Zakyath Postat 8 maj 2011 Anmäl Dela Postat 8 maj 2011 Har kämpat på ett tag nu med en låt och börjar bli hyfsat nöjd... är trots allt ganska grön på inspelning och mixing. MEN det är ju fan inget tryck i refrängen... vad göra? Låten går att tanka här: https://www.studio.se/index.php/files/download/10793-flood/ (övriga kommentarer på mixen är självklart också uppskattade...) Tack på förhand 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 8 maj 2011 Anmäl Dela Postat 8 maj 2011 Har kämpat på ett tag nu med en låt och börjar bli hyfsat nöjd... är trots allt ganska grön på inspelning och mixing. MEN det är ju fan inget tryck i refrängen... vad göra? Låten går att tanka här: https://www.studio.se/index.php/files/download/10793-flood/ (övriga kommentarer på mixen är självklart också uppskattade...) Tack på förhand 🙂 hej testa att lägga kompressor på sången, så den får en jämn volym och kanske hitta sin plats på lite lägre volym, den ligger mycket ovanför musiken nu svårt att få den tydlig när du vill ligga så lågt tonmässigt jag hade testat att ta bort lite bas på sången åxo för att få fram konturerna bättre basen & gitarrerna grötar ihop sig lite, jag hade testat att ta bort bas även på gitarrerna och höja dem ett snäpp för att ta fram lite bett i det hela sedan en liten busskompressor på mastern för att sammla ihop det lite mer & kanske ta fram lite pump lite grovkornig dist på basen kan nog bli bra åxo mina 5-cent lycka till 🙂 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zeahl Postat 9 maj 2011 Anmäl Dela Postat 9 maj 2011 Tricket med att få energi i en mix är att komprimera det mesta åtminstone lite grann. Man får då en jämn energi i mixen som senare lätt kan lyftas för att få ännu mer tryck när den mastras. Man bör se till att inget sticker ut så mycket volymmässigt och se till att ha balans i frekvensregistrena. Lycka till med mixandet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
madeinroad79 Postat 9 maj 2011 Anmäl Dela Postat 9 maj 2011 Ha..ha.. grym låt sånt här gillar jag, skitbra!!! Jag tycker mig höra att du börjar köra lite 16-delar på baskaggen i andra versen men det försvinner i all bas. Kolla noga under 200 hz vad som finns där. Jag skulle även fundera på att lägga lite med gura med olika dist på ref men viktigt då att den INTE stör annat. Fundera även på automatisering låten i genom, kanske speciellt innan ref för att få lite mer dynamik innan som gör att du skottar på, på ref. ... lite sister of mercy vibbar eller? 😆 det är fint tycker jag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 9 maj 2011 Anmäl Dela Postat 9 maj 2011 Den långa svansen i kicken gör den snabbare 4-takten grötig. Prova att hålla kicken kort och snärt. Virveln är väldigt fisig just nu. Prova att mata på lite velocity så du plockar fram de hårdare samplingarna, och släng på lite kompressor för punch. Vad är det för stärkare/simulator till gurorna? De låter aningen ihåliga. Fram med närhet där, med hjälp av "on axis" mickning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 9 maj 2011 Anmäl Dela Postat 9 maj 2011 hur lågt kan man sjunka? arrmässigt saknas en helt annan sångkaraktär i refrängen plus stämmor eller kör mixmässigt är det som sagts ovan inte så lite grötigt för mycketr everb - det funkar i versen men refr skulle må bra av att bli torrare Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zakyath Postat 9 maj 2011 Trådstartare Anmäl Dela Postat 9 maj 2011 Många vettiga kommentarer ser jag, det tackar jag för! hej testa att lägga kompressor på sången, så den får en jämn volym och kanske hitta sin plats på lite lägre volym, den ligger mycket ovanför musiken nu svårt att få den tydlig när du vill ligga så lågt tonmässigt jag hade testat att ta bort lite bas på sången åxo för att få fram konturerna bättre basen & gitarrerna grötar