spaceman Postat 22 juni 2011 Postat 22 juni 2011 "Snart kan det vara slut pÄ konsertfilmandet med din Iphone. Ny teknik installerad vid arenorna ska kunna lÀsa av om nÄgon filmar och sedan stÀnga av kameran." enl DN. http://www.dn.se/ekonomi/apple-vill-stoppa-konsertfilmande Nu börjar vÀl det hela gÄ lite vÀl lÄngt eller ?
kardo Postat 22 juni 2011 Postat 22 juni 2011 Det Àr bara att Skita i och köpa deras produkter, sÄ har man löst det . 2
MRS8 Postat 22 juni 2011 Postat 22 juni 2011 (redigerat) "Snart kan det vara slut pĂ„ konsertfilmandet med din Iphone. Ny teknik installerad vid arenorna ska kunna lĂ€sa av om nĂ„gon filmar och sedan stĂ€nga av kameran." enl DN. http://www.dn.se/ekonomi/apple-vill-stoppa-konsertfilmande Nu börjar vĂ€l det hela gĂ„ lite vĂ€l lĂ„ngt eller ? den appen köper jag INTE! ..men trots allt bra att man kan anvĂ€nda telefonen som vanligt sĂ„ man kan ringa Mamma đ (iFĂ„n5:an kommer att ta betalt för de som 'glömt' entreavgiften) Redigerat 22 juni 2011 av MRS8
Erik dP Postat 22 juni 2011 Postat 22 juni 2011 Nuförtiden pÄminner publikhavet om ngt tyskt partimöte under andra vÀrldskriget. Dock med en mobil i handen. FrÄgan Àr hur mycket Apple skulle förlora i goodwill om varannan innehavare inte skulle kunna filma sina kompisar pÄ festival. Jag antar att mÄnga patent görs för att iden ska kosta pengar om ngt annat företag anvÀnder den. Jag har för mig att det finns tre evighetsmaskiner godkÀnda hos patentverket.
KillwithSkill Postat 22 juni 2011 Postat 22 juni 2011 Gammal nyhet! Inte vÀrre Àn att min kuksugarNokia dÀckade nÀr jag var pÄ akuten för mina hulta beteenden. Det stÄr tydligt sen det begavs sig med konserter pÄ biljetten att det Àr förbjudet att filma. VAD var det som inte gick fram innanför pannbenet? "-ja men det hÀr Àr en telefon!" Skiter vÀl i om det Àr ett fÀlgkors, du fÄr inte filma PUNKT! 4
Dingbats Postat 22 juni 2011 Postat 22 juni 2011 Skiter vĂ€l i om det Ă€r ett fĂ€lgkors, du fĂ„r inte filma PUNKT! Ăr alla medel för att förhindra konsertfilmande helt okej?
Demonproducenten Postat 22 juni 2011 Postat 22 juni 2011 Ăr alla medel för att förhindra konsertfilmande helt okej? man kan ju tĂ€nka sig att prickskyttar som skjuter dom som filmar kan vara lite vĂ€l hĂ„rt 3
kardo Postat 22 juni 2011 Postat 22 juni 2011 Det enda som kan hÀnda Àr att man blir avvisad frÄn platsen dvs inga böter/ta kameran mm, men skriver dom inget sÄ Àr det fritt fram med att filma/fota.
BurninSven (oregistrerad) Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Men tÀnk om man kommer ihÄg det och faktiskt kan Äterge det med inlevelse för barnbarna,, dom hade rosa kallingar pÄ scen. Huvva kanske till och med kommer ihÄg lÄtlistan och kan vissla en snutt av nÄn lÄt. Kan jag copyright skydda/avgiftsbelÀgga min vardag pÄ nÄt sÀtt för den som ser mig, vore jÀkla bra behöver Äka pÄ semester och klövern Àr bara trebladig för tillfÀllet?
