Jump to content
Annons

Brusar när jag skrollar.


mrpimmy

Recommended Posts

Jag har xp och vista i min dator. När jag kör vista (där jag gör allt annat än inspelning. Där surfar jag och lyssnar på musik) så brusar det när jag skrollar. Antingen jag skrollar med skrollen på musen eller att jag tar i regeln på fönstret.

Undrar om nån har någon aning om vad detta kan vara?

Kan det vara grafikkortet?

Dator med i5, 4gb ram, vista 32 bit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har du trådlös mus? jag var med om något liknande någon gång vill jag minnas, och jag kom fram till (eller fick för mig) att det var på grund av musen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade samma problem med min Dell Inspiron 9400. Jag fick förklaringen att det är kondingar i grafikkortet som beter sig illa. Det är inte farligt för grafikkortet tydligen, men det ger ifrån sig det ljudet. Hur det ska funka vet jag inte, jag orkade inte tramsa, och datorn dog pga andra saker inom kort ändå. 🙂

För mig hade det alltså inget att göra med vilken mus jag använde, de blev så med touch-pad också tyvärr.

mvh

/Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket ljudkort använder du? Ett internt kort? Isåfall misstänker jag störningar på mikingång/CD-ljudskanalen.

Start -> Kör -> Skriv sndvol32 -> OK

Gå upp i Alternativ-menyn och välj Egenskaper

Klicka för varenda ruta för att se både alla verkliga och virtuella ingångar.

Sätt 'Ljud av' på alla kanaler du inte behöver, förmodligen allt utom Huvudvolym och Wave.

från tråden Fräsande ljud från hårddisken i hörlurarna - vad gör man?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade samma problem med min iMac. Jag lyfte jorden mellan ljudkortet och monitorerna och sedan dess är det tystare än i graven, även när jag scrollar 🙂

Japp, det borde lösa biffen. Samma för mig på min iMac när jag körde obalanserad utgång till balanserad monitor med balanserad kabel.

Redigerat av saverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla.

Har provat med både mitt interna och externa ljudkort, samma störning. Då verkar det ända vara att lyfta jorden, får se om jag ger mig på det.

Alltså ingen som tror att det kommer bli bättre med ett annat grafikkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft samma problem, vet inte vilken av sakerna som var avgörande men problemet är borta.

Använd endast ett utag från väggen till din utrustning, kör grenkontakter.

Byt ut sladdarna mellan mellan monitorer och ljudkort till bättre kvalite, använd balanserade kablar.

Kolla vad mer i huset som går på samma säkring som din utrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men alltså, att lyfta jorden är ju den enklaste operationen du kan göra så är det inte en idé att prova det först? Se till att ha balanserade kablar. Skruva isär ena kontaktdonet. Ta fram saxen. Klipp av jorden. Klart.

Ok. Det är alltså bara att klippa jorden för att lyfta den? I så fall på monitorerna eller?

Och jag har ju som sagt samma problem med mitt interna ljudkort som mitt externa tc.electronic konnekt 24d.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tack för alla förslag. Jag släppte det en stund men nu är jag på det igen. Från det inbyggda ljudkortet till de aktiva monitorerna så går det en vanlig audio rca kabel, med rca kontakt, så där kan jag ju inte klippa någon jord? Det är ju bara två kablar inuti.

Vilket ljudkort använder du? Ett internt kort? Isåfall misstänker jag störningar på mikingång/CD-ljudskanalen.

från tråden Fräsande ljud från hårddisken i hörlurarna - vad gör man?

Det funkar inte med sndvol32 och kör, den kan inte hitta platsen.

Tacksam för mer tankar.

Och för att förtydliga igen, det är ingen skillnad om jag använder mitt externa ljudkort. Där har jag tele ut från ljudkortet och XLR in i monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu är jag närmre en lösning.

Jag använder samma monitorer till de olika ljudkortet. Och när jag nu använder det inbyggda och drog ut kontakten från det externa så brusade det inte längre vid scrollning.

Så, jag skulle vilja slippa dra ut och sätta in sladd varje gång jag byter, varför blir det så här?

Redigerat av mrpimmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha. Tar jag ut sladden från det externa ljudkortet, fast det sitter i ingången till monitorerna så brusar det inte. Stoppar jag i dem och stänger av allt i det externa ljudkortet så brusar det. Så, slutsatsen skulle kunna vara att jorden ska klippas från det externa ljudkortet till monitorerna. Det är ju en ballanserad kabel. Så vilken är jorden på en XLR kontakt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix, funkar inte och klippa jorden. Någon som vet nåt? Drar jag ut sladden så brusar det ju inte?

Svårt att svara på. Har du isolerat jorden ordentligt efter du klippt av den så den inte får kontakt ändå? Klippte du av rätt? Jag kan inte komma på någon annan orsak än att det skulle vara en jordloop du har råkat ut för men det kanske finns andra som vet bättre! Varför har du två ljudkort?

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att svara på. Har du isolerat jorden ordentligt efter du klippt av den så den inte får kontakt ändå? Klippte du av rätt? Jag kan inte komma på någon annan orsak än att det skulle vara en jordloop du har råkat ut för men det kanske finns andra som vet bättre! Varför har du två ljudkort?

Japp, den är helt avklippt.

Två ljudkort är väl mest en fix ide att inte behöva slita på 24D när jag inte håller på med studio, det blir så varmt också. Sen är det ju kul när jag ska lyssna på låten och kan använda två kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
Postat (redigerat)

Nja. Nu är det här igen. Bruset när jag skrollar.

Jag har alltså två ljudkort som är inkopplade till mina Adam.

Det interna ljudkortet är kopplat med obalanserade kablar in i Adam.

Det externa ljuskortet är kopplat med balanserade kablar (klippt jord) in i Adam.

När jag kör det interna ljudkortet så brusar det vid skrollning om jag har i sladdarna från det externa utan att det ljudkortet är igång. Sätter jag på det externa så brusar det inte längre.

Så det verkar som att så länge jag har sladdarna i ljudkortet som inte är på så brusar det? Någon störning av något slag. Någon som skulle kunna tala om varför, och kanske komma med en lösning?

Redigerat av mrpimmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har antagligen fått en jordslinga. Men om det är så så borde scrolljudet försvinna om du kopplar bort dom obalanserade kablarna till ditt interna ljudkort också? Om så är fallet borde detta lösa ditt problem http://www.ljudia.com/pa-dj-s82099/signalutrustning-s82105/lineboxar-c80588/rolls-he18-p716859/ Att installera för ljudet från det interna ljudkortet då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har antagligen fått en jordslinga. Men om det är så så borde scrolljudet försvinna om du kopplar bort dom obalanserade kablarna till ditt interna ljudkort också? Om så är fallet borde detta lösa ditt problem http://www.ljudia.co...s-he18-p716859/ Att installera för ljudet från det interna ljudkortet då.

Tack. Vet ju att du har koll på signaler sen tidigare hjälp. Nu har jag kommit till att jag bara vill bryta en signal med en strömställare och undrar om jag kommer förlora någon signal på vägen. Skulle vara snällt om du vill svara på det, öppnade denna tråd //forum.studio.se/index.php/topic/93523-sla-pa-och-av-en-ljudsignal/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...