Jump to content
Annons

Till er med mac. Köpa bärbar


iamprimy

Recommended Posts

Drar det kort..

Jag ska köpa mig en bärbar dator och inget övertygar mig lika mycket som en macbook pro 17".

nu är grejen den att jag inte riktigt är redo att gå över helt till mac och jag har både hört och sett folk köra med windows. Dvs att de skiftade mellan os x och windows.

Nu frågar jag er med mac,

går det att utan stök skifta till windows för att göra beats och sen skifta till OS X för surfning, låt-skriveri & övrig studioinspelning?

Tänker på kompabilitet o.s.v

Tacksam för alla svar!

Redigerat av iamprimy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst funkar det. Läs på lite om bootcamp så klarnar det nog..

Man kan köra med t.ex. VMware fusion också. Då kör man windows "i ett fönster" i os x.

Inte riktigt lika bra prestanda. Men en kombination är nog det bästa. Då kan du starta din bootcamp-installation i Fusion (alltså i ett fönster i os x) och t.ex. dra filer helt utan problem mellan windows och osx. Vill du istället jobba med maximal prestanda startar du om datorn, håller ner option/alt, och väljer windows. Tadaaaa

Så kan man göra. Jag var precis i din sits när jag gick över till mac 2007. Körde cubase och reason. Till slut gick jag över till logic och reason. Idag förstår jag inte hur jag kunde jobba med cubase - och inte heller vafan man ska envisas med att köra in windows i mac 🙂

Mitt råd är alltså, trots genomgången i början, att glömma allt vad windows heter 🙂

EDIT: fick förresten den nya macbook pro 17" för ett par veckor sen. Går som ett skott. Du kan inte bli missnöjd!

Redigerat av puffra
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som tidigare talare har sagt inte svårt att hoppa mellan Windows och OSX och det finns som tidigare nämndes två sätt att göra det på.

Dock så är det i min mening framförallt slösurfandet och arbetandet som fick sig ett lyft i och med min mac. Jag var helt bombsäker på att jag skulle använda Windows jättemycket när jag skiftade, men så blev det ju inte riktigt, tog bort Windows-delen efter några månader (då jag inte hade använt den någon gång).

Så, ta dig igenom smärtan med att man använder lussebulle istället för Ctrl-tangenten och att man måste flytta lillfingret ett steg längre för att göra snabel-a så kommer du att älska OSX efter 2 veckor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vuxit upp med PC och Windows, och har testat Linux/BSD i olika omgångar men återvänder alltid till Windows.

I somras köpte jag en Macbook Pro och kör idag uteslutande OSX. MEN, jag trivs inte alls, ärligt talat. I mina ögon är det många år innan OSX är ikapp Windows, om det handlar om mer än göra musik och surfa webben. Det kanske slutar med att jag kör Live i Windows och bara bootar upp OSX när jag vill åt Logic. Utan att på något sätt vilja starta en meningslös debatt om vilket OS som är bättre, så vill jag påpeka att du med gott samvete kan köra Windows på din Mac utan att vara orolig för att du inte ska lära dig OSX ordentligt. Det handlar inte alltid om att lära sig, det handlar om smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

går det att utan stök skifta till windows för att göra beats och sen skifta till OS X för surfning, låt-skriveri & övrig studioinspelning?

Jag tar fasta på formuleringen "utan stök", eftersom det beror på hur du väljer att jobba. Det går att göra enkelt, men om man inte vet hur så kan det bli riktigt frustrerande.

  1. Först och främst bör du se till att ha ett enkelt sätt att utbyta filer mellan OSX och Windows. Med Bootcamp så kan båda operativsystemen läsa varandras filsystem, men inte skriva på varandras - endast sitt eget. Om det är tillräckligt så är problemet obefintligt. Behöver du kunna skriva på en och samma plats från båda operativsystemen, finns egentligen två val: nätverkshårddisk som oftast inte räcker till prestandamässigt, eller en extern hårddisk som är ett bättre val. Se dock till att formatera om hårddisken till exFAT (inte fat32!). Sedan i slutet av förra året kan Macen skriva till detta förhållandevis nya filsystem om introducerades av Microsoft i Windows Vista vilket är en mycket välkommen nyhet.
  2. Använder du firewire-ljudkort, prova det först i en annan Bootcamp-mac så att det fungerar i Windows. Jag har varit med om flera kort som har problem med just Firewire i Bootcamp-Windows.
  3. Planerar du att använda du exempelvis Apogees ljudkort, så saknar de helt drivrutiner till Windows. Kolla alltså upp att det ljudkort du har tänkt att använda verkligen fungerar i båda miljöer.