Vallhagen Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Det stĂ„r tydligt sen det begavs sig med konserter pĂ„ biljetten att det Ă€r förbjudet att filma. VAD var det som inte gick fram innanför pannbenet? "-ja men det hĂ€r Ă€r en telefon!" Ăr det det fortfarande? Jag trodde - Ă€rligt talat och kanske med en pĂ„se naivitet - att filmande och foto pĂ„ konserter numera Ă€r Ă„tminstone inofficiellt tillĂ„tet. Alla gör det ju liksom hela tiden, och det Ă€r ju inte som pĂ„ 80-talet nĂ€r man blev muddrad efter inspelningsbar walkman och kamera av hovetvakterna. ...och det stĂ„r vĂ€l inte "foto förbjudet" pĂ„ biljetten numera? Eller gör det det?
Valle Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 (redigerat) Oerhört intressant! Mina reflexioner: 1. Som KillwithSkill var inne pĂ„: Om reglerna sĂ€ger att du inte fĂ„r filma â dĂ„ fĂ„r du inte filma heller, hur kaxig och bĂ€ttre Ă€n andra man anser sig vara. NĂ€r du köper biljetten har du Ă€ven köpt villkoren att följa. 2. Hur mycket man Ă€n tycker sig bestĂ€mma över hur andra ska driva sina businessar (jag har ju t.ex. blivit anklagad för liknande hĂ€r pĂ„ forumet â trots att jag Ă€r en pro-business man) sĂ„ fĂ„r man finna sig i att ett företag vill kunna utöka/begrĂ€nsa funktionerna i sina produkter hur och nĂ€r de Ă€n behagar. Som konsument har vi ju alltid möjligheten att "straffa" företaget genom att inte köpa produkten. Oftast finns andra produkter av andra mĂ€rken att vĂ€nda sig till. Givetvis ska man ju fĂ„ uttrycka sin avsky över en viss produkts utveckling, men det fĂ„r inte ske pĂ„ ett sĂ€tt som om det vore den enskilde konsumentens (inbillade) mĂ€nskliga rĂ€ttighet att styra över produktutvecklingen (vilket jag ofta tycker mig kunna tolka hos vissa). 3. Givetvis kommer Apples "sensorer installerade pĂ„ konsert- och sportarenor" att, pĂ„ ett eller annat sĂ€tt, vara kontrollerade frĂ„n Apple HQ pĂ„ sĂ„ sĂ€tt att sensorerna kommer att kunna aktiveras/inaktiveras i enlighet med hur artister och arrangörer betalar för "sensor-licensen". Det blir i slutĂ€ndan alltsĂ„ upp till artisterna/arrangörerna att stĂ€nga av publikens kameror, och dĂ€rför kan man inte belasta Apple eller produkten i frĂ„ga. Apple har potentiellt sett en hel del pengar att tjĂ€na pĂ„ den hĂ€r funktionen; att de skulle göra det för att de pĂ„ nĂ„got sĂ€tt "sympatiserar" med artister och arrangörer â aldrig! SÄÄÄ â nĂ€r du stĂ„r dĂ€r i framtiden pĂ„ en konsert med en kamera som har "sensor-avaktiverats", skyll inte pĂ„ din kamera/iPhone eller Apple. Ska du spy galla fĂ„r du göra det över artisten/arrangören som har valt att aktivera sensorn OCH vars biljett du köpt samt vars villkor om förbud mot filmning du har godkĂ€nt. Men lĂ€r dig dĂ„ ocksĂ„ en sak: Det Ă€r aldrig personligt â det Ă€r bara helt vanlig fucking business. KAFFE! Redigerat 29 juni 2011 av Valle 2