ihop sig lite, jag hade testat att ta bort bas även på gitarrerna och höja dem ett snäpp för att ta fram lite bett i det hela sedan en liten busskompressor på mastern för att sammla ihop det lite mer & kanske ta fram lite pump lite grovkornig dist på basen kan nog bli bra åxo mina 5-cent lycka till 🙂 Hallå hallå =) Kompressor ligger på sången, ratio 6:1 (eller är det åt andra hållet?), kanske bör tighta ihop den lite mer? Low cut ligger på alla instrument... kan nog dra upp den lite extra o: Kompressor ligger på mastern också (multibandskompressor), kan kika lite närmare på den också väl Tricket med att få energi i en mix är att komprimera det mesta åtminstone lite grann. Man får då en jämn energi i mixen som senare lätt kan lyftas för att få ännu mer tryck när den mastras. Man bör se till att inget sticker ut så mycket volymmässigt och se till att ha balans i frekvensregistrena. Lycka till med mixandet humm, borde det inte rimligtvis vara så att det blir mer tryck om det blir mer i refrängen än resten av låten? Jag kanske tänker helt fel dock o: kan lägga lite hårdare kompressor på det hela då... får EQa lite tydligare också (: Ha..ha.. grym låt sånt här gillar jag, skitbra!!! Jag tycker mig höra att du börjar köra lite 16-delar på baskaggen i andra versen men det försvinner i all bas. Kolla noga under 200 hz vad som finns där. Jag skulle även fundera på att lägga lite med gura med olika dist på ref men viktigt då att den INTE stör annat. Fundera även på automatisering låten i genom, kanske speciellt innan ref för att få lite mer dynamik innan som gör att du skottar på, på ref. ... lite sister of mercy vibbar eller? 😆 det är fint tycker jag Tjaa, där ligger en synthbas och en uppmickad bas, samt kaggar då. Den uppmickade basen har ganska hög low-cut, då jag endast ville ha lite verklig karaktär på basen... ljudet är knappast bra rakt igenom på den, har bara massa billigt skräp 😏 Lite SoM-inspirerat är det nog säkerligen 🙂 kul att du tycker om det trots att det är så smutsigt 🥰 Den långa svansen i kicken gör den snabbare 4-takten grötig. Prova att hålla kicken kort och snärt. Virveln är väldigt fisig just nu. Prova att mata på lite velocity så du plockar fram de hårdare samplingarna, och släng på lite kompressor för punch. Vad är det för stärkare/simulator till gurorna? De låter aningen ihåliga. Fram med närhet där, med hjälp av "on axis" mickning. Förstår exakt vad du menar med kick och snare och är helt beredd att hålla med, det ska fixas! en Peavey Bandit använder jag som stärkare... billigt skräp... kanske bör kombinera den med line-in? Vad menar du för övrigt med on axis? 😮 hur lågt kan man sjunka? arrmässigt saknas en helt annan sångkaraktär i refrängen plus stämmor eller kör mixmässigt är det som sagts ovan inte så lite grötigt för mycketr everb - det funkar i versen men refr skulle må bra av att bli torrare Tja, hoppas man kan sjunka lägre iaf Ska försöka hålla refrängen så ren som möjligt... hur skulle du vilja att sången skulle låta där och varför? Började sjunga för bara några veckor sen och jaa... är fan grön överallt ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zeahl Postat 9 maj 2011 Anmäl Dela Postat 9 maj 2011 Menade att det blir jämnare nivå genom partierna i låten såklart, arrmässigt och energimässigt borde det ju bli mer engergi-innehåll i refrängen då det ofta är mer instrument och mer drag i refrängen än i verserna. Så tänker jag när jag mixar för det mesta iallafall och det har ju uppenbarligen fungerat bra hittills. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mickestrang Postat 9 maj 2011 Anmäl Dela Postat 9 maj 2011 hur lågt kan man sjunka? arrmässigt saknas en helt annan sångkaraktär i refrängen plus stämmor eller kör mixmässigt är det som sagts ovan inte så lite grötigt för mycketr everb - det funkar i versen men refr skulle må bra av att bli torrare Vad menar du med "hur lågt kan man sjunka?" ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 9 maj 2011 Anmäl Dela Postat 9 maj 2011 Förstår exakt vad du menar med kick och snare och är helt beredd att hålla med, det ska fixas! en Peavey Bandit använder jag som stärkare... billigt skräp... kanske bör kombinera den med line-in? Vad menar du för övrigt med on axis? 😮 On Axis innebär att man mickar stärkaren centrerat mot konen, och gärna väldigt nära. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zakyath Postat 9 maj 2011 Trådstartare Anmäl Dela Postat 9 maj 2011 Menade att det blir jämnare nivå genom partierna i låten såklart, arrmässigt och energimässigt borde det ju bli mer engergi-innehåll i refrängen då det ofta är mer instrument och mer drag i refrängen än i verserna. Så tänker jag när jag mixar för det mesta iallafall och det har ju uppenbarligen fungerat bra hittills. Ah, okej! Jag får leka runt lite och se hur det blir 🙂 On Axis innebär att man mickar stärkaren centrerat mot konen, och gärna väldigt nära. Ah okej, brukar ha mikrofonen riktat uppåt strax underifrån konen, väldigt nära... får testa on axis 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 9 maj 2011 Anmäl Dela Postat 9 maj 2011 Ah okej, brukar ha mikrofonen riktat uppåt strax underifrån konen, väldigt nära... får testa on axis 🙂 Detta medför lite rundare och ibland burkigare sound. Jag personligen gillar On-Axis som ger lite mer "in your face"-sound om man får uttrycka sig så. Övre mellanregister och diskant blir distinktare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zakyath Postat 9 maj 2011 Trådstartare Anmäl Dela Postat 9 maj 2011 Detta medför lite rundare och ibland burkigare sound. Jag personligen gillar On-Axis som ger lite mer "in your face"-sound om man får uttrycka sig så. Övre mellanregister och diskant blir distinktare. Får testa så fort studiebidraget trillar in och gitarren blir lagad Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
madeinroad79 Postat 10 maj 2011 Anmäl Dela Postat 10 maj 2011 (redigerat) arrmässigt saknas en helt annan sångkaraktär i refrängen plus stämmor eller kör Ja, ja funderade också på det men tycker att det håller i denna låt, den är ju så kort :-) Jag tycker det låter ball. "Tjaa, där ligger en synthbas och en uppmickad bas, samt kaggar då. Den uppmickade basen har ganska hög low-cut, då jag endast ville ha lite verklig karaktär på basen... ljudet är knappast bra rakt igenom på den, har bara massa billigt skräp. Lite SoM-inspirerat är det nog säkerligen kul att du tycker om det trots att det är så smutsigt " Ja men det borde ju funka, då skall inte syntbasen och din bas störa varandra, men kolla bk där. Det skall vara lite skitigt tycker jag. Vem vill gå nyfönad genom livet 😆 ja e helt keff, får inte till multicitat, hur f-n gör man eller e ja helt "pucko" Redigerat 10 maj 2011 av madeinroad79 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrix Postat 10 maj 2011 Anmäl Dela Postat 10 maj 2011 ja e helt keff, får inte till multicitat, hur f-n gör man eller e ja helt "pucko" Tryck multicitera på de inlägg du vill ha med, tryck sedan på Svara eller Använd full redigerare 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 10 maj 2011 Anmäl Dela Postat 10 maj 2011 hur skulle du vilja att sången skulle låta där och varför? skulle nog kliva upp ur källaren en oktav å gasa på ordentligt istället anledningen stavas variation helt enkelt 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 10 maj 2011 Anmäl Dela Postat 10 maj 2011 Vad menar du med "hur lågt kan man sjunka?" ? i sångpitch 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Steve-o Postat 24 maj 2011 Anmäl Dela Postat 24 maj 2011 Först......... JÄVLIGT BRA LÅT!! Lite sisters of Mercy flashback! Min