I övrigt håller jag med om vad som har sagts tidigare: Du gör med stor sannolikhet klokast i att ställa in dig på ett hundraprocentigt byte. Att hatta mellan olika operativsystem för att nå ditt musikprogram vid musikskapande är ofta mindre optimalt än att skaffa programmets motsvarighet i Mac-miljö. Dessutom finns ju de flesta musikprogram i båda miljöer. Vad är det du vill åt i Windows?

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst bör du se till att ha ett enkelt sätt att utbyta filer mellan OSX och Windows. Med Bootcamp så kan båda operativsystemen läsa varandras filsystem, men inte skriva på varandras - endast sitt eget.

Det går ju att komma runt detta. I windows finns t.ex progammet MacDrive som kan läsa och skriva till mac-partitioner rakt av. Möjligt att det finns liknande grejor för OSX, annars går det att köra Fusion som tidigare sagt, lite beroende på hur man jobbar.

Rent spontant känns det dock som man kanske borde välja Windows _eller_ OSX för musikproduktion, det gör allt så mycket lättare. Själv kör jag allt på OSX, men använder Boot Camp/Windows 7 för lite spel, samt Fusion för vissa specialprogram som inte finns till OSX.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du vill åt i Windows?

Det är först och främst FL Studio jag vill åt. Och det finns ju inte till OS X, vad jag vet.

Har blivit så jäkla bekväm med FL Studio i och med att jag i princip kan det utantill. Och jag känner inte för att lära mig ett nytt program just nu trots att logic verkar riktigt bra. Det är för min del dock inte programmen som sätter gränserna och som sagt.. Jag är så jäkla bekväm med FL Studio.

Men samtidigt så kanske man ska gå vidare och lära sig Logic..

Jag får suga på det tills lönen trillar in.

Tacksam för era snabba svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan rekommendera att titta på Ableton Live också... Många som tar steget från Fruktslingor till Ableton.

Jag själv bytte från Nuendo till Logic en gång i tiden och saknar nuendo inte ett dugg...

Fast nu gör jag ju mycket elektronisk musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att bootcamp bara funkar till Windows 7 nu för tiden. Vill minnas att apple slopat support för Vistapisset.

Nej, det är XP som är slopat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har blivit så jäkla bekväm med FL Studio i och med att jag i princip kan det utantill.
Då förstår jag att du gärna vill kunna komma åt det.

Behåller du din nuvarande PC då? Isåfall är ett alternativ att du kör FL Studio där och bouncar ut ljudfiler till Macen via nätverket.

DAWs funkar inte bra i en virtuell maskin (VirtualBox, Parallells Desktop etc.) så om du ska ha FL Studio på Macen är det BootCamp som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Uppskattar era snabba svar!

Så XP funkar inte i bootcamp?

Det är ju XP jag föredrar.

Men jag får se över saken. Möjligtvis gör jag som ovan, att jag bouncar.

Anledningen till att jag köper en macbook pro är ju mestadels för att jag behöver bli portabel då det börjar bli mer spelningar & fler personer som behöver beats. Och det resulterar i att det blir mycket studiotid och jag vill själv stå för inspelningarna då jag vill ha kontroll över mina grejer, hehe. Ni förstår.

Jag tänkte sköta inspelningar i OS X och försöka fortsätta producera beats i FL Studio som jag gör.

Men jag ska se över det som sagt.

Det blir oavsett vad en Macbook Pro 17" och jag har hört att den nya ska vara riktigt jävla grym.

Tack för alla svar, helt underbart!

Trevlig helg nu!

Redigerat av iamprimy
Link to comment
Dela på andra sajter

kort avbryt i tråden.

lussebulle måste vara det bästa ordet jag hört för den knappen 😄

skrattade högt när jag läste det 🙂

det är option den heter va?

mina mackunskaper är i princip obefintliga.

//Lågsniff

Då jag jobbar i branschen så har den knappen fått många namn =) Det som från början var Apple/Äppel-tangenten blev command/kommando-tangenten. Kallas dock ofta för kringla, fornminne eller som av mig, lussebulle 😉 Lite kuriosa sådär på en lördag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...