riktigt svårjobbat, samt för mig känns totalt oigenomtänkt (precis som jag känner med iTunes med)!

Tack! Äntligen en person som förstår mig 😆

Men jag får nog ge upp min egna idé och köra på något beprövat

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Capture är en grej och redigering en annan.

Vad det gäller redigering så är iMovie är nog ett av dom mest kvickaste programmen jag jobbat men om man skall göra quick and dirty redigering.

Har svårt att tänka mig nåt lättare. Möjligen iMovie för iPad...

Pang på rödbetan, tag i ett klipp hålll musen där du vill lägga klippet och sedan kan du tima in det genom att bara röra musen åt höger eller vänster. Hur svårt kan det vara?

Likadant med ljudeffekter.

Premier och Vegas är avancerade grejer, bra program men inte i närheten så lätt att redigera med som iMovie.

Tycker du iMovie är krångligt då är nog inte Vegas och Premier inte rätt väg att gå.

Det är väl investerade minuter att lära sig iMovie om jag får säga det själv.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det snabbaste och minst komplicerade är ju det sättet som jag beskriver men man åker på att dra in filmen till musiken i stället för tvärtom. Max arbetstid per låt typ 15-20 minuter inklusive konvertering till H.264 film som man kan göra med ett program som tex MacX Video Converter Pro eller liknande (finns säkert nåt bra gratis oxå). Vill du redigera filmen oxå då blir det ju något annat givetvis.

Sen kanske det kan vara på sin plats att nämna Camtwist och Quicktime Broadcaster oxå. Med dom två programmen som båda är gratis och mycket bra kan man göra live inspelningar till hårddisk inte bara sända streamad web tv. Med Camtwist som i princip är en virtuell tv studio följer en mängd bra video effekter och man kan ha flera kameror och även filmer samt visa skrivbordet. Att göra en cool live video med flera kameror och effekter live kräver ju nån som sköter Catwist men nån polare har du ju som kan hjälpa till med det. Det är ju ganska skoj oxå så det ska väl inte vara nåt problem.

Här en film som jag gjorde väldigt snabbt där jag använder dom här två programmen. Den är ärligt talat skitkass som video betraktat men den visar lite vad man kan göra med Camtwist. Det är min Logitech webcam, min panasonic hd video cam och Logic från skrivbordet på samma gång samt att jag under filmen byter till min Panasonic cam och kör en effekt som förstås heter cube och till en musikvideo min brorsa gjorde nere i Ghana. Som sagt den suger men den är bara för att visa att man med lite förarbete och finurlighet kan göra hela rasket på en gång och slippa redigera i nåt film program.

http://sv.justin.tv/bsven/b/291141986

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen höjdare överhuvudtaget vad det gäller videoprogram. Kan säga att det flyger knytnävar när jag sätter igång.

Och iMovie är fan konstigt!

Höll på med att jag var tvungen att korta ner en film som jag skulle lägga upp på Facebook. Men FB har ett tak på 20 min. Min film var på 23.

Men efter ett massa jobb så fick jag till det. Så skulle jag spara det. Men vart? Hallå? "Spara som" finns inte!

Och när jag drog in det i filmrutan så tog det med ALLA filmer jag filmat på min iPhone... WHAT?!

Sen till slut så fanns det nån bounce. Men dpå skulle det ta 6 timmar? WHAT?!?

Hittade sen i en meny att man kunde lägga upp det direkt på fejjan! Och då gick det åpå en halvtimme.

Det var en film jag gjorde som visar när jag mixar en låt i Logic. Och i Logic så distade det inte alls. Men i iMove lät det prutt!

Zzzzzurrade rejält!

Trodde det skulle vara smidigt!

Ska tillägga att det gick att korta ner det i Quicktime. OJ så mkt smidigare det var!

Redigerat av KillwithSkill
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ja man kan ju undra varför det ska vara så jäkla speciellt med video om man jämför med ljud. När vi tänker/jobbar/fantiserar om vad som är möjligt med ett inspelningsprogram för ljud i daxläget så är vi minst sagt väldigt krävande ja nästan bortskämda då ett program som tex Reaper och som då finns för både PC och Mac är väldigt kompetent och finns som en "try before you buy version" som lätt kan sträcka sig över en livstid.

Så är det inte när det gäller video dessvärre av nån anledning som jag inte fattar (men som nån kanske kan vara vänlig att förklara så den biten blir överstökad). 30 - 40 meg download för över 3000 spänn när det gäller livestreamad video (wirecast) eller gratis (Camtwist) när man får flera gig kompetent programerad kod för ett ljudprogram för samma peng eller när det gäller vissa program till och med gratis.

Det är en jäkla soppa helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska tillägga att det gick att korta ner det i Quicktime. OJ så mkt smidigare det var!
Japp. Rendering av video är CPU-krävande och därmed tidskrävande. Ska filen bara trimmas är QT enklare eftersom inte kodning behöver göras.

iMovie renderar dessutom inte bara om, den applicerar skakningskompensation m.m. på materialet.

Jämför att kapa en .ogg ljudfil i ett ljudredigeringsprogram som hanterar formatet, med att konvertera en .ogg till .wav, dra in i Logic, klippa, sätta ut locators, exportera ut .wav, konvertera till .ogg igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man kan ju undra varför det ska vara så jäkla speciellt med video om man jämför med ljud. När vi tänker/jobbar/fantiserar om vad som är möjligt med ett inspelningsprogram för ljud i daxläget så är vi minst sagt väldigt krävande ja nästan bortskämda då ett program som tex Reaper och som då finns för både PC och Mac är väldigt kompetent och finns som en "try before you buy version" som lätt kan sträcka sig över en livstid.

Så är det inte när det gäller video dessvärre av nån anledning som jag inte fattar (men som nån kanske kan vara vänlig att förklara så den biten blir överstökad). 30 - 40 meg download för över 3000 spänn när det gäller livestreamad video (wirecast) eller gratis (Camtwist) när man får flera gig kompetent programerad kod för ett ljudprogram för samma peng eller när det gäller vissa program till och med gratis.

Det är en jäkla soppa helt enkelt.

Lightworks är ett riktigt bra (men inte helt lättanvänt) redigeringsprogram som är alldeles gratis. Finns dock bara för Windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Lightworks var sannerligen inte nåt lätt program jag håller med fullt ut. Jag har ändå meckat lite med den här typen av program men Lighworks fattar jag inget av 😄 . Jag har med stor möda lyckats spela upp en film i det men det är allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lightworks var sannerligen inte nåt lätt program jag håller med fullt ut. Jag har ändå meckat lite med den här typen av program men Lighworks fattar jag inget av 😄 . Jag har med stor möda lyckats spela upp en film i det men det är allt.

Man måste läsa på noga om det 🙂 Det finns dokumentation att ladda ned från hemsidan. Men får man det väl att fungera är det ett mycket kompetent och beprövat gratisprogram. (Avid, som nog kan ses som branschstandard inom redigering, är ungefär lika svåranvänt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...