Jump to content
Annons

Rätt akut! Varför så svårt att pressa upp volymen på just den här låten?


Dingbats

Recommended Posts

Trots allt fullt befogat hat mot volymhets och RMS-galningar sitter jag nu här och ska mastra en skiva, och vill få upp nivån en bit över hörtröskeln. På elva av tolv låtar är det inget större problem som inte löser sig rätt lätt med lite skuren bas, en lätt kompressor och en limiter. Men på en av dem är det helt jävla omöjligt att komma upp i något så när samma (upplevda) volym som de andra låtarna, ens om jag pressar limitern i botten.

Det gäller den här låten: http://dl.dropbox.com/u/18028678/entercloudman.mp3

Vad är det i den mixen/arret/vadsomhelst som gör att den aldrig upplevs som så mycket högre i volym hur mycket man än pressar den? Och börjar dista ganska lätt.

Jämför med den här, som är hur lätt som helst att pressa upp: http://dl.dropbox.com/u/18028678/thefuneralblues.mp3

Jag blir galen, och albumreleasen är nästa fredag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad använder du för pluggar etc för att mastra med?

Känns inte direkt som det skulle vara några problem att få upp mixen, kanske att basen stjäl mycket energi och krockar med kicken i vissa frekvenser! så kanske man får gröpa ur en större ficka så att kicken får plats!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad använder du för pluggar etc för att mastra med?

Känns inte direkt som det skulle vara några problem att få upp mixen, kanske att basen stjäl mycket energi och krockar med kicken i vissa frekvenser! så kanske man får gröpa ur en större ficka så att kicken får plats!

Jag använder Logics faslinjära EQ först i kedjan, sen antingen Logics vanliga kompressor eller multibandskompressorn, men multibandaren förstår jag mig inte riktigt på. Och sen limitern W1, som är en gratisklon av L1. Jag har provat med Stillwell Audios limiter Event Horizon också, men den distade lättare.

Men jag tror inte pluggarna är ett lika stort hinder som min okunskap. Tror du att bas/baskagge-regionen kan vara det som förstör för resten av mixen? Intuitivt känns det som att det man främst åstadkommer med att gröpa ur basen är att kaggen hörs tydligare, men skulle det göra att hela mixen går att trycka upp högre?

Jag kan prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast när det är som du beskriver så är det för mycket frekvenser som krockar med varandra!

Kolla med en spektrum analysator vart dom olika spåren innehåller och få dom att låta lite mer i sina "egna" register, då får du inte bara en bättre mix utan kan trycka volymen mycket mer!

Jag sitter inte framför några monitorer men tror nog basen är lite problemet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller den här låten:

Snygg låt, måste jag säga! Lite The Beach Boys, om ni kids nu vet vilka det var 😉

Men jag hör ditt "problem". Det jag tänker på först är att det låter ENORMT sammanpressat överlag...

Har du subbar med limiter på som jobbar järnet?

Berätta vad du har på mastern och vilka inställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Snygg låt, måste jag säga! Lite The Beach Boys, om ni kids nu vet vilka det var 😉

Hörru, helt historielös är jag inte! Bara när det gäller AC/DC och sån smörja 😠

Tack!

Men jag hör ditt "problem". Det jag tänker på först är att det låter ENORMT sammanpressat överlag...

Har du subbar med limiter på som jobbar järnet?

Berätta vad du har på mastern och vilka inställningar.

Den versionen jag länkade till är mixbouncen, det ligger ingenting på mastern alls.

Det allra svåraste är att behålla dynamiken i refrängen, för så fort man lägger på en limiter vill den pressa ner den hur mycket som helst, så det låter supermesigt.

EDIT: Alltså, vad menar du mer precist med "enormt sammanpressat"? Något speciellt register du tänker på, några speciella instrument?

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Den versionen jag länkade till är mixbouncen, det ligger ingenting på mastern alls.

OK, men vilka övriga (eventuella) kompressor-/limiterpluggar använder du på de enskilda spåren?

Dessutom, låten har jävligt mycket botten (förhållandevis). Det handlar om frekvensområden som knappast har någon funktion i den här typen av musik. Prova HP:a mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, men vilka övriga (eventuella) kompressor-/limiterpluggar använder du på de enskilda spåren?

Nu sitter jag inte så jag kan se det projektet längre, men jag ska återkomma.

Dessutom, låten har jävligt mycket botten (förhållandevis). Det handlar om frekvensområden som knappast har någon funktion i den här typen av musik. Prova HP:a mer!

Det ska jag! Jag återkommer som sagt när jag märker hur det blir! Den andra killen i bandet är extremt bastokig, men nu när jag sitter med mixen i egna händer kan jag äntligen göra lite vettiga skärningar själv. Jag har på ett par andra låtar behövt dra ner baskaggen med en fem dB, så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Rensa ur på varje instrument, på med highpass järnet. Och dra på och lyssna dig fram tills att du inte märker att det skärs av botten.