tanke är: Skär basen på sången lite grann. På med delay delay delay delay.... Lite stereochorus skulle inte skada Suvvebra låt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hypnotic ant Postat 9 juni 2011 Anmäl Dela Postat 9 juni 2011 (redigerat) Hur har du spelat in låten? Testa att spela in allt i AB stereo (om du har ett bra rum förstås) annars kan du fuska dig till liknande resultat genom att förskjuta filerna i förhållande till varandra m.m. Det blir oftast mycket bättre än som de flesta gör, d.v.s. en njure 2cm från konen på gitarrlådan. Även sången får mycket mer liv när du spelar in i stereo. I mixningsfasen skulle jag slänga bort all kompression och eq och bara ställa volymer, reverb osv. inga ljudförstörande apparater. På så sätt får hela mixen mer tryck än det mesta, och det låter mer verkligt om ljudet. Och nej, myten om att masterkompression gör en mix "fetare" stämmer inte alls, det är faktiskt tvärt om 🙂 Redigerat 9 juni 2011 av hypnotic ant Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jetblack Postat 10 juni 2011 Anmäl Dela Postat 10 juni 2011 Även sången får mycket mer liv när du spelar in i stereo. Att spela in (solo)sång i stereo vet jag inte om man kan rekommendera. Minsta lilla vokalisten råkar röra på huvudet så kommer det att höras! Däremot kan man skapa "fuskstereo" med hjälp av ett delay (har aldrig blivit några problem med fasen för min del). Tror snarare att det är att rekommendera. Om man vill få sången att låta "fetare" är dock det bästa att dubba den flera gånger. (Är det körsång bör man dock spela in i stereo!) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LIIKET Postat 10 juni 2011 Anmäl Dela Postat 10 juni 2011 I mixningsfasen skulle jag slänga bort all kompression och eq och bara ställa volymer, reverb osv. inga ljudförstörande apparater. På så sätt får hela mixen mer tryck än det mesta, och det låter mer verkligt om ljudet. Och nej, myten om att masterkompression gör en mix "fetare" stämmer inte alls, det är faktiskt tvärt om 🙂 BS filter engaged. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 10 juni 2011 Anmäl Dela Postat 10 juni 2011 Och nej, myten om att masterkompression gör en mix "fetare" stämmer inte alls, det är faktiskt tvärt om 🙂 så att rms ökar är en myt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hypnotic ant Postat 10 juni 2011 Anmäl Dela Postat 10 juni 2011 så att rms ökar är en myt? Nej, men det blir ju inget tryck alls.. allt blir platt och tråkigt och man kan inte ens spela högt utan att öronen går sönder. Kör man däremot med noll kompression och i övrigt en bra mix så kan man spela i princip hur högt man vill utan att öronen tar skada. Oftast tar systemet stopp innan öronen inte klarar mer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 10 juni 2011 Anmäl Dela Postat 10 juni 2011 allt blir platt och tråkigt och man kan inte ens spela högt utan att öronen går sönder. fast nu handlade det om att få en "fetare" ljudbild - jag tror dom flesta definierar det med snittvolymen hur många skivor inom vilken genre har du tillämpat dina råd ovan på? och att det per automatik skulle bli platt å tråkigt bara för att man komprimerar stämmer inte man måste inte varva på rött bara för att man har en gaspedal tomgång funkar inte så bra heller Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hypnotic ant Postat 10 juni 2011 Anmäl Dela Postat 10 juni 2011 (redigerat) fast nu handlade det om att få en "fetare" ljudbild - jag tror dom flesta definierar det med snittvolymen hur många skivor inom vilken genre har du tillämpat dina råd ovan på? och att det per automatik skulle bli platt å tråkigt bara för att man komprimerar stämmer inte man måste inte varva på rött bara för att man har en gaspedal tomgång funkar inte så bra heller Jag har lyssnat på väldigt mycket skivor som låter