Jump to content
Annons

Bästa synthesizer (AU)


bloggfji

Recommended Posts

Hej!

Min polare visade mig en riktigt skysst synthesizer här om dagen som heter Genesis CM. Nu finns den ju bara som VST och jag orkar inte hålla på att konvertera den in till logic och min mac så jag tänkte höra med er här på forumet om ni vet någon bra AU med just en skysst synthesizer

MVH

Fredric

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

KORG Legacy Collection

Arturia Analog Experience (med fin midikontroller)

innehåller: minimoog V, Moog Modular V, CS-80V, ARP 2600 V, Prophet V, Prophet VS and Jupiter-8V

har man dom 2 behöver man inga fler pluggar, helt otroligt fint/realistiskt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller sök på forumet. Detta har ju tagits upp 14 tusen gånger tidigare.

Mina favoriter är Sylenth, TAL-bass, Minimonsta, DSP Discovey

Link to comment
Dela på andra sajter

Min polare visade mig en riktigt skysst synthesizer här om dagen som heter Genesis CM.
Eftersom jag inte använt den utgår jag från en skärmdump där oscillator-, filter- och modulationssektionerna syns.

GenesisCM.jpg

Genom att se på skärmdumpen ovan säger jag utan tvekan att Novation V-Station skulle kunna matcha den. Billig är den också.

vstation.jpg

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

KORG Legacy Collection

Arturia Analog Experience (med fin midikontroller)

innehåller: minimoog V, Moog Modular V, CS-80V, ARP 2600 V, Prophet V, Prophet VS and Jupiter-8V

har man dom 2 behöver man inga fler pluggar, helt otroligt fint/realistiskt ljud.

Jag håller med dig (nästan). Jag har nämligen just dessa två samlingar och jag måste nog säga att Korg-paketet var nog det mest imponerande. Framförallt Mono/Poly som är löjligt fet.

Jag lyckades få tag på ett av de få kvarvarande Arturia V-Collection 2.0 där alla dessa sju synthar medföljde som separata synthar för pristet 2495 kr.

Jag breddar min syntharsenal med bl.a. impOSCar 1, Sylenth1 och den extremt "flummiga" Alchemy från Camel Audio.

Någon som har erfarenhet av Razor som testades i senaste Studio?

Redigerat av Pajosv
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller sök på forumet. Detta har ju tagits upp 14 tusen gånger tidigare.

Mina favoriter är Sylenth, TAL-bass, Minimonsta, DSP Discovey

DSP Discovery är väl den pluggen som ska vara väldigt lik Nord Lead???

Ska den inte t.o.m. kunna läsa "ljud-data" från Nord-syntharna.

Jag hade en demoversion av Discovery på min gamla musik-PC en gång och försökte då manuellt försöka skruva till exakt samma ljud på min Nord Rack 2 och Discovery utan att lyckas speciellt bra.

Hur är den egentligen? Låter den som Nord Lead?

Nord Rack 2 kommer att vara den enda hårdvarusynth jag kommer att behålla medan resten kommer att säljas av.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har inte tittat jättemycket på ny mjukvara på länge. Men jag ska rekommendera någon, så blir det Korg MonoPoly ur deras Analog Edition. Smaskig, lättrattad och håller god kvalité. Vissa effekter kanske lämnar lite att önska, och det är inte jättelätt att få fram riktigt snygga brusiga supersawmattor med den.

Allt hänger väl på hur mycket ljud du vill skruva själv. Omnisphere låter rätt ballt presetmässigt, men jag tycker inte riktigt om att skruva på den. Däremot har den ett bra ljudbankssystem.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

KORG Legacy Collection

Arturia Analog Experience (med fin midikontroller)

innehåller: minimoog V, Moog Modular V, CS-80V, ARP 2600 V, Prophet V, Prophet VS and Jupiter-8V

har man dom 2 behöver man inga fler pluggar, helt otroligt fint/realistiskt ljud.

Tycker inte arturia var någon höjdare. Det är buggar som gör att det blir knaster vid anslag under vissa omständigheter. Och dessa var inte fixade i 2.0.2 releasen

trots att de varit kända länge. Inte heller finns det 64 bitars versioner av dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte pysslat med musik på ett tag men snubblade på en länk häromdagen som var otroligt imponerande:

Fick lite suget igen.. Pluggen heter Razor. Vet inte om den bara måste köras genom reaktor. Reaktor verkar lite mekkigt.

http://www.native-instruments.com/#/en/products/producer/powered-by-reaktor/razor/?content=1540&page=2142

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har inte pysslat med musik på ett tag men snubblade på en länk häromdagen som var otroligt imponerande:

Fick lite suget igen.. Pluggen heter Razor. Vet inte om den bara måste köras genom reaktor. Reaktor verkar lite mekkigt.

http://www.native-instruments.com/#/en/products/producer/powered-by-reaktor/razor/?content=1540&page=2142

Har nu inhandlat och laddat ner Razor samt Reaktor Player 5. Riktigt bra och annorlunda ljud i Razor, speciellt för den (som mig) som gillar riktigt obskyra ljud. En del ljud liknar mer ambienta ljudlandskap och det gillar jag skarpt. Har ju sedan tidigare Camel Audios Alchemy, men den bygger mycket på samplingar. Vissa av Razors avancerade ljud tar eb hel del processorkraft. Jag använder iMac 3,06 GHz med 8 GB Ram och Focusrite Saffire Pro 14.

Jag hittade en tysk snubbe som gjorde riktigt flummiga ljudlandskapsljud i Razor och säljer dessa ljudbanker "billigt". Nackdelen är att man då måste ha "riktiga" Reaktor. Man kanske måste inhandla även denna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...