Rätt skumt eftersom det inte finns några trummor på låten. Sen tycker jag f ö att den är lite väl muddig i ljudbilden.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt skumt eftersom det inte finns några trummor på låten.

Men det finns spår så det räcker och blir över... en synt här, en till där, en gitarr där, en till där, beatboxen, mm. Och kan säga att vi inte har varit så noga med att dra i saker som inte hörs direkt. Mixen har bara blivit till vartefter vi spelat in, som med alla våra låtar, och då blir det väl såna här problem ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

OK, men vilka övriga (eventuella) kompressor-/limiterpluggar använder du på de enskilda spåren?

Dessutom, låten har jävligt mycket botten (förhållandevis). Det handlar om frekvensområden som knappast har någon funktion i den här typen av musik. Prova HP:a mer!

Ny mix: http://dl.dropbox.com/u/18028678/cloudman_nymix.mp3

Det ser ut som såhär:

- På de två 100% utpannade reverbade elgitarrerna ligger det varsin limiter som plockar runt 5 dB per anslag, men den lär ändå inte höras nämnvärt, för de gitarrerna duckar samtidigt för baskaggen.

- Den vocodade beatboxen i mitten är rätt hårt komprimerad, för den har (framför allt diskantiga) toppar som sticker iväg hela tiden annars.

- Tremologitarren i mitten är stenhårt komprimerad, men sen ligger det ju ett tremolo på, så den fungerar ju inte riktigt som en gitarr. Den låter ju inte komprimerad liksom.

- Basen är som sig bör ganska hårt komprimerad (och därefter en transientplugg som tar ner attacken).

- Den mittersta gitarren i refrängen är komprimerad 4:1, men dubbarna åt sidorna bara 1.6:1.

- 4 av 6 (vers)sångspår är komprimerade först individuellt, och sen ytterligare på den gemensamma bussen. Tycker du att det är för hårt komprimerat där? Jag drog ner busskompressorns ratio en bit till den här mixen.

I den här mixen har jag också höjt tjejens refrängsång ett snäpp. Det var inte mycket som inte redan var HP:at vid lägst 150-200 Hz, men jag gick igenom och skar bort så mycket bas som möjligt utan att det började låta dåligt på alla spåren. Jag sänkte både bas och baskagge med 2 dB. Det ligger ingenting på mastern.

Jag märker ingen hörbar skillnad i hur mycket jag kan pressa upp volymen på mastern jämfört med den gamla mixen. Jag får höja utljudet med typ 5 dB för att börja närma mig de andra låtarnas nivå (efter att ha lagt kompressor och limiter som pressar så hårt det går utan att det börjar låta riktigt illa). Det känns väldigt tråkigt att behöva dra ner volymen på hela skivan så mycket för en enda låts skull.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är så att du upplever diskanten i den andra låten som volym. Den första är ju diskantfattigt arrad ( och mixad ).

För min del tycker jag det är gött ändå och skulle inte bry mig så mycket. Däremot tycker jag som Valle att den låter väl komprimerad i andra exemplet.

EDIT: Ser inget problem med att ha låten lite "lägre" än de andra - sån skillnad tycker jag inte det är. Och den är ju lite mer mellow & mjukare.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt!

Har bara lyssnat i lurar hemmavid, så med risk för att vara totalt ute och cykla:

- På de två 100% utpannade reverbade elgitarrerna ligger det varsin limiter som plockar runt 5 dB per anslag, men den lär ändå inte höras nämnvärt, för de gitarrerna duckar samtidigt för baskaggen.

Jag skulle kunna tänka mig att dessa gitarrer är en del av 'problemet'. Jag uppfattar det som att de blir ganska starka när de 'sväller upp', och skymmer sången en aning. Testa att minska kring 350-400Hz, alternativt sänka nivån eller eventuellt komprimera dem mer, beroende på vad som låter bäst (och om det ens hjälper).

Det känns väldigt tråkigt att behöva dra ner volymen på hela skivan så mycket för en enda låts skull.

Ibland blir det så man får göra, ja. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Kanske är så att du upplever diskanten i den andra låten som volym. Den första är ju diskantfattigt arrad ( och mixad ).

För min del tycker jag det är gött ändå och skulle inte bry mig så mycket. Däremot tycker jag som Valle att den låter väl komprimerad i andra exemplet.

EDIT: Ser inget problem med att ha låten lite "lägre" än de andra - sån skillnad tycker jag inte det är. Och den är ju lite mer mellow & mjukare.

Jo, det är säkerligen så att frekvensgången är en del av boven. Men det är ju ändå liksom meningen att den här låten ska låta såhär, det kan man ju inte ändra hur som helst. Vilket exempel menar du att den låter väl komprimerad i?

Inget av låtexemplena här har någon limiter eller något på mastern. Så skillnaden i volym mellan de två låtarna förstärks i mastringen, eftersom den andra låten går att dra upp rätt rejält, men den här börjar låta illa ganska fort.