skit för att man har komprimerat det, i stort sett alla moderna produktioner låter faktiskt riktigt värdelöst. Och jo, det blir platt. Det är det en kompressor gör 🙂 Och för att få upp nivån måste man komprimera och göra det platt och trist, eller så kan man bara skruva upp volymen 🙂 Den här t.ex. har jag inte använt en enda kompressor på, jämför gärna med en "fet" (läs komprimerad) mix på samma nivå, så får du se att det faktiskt inte blir fetare med kompressorer. http://www.ubetoo.com/psytrance/46097 (Dock drar nog streamingen ner lite på kvaliteten) Redigerat 10 juni 2011 av hypnotic ant Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 10 juni 2011 Anmäl Dela Postat 10 juni 2011 Och jo, det blir platt. Det är det en kompressor gör 🙂 nej en kompressor minskar dynamiken (generellt sagt) minskad dynamik behöver inte alls betyda helt tillplattad dynamikdöd på samma sätt som två glas vin inte behöver betyda alkoholism det du pratar om på många moderna produktioner är ett missbruk av limiter å kompressor intressant ljudexempel med färdigproddade synthljud som i sig inte är speciellt dynamiska... du kan väl göra samma sak med en normalt inspelad akustisk produktion av nåt slag när du säger samma "nivå" - vilken typ av nivå pratar du då om? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LIIKET Postat 10 juni 2011 Anmäl Dela Postat 10 juni 2011 Jag har lyssnat på väldigt mycket skivor som låter skit för att man har komprimerat det, i stort sett alla moderna produktioner låter faktiskt riktigt värdelöst. Så låt höra. Vilka skivor är det som låter bra enligt dig? Ett exempel på en bra produktion (akustisk. inte en odynamisk synth) där kompression uteslutits kan väl inte vara att be om för mycket? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 10 juni 2011 Anmäl Dela Postat 10 juni 2011 Spana gärna in min pluggblogg där jag rekommenderar olika pluggar som kan hjälpa dig på vägen: http://pluggar.wordpress.com/ mvh Jon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 13 juni 2011 Anmäl Dela Postat 13 juni 2011 Spana gärna in min pluggblogg där jag rekommenderar olika pluggar som kan hjälpa dig på vägen: http://pluggar.wordpress.com/ mvh Jon ja där vi kan läsa att om man spelar in nära noll digitalt så blir det komprimerat och platt ljud... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hypnotic ant Postat 17 juni 2011 Anmäl Dela Postat 17 juni 2011 nej en kompressor minskar dynamiken (generellt sagt) minskad dynamik behöver inte alls betyda helt tillplattad dynamikdöd på samma sätt som två glas vin inte behöver betyda alkoholism det du pratar om på många moderna produktioner är ett missbruk av limiter å kompressor intressant ljudexempel med färdigproddade synthljud som i sig inte är speciellt dynamiska... du kan väl göra samma sak med en normalt inspelad akustisk produktion av nåt slag när du säger samma "nivå" - vilken typ av nivå pratar du då om? Ja, det är ett missbruk och alla gör det inte så extremt, men även små ingrepp gör skillnad i ljudkvaliteten. Färdigproddade synthljud.. de är färdigproddade ja, för jag har gjord dom färdigproddade 🙂 Men det var mest mixen som var exemplet, inte synthljuden. Med samma nivå menar jag att medelnivån ska ligga på samma nivå på båda låtarna. Så låt höra. Vilka skivor är det som låter bra enligt dig? Ett exempel på en bra produktion (akustisk. inte en odynamisk synth) där kompression uteslutits kan väl inte vara att be om för mycket? Swedes On Love Roger Hinchliffe American Poster Traditional American Music played by Swedes The Way It Should Be Studio Blue Compilation Hittar tyvärr inga ljudexempel, ska fortsätta leta. Btw, synthar kan göras minst lika dynamiska som alla andra instrument. Så att du säger odynamisk synth förstår jag inte riktigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.