Jump to content
Annons

Vilket ackord är det här?


dettahet

Recommended Posts

Hej hej.

Tonerna i ackordet är D - A - C, och jag hittar inget D-ackord som endast har dessa tre toner. Någon som vet vilket ackord som endast har D - A - C i sig?

En något banal fråga, men jag kan inte hitta något matnyttigt på nätet om vilket ackord detta är, och mina kunskaper i musikteori är minst sagt bristfälliga.

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

D är 1:an och så har du 5:an med-A-

Det är ett 5 ackord eller ett rockackord.

Tersen är borta så det blir -3

C:et är 7:an så D7 -3 eller något sådant.

Vet ej det korrekta sättet att uttala det.....

mvh

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket. Tyvärr hittar jag inget ackord som heter D7 -3 när jag kollar på internet?

Försöker spela ackordet på dragspel nämligen, och för att ha någon aning om vilka knappar jag bör kombinera så måste jag veta ackordets namn.

Finns det möjligen något annat namn på D7 -3?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket. Tyvärr hittar jag inget ackord som heter D7 -3 när jag kollar på internet?

Försöker spela ackordet på dragspel nämligen, och för att ha någon aning om vilka knappar jag bör kombinera så måste jag veta ackordets namn.

Finns det möjligen något annat namn på D7 -3?

Vad sägs om D5add7 eller Dno3add7 (eller addC istället för add7)?

I vanliga fall är det knappast intressant vad ett ackord heter, men jag förstår att det är av betydelse i ditt fall.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Njaööhh.. C utgör liten sept på D-ackord... Eller var det precis det du menade?

***

/Bengan

mitt i förvirringen

Jo, visst är det en liten sept. Vet inte hur jag tänkte. Får skylla på att det här har varit en riktig pissdag, fel dag att försöka briljera (?) med sina kunskaper i musikteori...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...