Jump to content
Annons

Produktionsstudio


secure

Recommended Posts

Hej alla forumvänner!

Jag har nu kommit fram till att jag behöver ha en lite prod studio hemma då jag inte hinner åka till "riktiga" studion varje dag 🙂

Jag har tänkt mig en setup som följer:

Dator = MacBook Pro 2010 som räcker och blir över 🙂

DAW = Reason+Record

Ljudkort = Lexicon Omega Studio

Lyssning = AKG K-271 MKII slutna hörlurar för att inte störa tjejen 😛

Klaviatur + PAD + Controller = M-AUDIO AXIOM 25 ADVANCED (någon som vet något om denna?)

Har jag missat något eller gjort några dumma val? 🙂 Jag producerar Hip-Hop och lite dubstep ska jag väl tillägga! Kom gärna med tips och idéer på alternativa prylar om ni så vill, eller någon rolig pryl som man bara MÅSTE ha 😄 Gärna tips och trix på enkla byggen som sparar lite plats om ni vet något 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Guitar_star_89 (oregistrerad)

Kan vara gött att ha ett klav med lite fler tangenter kanske? Om du inte redan har ett? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Skall du inte spela in nåt med ljudkortet så hade jag kört på det interna i macen och struntat i Lexiconen,

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fullstor keyboard men jag känner att jag bara använder två oktaver i taget ändå 🙂

Ja det kanske duger med macens inbyggda.. Frågan är om man behöver en hörlursförstärkare eller om den klarar att driva lurarna? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte rekommendera att köra med det inbyggda ljudkortet om man har möjlighet att använda ett annat ljudkort. Nu har jag bara jämfört med imacens inbyggda ljudkort men misstänker att det i macbookarna är av liknande kvalité . De är otroligt bumliga och basiga och distar nästan i diskanten än fast det känns som den översta toppen saknas. Ta dock inte mina ord som den enda sanningen då jag inte testat just macbookens ljudkort, utan gör egna jämförelser om du får möjlighet. Du skulle ju kunna börja med det interna och sedan uppgradera till ett nytt ljudkort senare om du känner att det interna inte uppfyller dina behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad är det som är bumligt och basigt, hörlursutgången? För mig låter det helt otroligt att man annars skulle kunna höra skillnad på samma ljudfiler på olika ljudkort. Måste ju gå att lösa på något sätt. Eller om det är något fel på ditt ljudkort? En massa miljoner Mac-ägare över hela världen borde väl inte acceptera något sånt? Eller så kanske dom gör det, dom är ju ändå Mac-ägare... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever inget problem med ljudkvaliten på ljudkortet i min Mac book Pro 2011 vid uppspelning.. Kan det vara som så att det är nån EQ inställning eller nån slags enhancer som smygit sig in i ditt lyssningsprogram. Vet att t.ex iTunes har något sånt elände..

Jag skulle inte rekommendera att köra med det inbyggda ljudkortet om man har möjlighet att använda ett annat ljudkort. Nu har jag bara jämfört med imacens inbyggda ljudkort men misstänker att det i macbookarna är av liknande kvalité . De är otroligt bumliga och basiga och distar nästan i diskanten än fast det känns som den översta toppen saknas. Ta dock inte mina ord som den enda sanningen då jag inte testat just macbookens ljudkort, utan gör egna jämförelser om du får möjlighet. Du skulle ju kunna börja med det interna och sedan uppgradera till ett nytt ljudkort senare om du känner att det interna inte uppfyller dina behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Inga problem med ljudkvalitén på ljudkortet i min Macbook heller.

DA omvandlare är "commodity", mycket liten skillnad på billigaste och dyraste.

Jag skulle inte oroa mig det minsta att lyssna via Macbooken.

Om det är "otroligt bumligt" så är nog nåt trasigt i den iMac som du testat technic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...