Jump to content
Annons

MPC/MPD/Maschine


Naymari

Recommended Posts

  • 2 månader senare...
Annons

Lite sent svar kanske?

Nåja, jag har precis börjat greppa Maschine..

De tre du nämner är i samma härad, nämligen fingerpads. Du skriver att du vill banka på något och för "seriöst" bankande (med stockar) behövs något i stil med Rolands Spd-S eller annat bankvänligt 😉

För att återgå till dina tre alternativ så skulle jag utan tvekan välja Maschine. För att få vettiga funktioner med MPC krävs JJ-os (merkostnad). För att få liv i MPD krävs ytterligare program (merkostnad). Maschine fungerar out of the box och låter alldeles utmärkt. Padsen på Maschine är super och helt i klass med MPC-padsen.

Maschine har en helt annan överskådlighet jmf med MPC. 8 raders display mot 22"..

Menysurfande är ett minimum då nästan allt enkelt kan nås direkt via kontrollpanelen.

Hållbarheten på kontrollpanelen verkar vara i toppklass. Oklart om det verkligen är så men där är få rapporter på NI-Maschine forum som berör strulande hårdvara.

Numera finns även Maschine Mikro som tar lite mindre skrivbordsyta och är klart mera portabel (kräver dock en dator..)

K

Link to comment
Dela på andra sajter

I oktober släpps deras nya Maschine Mikro och den är som sagt lite billigare och perfekt om man inte behöver fullt så många funktioner som den stora Maschine har, utan kanske främst är ute efter padsen... 🙂

Funderar lite på att skaffa en sådan själv.

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft en MPC och den förpassas utanför ringside i det här fallet om man jämför arbetsflow rakt av och vad den klarar av, eller rättare sagt vad den inte klarar av.. Jämföra "Maschine's inner workings" med svänget i en MPC 60 går nog inte riktigt heller men det känns som svänget går att få till väldigt bra ändå med Maschine så den lilla fördelen MPC 60 än må ha i det hänseendet väger det inte speciellt tungt 2011... min humbla åsikt

Jag har även ägt en del "MPD's" ( Korg, M-audio, nån Akai också vill jag minnas) men de känns inte heller speciellt jämförbara i.o.m att de "bara" är midi-alstrare och måste ha något att trigga = Lika med fler steg innan det roliga börjar

Jag köpte Maschine precis när den släppts och när de tog in VST-standarden med version 1.5 ( eller 1.6) och man kunde använda UAD-pluggar kreativt jublade jag i kvadrat, denna feature gör att den än mer skiljer sig mot konkurrensen.

Däremot har sista programversionen, i dagsläget, ingen latency kompensering på VST-pluggar så det blir lite blajjigt att lägga på beräkningstunga algoritmer och "spela igenom" pluggen.. typ när man skapat ett schysst kompressorhäng så laaaaagggggaaaaaaaaaaaarrrrr deeeeeet nåååååågot ooooouuuthääääärdliiiigt..

Jag jämförde stora och lilla precis nyss bara för att du ville ha input och.. jag skulle fortfarande valt den stora pg.a de möjligheter till parameterautomation och fler rattar samtidigt.. jag är inte heller mycket för att ha flera undermenyer till funktioner eller tangentbordskommandon som en (1) ratt förmodligen oundvikligen innebär

så mitt råd får bli: testa och se om du härdar ut.

Att bygga Beats med Maschine däremot är nästan för enkelt.

Lycka till hurru

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...