Om du orkar så gör lite "Stems" på låten och skicka över så testar jag gärna att maxa låten 😉

Oj tack! Det gör jag gärna, men hur vill du ha dessa stems? Och är det inte risk att hela mixen förändras om jag splittar upp spåren och du sätter ihop dem igen?

Jag skulle kunna tänka mig att dessa gitarrer är en del av 'problemet'. Jag uppfattar det som att de blir ganska starka när de 'sväller upp', och skymmer sången en aning. Testa att minska kring 350-400Hz, alternativt sänka nivån eller eventuellt komprimera dem mer, beroende på vad som låter bäst (och om det ens hjälper).

Tack så jättemycket! Det verkar som du har rätt där. Jag sänkte runt det området en bit, och det blev stor skillnad. Jag la på en kompressor som duckar gitarrerna någon dB för sången också. Återstår att se hur stor inverkan det har på nivåhöjbarheten.

EDIT: Det är på refrängens "rop" ("and I grew, and I grew, and I grew!" mm) som det distar av helvete nästan hur man än gör. Jag får försöka gå in och peta med kompressor där, eller kanske rent av automatisera ner volymen...

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror problemet är att du inte valt några "äckelfrekvenser" nånstans. Med äckelfrekvenser menar jag de frekvenser i ett instrument som ger det skärpa och får det att sticka ut i mixen (får det att låta lite vasst och äckligt när man solar det alltså). Det spelar ju sällan någon roll hur det låter solat, utan det är ju helheten som är viktig. Därför måste man vara lite elak med EQ ibland. Här låter det som att det är lite tätt runt 200-300Hz, så om du skär några spår där och hittar unika frekvenser mellan 1-3khz så kommer det nog öka den upplevda volymen. Jag tror det pad-liknande ljudet själ mycket plats i lägre mellanregister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag tror problemet är att du inte valt några "äckelfrekvenser" nånstans. Med äckelfrekvenser menar jag de frekvenser i ett instrument som ger det skärpa och får det att sticka ut i mixen (får det att låta lite vasst och äckligt när man solar det alltså). Det spelar ju sällan någon roll hur det låter solat, utan det är ju helheten som är viktig. Därför måste man vara lite elak med EQ ibland. Här låter det som att det är lite tätt runt 200-300Hz, så om du skär några spår där och hittar unika frekvenser mellan 1-3khz så kommer det nog öka den upplevda volymen. Jag tror det pad-liknande ljudet själ mycket plats i lägre mellanregister.

Jag måste först och främst berömma allas era superöron som klarar av att höra att ett så otydligt instrument ens finns där. Jag klarar knappt själv av att urskilja det i mixen. "Hugos ravesynt" tror jag du syftar på, den lite sågaktiga paden i mitten.

Du har nog rätt i att det är rörigt i nedre mellanregistret. Inget jag i och för sig är så kinkig med när man lyssnar på låten separat, men ihop med hela skivan är det ett problem. Jag har börjat kolla runt där, jag ska fortsätta styra upp den regionen så gott jag kan.

För övrigt bytte jag precis limiter till Event Horizon istället, och det blev en jäkla skillnad i volym då. Den gick att dra på hårdare utan att det distar. Så nu börjar problemet närma sig en lösning, känns det.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag märker ingen hörbar skillnad i hur mycket jag kan pressa upp volymen på mastern jämfört med den gamla mixen. Jag får höja utljudet med typ 5 dB för att börja närma mig de andra låtarnas nivå (efter att ha lagt kompressor och limiter som pressar så hårt det går utan att det börjar låta riktigt illa). Det känns väldigt tråkigt att behöva dra ner volymen på hela skivan så mycket för en enda låts skull.

Nu har du fått fina tips ovan så det är inte säkert jag kan tillföra mycket mer.

Din nya mixversion låter bättre men har enligt min mening fortfarande för mycket "onödig" energi i de nedersta regionerna.

Men testa gärna:

- Ta bort den där kompressorn från mastern (men behåll limitern)

- Nollställ limitern

- Släng på en EQ på mastern, PRE-limiter

- HP:a @ 50Hz (12db/oct, ung 1,5 BW)

- Öka "in gain" (hellre detta än att du ska dra på för mycket på limiterns threshold)

- Justera limitern...

Testa...

Link to comment
Dela på andra sajter

W1 är ingen bra limiter.

Jag vet inte det, jag tycker jag har lyckats bra med den på vissa låtar. Vissa låtar låter Event Horizon illa på men inte W1, och vissa tvärtom.

Din nya mixversion låter bättre men har enligt min mening fortfarande för mycket "onödig" energi i de nedersta regionerna.

Jag har sedemera gjort en version med lite ändringar i gitarrerna beskrivna ovan, men jag ska rensa vidare.

- Öka "in gain" (hellre detta än att du ska dra på för mycket på limiterns threshold)

Aha! Det ska jag fippla med. Så långt tänkte min mastringsodugliga hjärna inte.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...