Dingbats Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 SÄÄÄ â nĂ€r du stĂ„r dĂ€r i framtiden pĂ„ en konsert med en kamera som har "sensor-avaktiverats", skyll inte pĂ„ din kamera/iPhone eller Apple. Ska du spy galla fĂ„r du göra det över artisten/arrangören som har valt att aktivera sensorn OCH vars biljett du köpt samt vars villkor om förbud mot filmning du har godkĂ€nt. Men lĂ€r dig dĂ„ ocksĂ„ en sak: Det Ă€r aldrig personligt â det Ă€r bara helt vanlig fucking business. Men var drar du grĂ€nsen? Om tekniken utökas till att Ă€ven spĂ€rra inkommande och utgĂ„ende samtal (det kan ju anvĂ€ndas till ljudupptagning), Ă€r det bara att tugga i sig? Signalerna kanske till och med stĂ€nger av mobilen helt? Vad hĂ€nder dĂ„ om det hĂ€nder en olycka och man mĂ„ste kunna ringa 112? I den form som Ă€r aktuell för tillfĂ€llet Ă€r det bara en idiotisk idĂ©, men nej, man ska inte skylla pĂ„ Apple, och inte heller pĂ„ konsertarrangören. Man fĂ„r skylla sig sjĂ€lv helt och hĂ„llet som har köpt en mobil frĂ„n ett företag som anvĂ€nder den dĂ€r tekniken. Men om den utökas till en majoritet av alla mobilfabrikat, och om den börjar göra mer Ă€n att bara stĂ€nga av videofunktionen, dĂ„ Ă€r det fanimej dags att lagstifta mot skiten. Att det bara Ă€r "helt vanlig fucking business" Ă€r inget fripass för att göra vad fan man vill. Och att det stĂ„r "filmning förbjuden" pĂ„ biljetten betyder inte att man fĂ„r anvĂ€nda vilka metoder som helst för att se till att det efterföljs. 2
KillwithSkill Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Du kan ringa 112 Àven om du inte har nÄn tÀckning alls...
Demonproducenten Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Vad hĂ€nder dĂ„ om det hĂ€nder en olycka och man mĂ„ste kunna ringa 112? vad hĂ€nder om batteriet Ă€r slut? vad hĂ€nder om tĂ€ckningen Ă€r för dĂ„lig? vad hĂ€nder om man inte har en telefon? Och att det stĂ„r "filmning förbjuden" pĂ„ biljetten betyder inte att man fĂ„r anvĂ€nda vilka metoder som helst för att se till att det efterföljs. den hĂ€r brukar valle fĂ„ men denna Ă€r Ă€mnad enkom för dig idag đ
Dingbats Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 vad hÀnder om batteriet Àr slut?vad hÀnder om tÀckningen Àr för dÄlig? vad hÀnder om man inte har en telefon? PoÀngen Àr att man inte kan tillÄta vare sig telefontillverkaren eller konsertarrangören att göra precis vad som helst för att se till att deras uppsatta regler efterföljs. 1
Demonproducenten Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 PoÀngen Àr att man inte kan tillÄta vare sig telefontillverkaren eller konsertarrangören att göra precis vad som helst för att se till att deras uppsatta regler efterföljs. nej poÀngen Àr att detta knappast gÄr under "vad som helst"
Dingbats Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 nej poÀngen Àr att detta knappast gÄr under "vad som helst" Kanske inte. Men de visar vÀldigt tydligt att de Àr beredda att ta till ganska obehagliga medel. I den hÀr formen Àr det vÀl uthÀrdligt, men om de gÄr lÀngre fÄr de vÀnta sig mothugg.
Implasticyde Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Saxat frÄn kÀllan i första inlÀgget: "Enligt Daily Mail försöker Apple pÄ det hÀr sÀttet att gottgöra de rÀttighetsinnehavare som menar sig ha exklusiv rÀtt till filmer frÄn till exempel sport- och konsertevenemang och som dÀrmed inte vill att filmer kommer ut pÄ exempelvis Youtube nÀr de har rÀttigheterna." Apple utvecklar tekniken för att uppfylla krav frÄn rÀttighetsinnehavare. Man fÄr vÀl anta att Google, Microsoft, Nokia och övriga som skapar/skapat OS för telefoner med kamera kommer att fÄ samma krav.
