Jump to content
Annons

Meditativ ljudmatta?


wallraff

Recommended Posts

Jag ska hjÀlpa en yogainstruktör at göra en instruktionsvideo och skulle behöva nÄgon form av synth som kan ge behagliga meditativa ljudmattor som ett bakgrundsljud till yogaövningar som Àr runt 10 minuter styck. OvanpÄ det kommer det ibland att finnas en speaker. Jag Àr nybörjare i musik men har Logic express och har tillgÄng till Ableton live pÄ mac

NÄgon som har ett tips pÄ vad jag ska anvÀnda eller hur jag annars kan gÄ till vÀga för att fÄ fram en sÄdan ljudbild. Jag har testat runt en del och hittat massor av elektroniska ljud med mycket diskant som sticker.

NÄgra förslag? Har kollat pÄ att köpa loss royalty free musik men det blir alldeles för dyrt tycker jag.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Kolla om du hittar en pad eller nÄt bland Logics syntar bara och lÀgg ackord eller enstaka toner uppepÄ?

Om du har pengarna och hÄller pÄ med musik mer Àn hobby sÄ kanske Omnisphere frÄn Spectrasonics vore nÄt...dÀr finns det en del ljud som du söker...men den Àr inte direkt billig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kör en pianoplugg eller liknande, kör sedan pÄ en hel drös med effekter och komprimera... Fungerar dunder pÄ gitarr för att göra padsljud av!

Piano(eller annan plugg) > Chorus > Reverb > Compressor (komprimera sÄ du spricker) > Chorus > Flanger > Delay > Compressor

GÄr att hÄlla pÄ i en evighet, men sÄ lÀnge du komprimerar hÄrt och anvÀnder reverb/delay/chorus/flanger om vartannat bör du kunna fÄ till en ordentlig ljudmatta som brukar lÄta rÀtt mysig! Prova EQ och att spela i olika oktaver för att hitta nÄgot som funkar!

Annars bör du sÀkert kunna hitta en fungerande pad i nÀstan vilken medföljande synthplugg som helst, eller kanske att komplettera med.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÀr hittade jag lite gratis ambient musik du skulle kunna anvÀnda, men du bör frÄga först om du fÄr anvÀnda i kommersiellt syfte.

http://www.anahatas.info/music/

Annars kan du göra atmosfÀrsika och drömska ljud med denna mjukvarusynth.

http://www.greenoak.com/crystal/download.html

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kör en pianoplugg eller liknande, kör sedan pÄ en hel drös med effekter och komprimera... Fungerar dunder pÄ gitarr för att göra padsljud av!

Piano(eller annan plugg) > Chorus > Reverb > Compressor (komprimera sÄ du spricker) > Chorus > Flanger > Delay > Compressor

GÄr att hÄlla pÄ i en evighet, men sÄ lÀnge du komprimerar hÄrt och anvÀnder reverb/delay/chorus/flanger om vartannat bör du kunna fÄ till en ordentlig ljudmatta som brukar lÄta rÀtt mysig! Prova EQ och att spela i olika oktaver för att hitta nÄgot som funkar!

Annars bör du sÀkert kunna hitta en fungerande pad i nÀstan vilken medföljande synthplugg som helst, eller kanske att komplettera med.

Tusen tack för det hÀr tipset, det Àr verkligen nÄgot man inte tÀnker pÄ som icke-musiker. Du menar att man gör det av ett helt vanligt pianoljud? Ska verkligen testas. Roligt att bygga nÄgot sjÀlv.

HÀr hittade jag lite gratis ambient musik du skulle kunna anvÀnda, men du bör frÄga först om du fÄr anvÀnda i kommersiellt syfte.

http://www.anahatas.info/music/

Annars kan du göra atmosfÀrsika och drömska ljud med denna mjukvarusynth.

http://www.greenoak.com/crystal/download.html

Ska verkligen kolla dessa synthar. Det Àr svÄrt att hittabra syntar om man inte vet vad man ska ha. Dessa verkar kanon

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjena Wallraff!

SpÀnnande projekt du fÄtt. HÀr kommer lite tips för ditt projekt.

‱ Börja med att diskutera med instruktören vad det gĂ€ller upplĂ€gget och vilken funktion musiken ska ha. LĂ€s igenom och förstĂ„ manuset. Är det Yoga sĂ„ Ă€r det rörelser som ska göras och dĂ„ vill man ofta ha en puls i musiken som ska fungera som motor / draghjĂ€lp (rĂ€tt stor skillnad alltsĂ„ jĂ€mfört med musik till meditation och vanlig avslappning).

‱ NĂ€r du fĂ„tt en idĂ© om vilken "musikfamilj" det handlar om kanske du hör nĂ„gon typ av ljudbild i ditt inre. Försök sedan att Ă„terskapa denna ljudbild med de instrument du har till förfogande - öppna ditt sinne, prova dig fram och anvĂ€nd synten som en slags mĂ„larpalett. SjĂ€lv anvĂ€nder jag nĂ€stan aldrig chorus, comressor etc.pĂ„ syntljud. Ljudbilden bör inte trĂ€nga sig pĂ„ utan bara finnas dĂ€r som en behaglig atmosför. MĂ„la med "fallande" toner.

‱ TĂ€nk pĂ„ att uttrycket, anslag, frasering Ă€r betydligt mer avgörande Ă€n vilket ljud man anvĂ€nder. PĂ„ med silkeshandskarna!

‱ Ett vanligt "fel" mĂ„nga gör vid sĂ„dana hĂ€r produktioner Ă€r att man "lĂ€gger lite musik bakom talet". Försök istĂ€llet fĂ„ musiken att limma med talet och att den verkligen stödjer talet. Talet Ă€r lead och ska bĂ€ra i sig.

‱ Be inlĂ€saren lĂ€sa in en slask sĂ„ att du kan jobba fram musiken utifrĂ„n talet. Spela sedan in talet med den fĂ€rdiga musiken i bakgrunden sĂ„ att ni fĂ„r rĂ€tt temperatur pĂ„ rösten.

Lycka till med yogaprojektet! / Dr. Relax🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...