Demonproducenten Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Kanske inte. Men de visar vÀldigt tydligt att de Àr beredda att ta till ganska obehagliga medel. "Ny teknik installerad vid arenorna ska kunna lÀsa av om nÄgon filmar och sedan stÀnga av kameran." mÄste sÀga att din tröskel för vaD som kan uppfattas som obehagligt Àr vÀldigt lÄg personligen skulle jag tycka att kroppsvisitation Àr ett steg upp jÀmfört med detta vad Àr egentligen problemet - förutom att man inte kan göra det man inte fÄr? 1
Johnny Boi Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Tja...det Àr vÀl som med mycket annat inom kulturomrÄdet; den tekniska utvecklingen har hunnit sÄ mycket lÀngre Àn utvecklingen av lagarna sÄ att det uppstÄr mycket komplicerade situationer. DÄ har man tvÄ val - ta till nödvÀndiga medel för att se till att lagarna efterföljs, eller Àndra pÄ lagarna. SjÀlvklart Àr vÀl de artister i majoritet som tycker att det Àr kul att folk filmar och lÀgger upp, det Àr ju gratis marknadsföring. Men man fÄr inte glömma att det mÄste fÄ finnas en valfrihet, vill man inte bli filmad under sitt framtrÀdande sÄ ska man kunna förbjuda det. Som utövande konstnÀr Àger man ju rÀttigheterna till sitt framförande och till att bestÀmma hur det skall kunna avnjutas och/eller inspelas. Sedan kan ju Àven arrangören vilja skapa en lite "mystisk" stÀmning kring sin venue/sina arrangemang, dÀr rykten och mystik bygger varumÀrket för att skapa en kÀnsla av "man mÄste ha varit dÀr för att veta" och pÄ sÄ sÀtt dra fler besökare. Nu Àr det ju dock inte alla som har iPhones, sÄ det löser ju inte problemet pÄ det sÀttet. Men en annan grej: Om nu YouTube tar bort videos med ljudspÄr som bryter mot upphovsrÀtten, kan man inte dÄ som artist/arrangör/manager/vemdetnuÀr "anmÀla" konserter till YouTube och/eller nÄgon slags lista, dÀr man sÀger att "pÄ den hÀr konserten var det filmningsförbud, sÄ om det kommer upp nÄgon video frÄn den konserten sÄ ta bort den"? 1
Dingbats Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 vad Àr egentligen problemet - förutom att man inte kan göra det man inte fÄr? Att tillverkaren av min telefon agerar som att de fortfarande Àger den, efter att de har sÄlt den till mig. 1
kardo Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 DĂ„ lĂ€r man fĂ„ se folk klĂ€ in telefonen med aluminiumfolie för komma runt problemet. đ
trombonisten Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Som sÄ ofta, en vansinnig diskussion som bygger pÄ ett rejÀlt missförstÄnd. 1) Apple har tagit ut ett patent. Varför tror ni de har gjort det? NÄgon som funderat lite? Största orsaken Àr troligen att förhindra nÄgon annan att ta patent pÄ den funktionen. Inte att faktiskt stoppa in den i nÄn burk. 2) NÀr kommer funktionen finnas i burken? Kanske aldrig. 3) Hur skulle den pÄverka mig om den fanns i burken? Min gissning, bara positivt. Antag att du gÄr pÄ en konsert och arrangören bestÀmmer att du inte fÄr ta med nÄgra kameror, mobiltelefoner med kamera eller över huvud taget nÄn elektronik. De skulle kunna bestÀmma det (om det gÄr att genomföra Àr en annan sak). Men, om det skulle vara sÄ att din mobil har den hÀr funktionen i sig fÄr du ta med den in. Tycker du dÄ att det Àr: - en nackdel att funktionen finns i din burk? - en fördel, eftersom du faktiskt fÄr ta med dig burken in pÄ arenan (Àven om du dÄ inte kan filma)? // Gunnar 1
kardo Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 (redigerat) - en fördel, eftersom du faktiskt fÄr ta med dig burken in pÄ arenan (Àven om du dÄ inte kan filma)? // Gunnar Dom kan vÀl inte hindra nÄgon att ta in telefon/kamera pÄ arenan, men fota/filma pÄ arenan kan dom förbjuda . Redigerat 29 juni 2011 av kardo
aROCKER Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Gammal nyhet! Inte vÀrre Àn att min kuksugarNokia dÀckade nÀr jag var pÄ akuten för mina hulta beteenden. Det stÄr tydligt sen det begavs sig med konserter pÄ biljetten att det Àr förbjudet att filma. VAD var det som inte gick fram innanför pannbenet? "-ja men det hÀr Àr en telefon!" Skiter vÀl i om det Àr ett fÀlgkors, du fÄr inte filma PUNKT! Skivor kostar pengar...buhu, dÄ tankar man hem!? Artisten och förlaget/bolaget vill fÄ in pÄ film, buhu...det ska ocksÄ vara gratis!? Folk Àr snÄla, hehehe!
trombonisten Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Dom kan vÀl inte hindra nÄgon att ta in telefon/kamera pÄ arenan, men fota/filma pÄ arenan kan dom förbjuda . Jo, det Àr tillÄtet att förbjuda. Arrangören kan förbjuda vad som helst sÄ lÀnge det inte Àr diskriminerande. Och arrangören har rÀttighet att kontrollera att förbudet följs. Det Àr sen ditt val om du vÀljer att utsÀtta dig för kontrollen och gÄ in i lokalen eller lÄta bli. En helt annan sak Àr att det Àr nÀst intill omöjligt att faktiskt kontrollera. Se bara hur förbudet mot fyrverkeripjÀser pÄ fotbollsarenor fungerar nÀr huliganerna Àr i farten. // Gunnar
Valle Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Men var drar du grÀnsen? Om tekniken utökas till att Àven spÀrra inkommande och utgÄende samtal (det kan ju anvÀndas till ljudupptagning), Àr det bara att tugga i sig? Signalerna kanske till och med stÀnger av mobilen helt? Vad hÀnder dÄ om det hÀnder en olycka och man mÄste kunna ringa 112? Du talar om nÄgot helt annat. Du talar om en total utslagning av produktens funktionalitet, vilket ju inte pÄ nÄgot sÀtt Àr fallet. HÀr handlar det om en (1) funktion: att hindra parter, som skenheligt sÀger sig godkÀnna villkoren, frÄn att gÄ bakom ryggen pÄ artisterna och arrangörerna och bryta mot överenskommelsen dem emellan. Jag kan inte i min vildaste fantasi tÀnka mig att du har nÄgra problem med det. Att det bara Àr "helt vanlig fucking business" Àr inget fripass för att göra vad fan man vill. Jo, det Àr faktiskt precis sÄ det Àr, vare sig du vill eller inte. Din brist i sammanhanget verkar bara vara att du (fortfarande) inte kan skilja pÄ vad som Àr laglig business och vad som Àr din "mÀnskliga rÀttighet".
Valle Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 den hĂ€r brukar valle fĂ„ men denna Ă€r Ă€mnad enkom för dig idag đ [bild: vĂ€derkvarn] đ de visar vĂ€ldigt tydligt att de Ă€r beredda att ta till ganska obehagliga medel. Mmm... Det dĂ€r Ă€r riktigt obehagliga medel. JĂ€vla svin som hindrar dig frĂ„n att bryta mot en överenskommelse som du godkĂ€nner...
Demonproducenten Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Att tillverkaren av min telefon agerar som att de fortfarande Àger den, efter att de har sÄlt den till mig. du menar som en fartbegrÀnsare i en bil?
Valle Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Haha! đ Det finns faktiskt Ă€nnu en faktor som kan lĂ€ggas till Godwins lag förutom Hitler eller nazister, nĂ€mligen bil-analogier! Ăn sĂ„ lĂ€nge finns det bara tvĂ„ obesegrade kungar pĂ„ det omrĂ„det: Demonproducenten och JJRockford. (Det dĂ€r var en hĂ€mnd för "vĂ€derkvarnen".)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.