Jump to content
Annons

Avid PT|HD eller Apogee Symphony I/O?


KillwithSkill

Recommended Posts

Tja gubbs'n'babes! 🙂

Har funderingar på att uppgradera mitt ljudkort senare i höst. Från RME Fireface 800 och två Octamic II, till Pro Tools HD eller Apogee.

Pratade med en snubbe idag på telefonen som säljer Avid och glömde ju en del frågor.

Kanske nån här har koll?

Jag har vart inne på Apogee Symphony I/O och ett Symphony 64

symphony-system-comp.jpg

Och det går att konfigurera det rätt bra. Men sen efter ett snack med Avidsnubben så funderar jag på Pro Tools HD Native

Och där finns ju deras HD OMNI

cw_700x700_HDOMNI.png

Som verkar vara ett smidigt "allt-i-ett-paket"

Tyvärr så räcker inte kanalerna till.

Och då funderar jag på ett HD I/O

cw_700x700_HDIO.png

Något som kräver mikpreamps/mixerbord. Så det får ju bli ett vid ett senare tillfälle. Men då undrar jag om själva Nativekortet. Eftersom det har två portar. Om det går att koppla in först ett HD OMNI.

Och sen när man levt på vatten och bröd ett tag slå till på HD I/O på port två? ☺️

Går det?

Enligt Avidsnubben så får man mkt för pengarna. Bla själva programvaran Pro Tools 9.

Med Apogee får man bara hårdvara. Logic får man köpa till på sidan av. Nu har jag ju redan Logic sen tidigare.

Vilket skulle ni slå till på? Apogee eller ProTools?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

såg filmen på deras sida där folk blir helt galna nu när de (år 2011) kan öppna ett session en laptop...

😄 PT-folket är inte bortskämda ...

TS:

Första frågan du bör ställa dig själv är vilken DAW du vill köra. Om PT så kommer det att kosta, även om mindre än för ett år sedan men ändå. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in SSL Alphalink. Där får du 24 i/o för 20000:- cirka. Dock behöver du ett dyrt extra kort för HD. Men sett till hur många I/O så kanske det är värt det?

Låter intressant. Kör man MADI ut och får köpa till en instickskort till HD I/O med MADI ingång då eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste köpa en deltalink om du ska köra HD, och den är betydligt dyrare än om du kör på Aurora eller Apogee men som asgt du får 24 I/O istället för 16.

Om du ska köra HD kör då på full HD inte native. Enda fördelarna med HD native kontra vanliga PT9 är ju ifall man ska köra en D-command eller dylikt, annars finns ju alla funktioner till vanliga PT9 nu 🙂 Om du inte då ska köra HD med plyggar på accelkorten (heat, phoenix etc)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid vart intresserad av Pro Tools HD. Mina gamla polare kör/kört med det.

Men är inte PT Full HD rätt gammalt nu? Har väl gått en 6-7 år sen dom uppdaterade?

Tror Native är min grej. Eftersom jag sitter på världens fetaste Mac Pro just nu.

Körde 80 spår i 192khz och 24 bit i 32 samples. Samtidigt som jag spelade in 8 nya spår i 192khz. OCH så hade jag 2 instanser Space Designer på varje kanal inkl mastern.

Datorn knäade inte, det var nära men det rullade.

Hur är det med PDC i Pro Tools? Vet att det inte finns i Pro Tools förutom HD? Hur är det med HD Native?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid vart intresserad av Pro Tools HD. Mina gamla polare kör/kört med det.

Men är inte PT Full HD rätt gammalt nu? Har väl gått en 6-7 år sen dom uppdaterade?

Tror Native är min grej. Eftersom jag sitter på världens fetaste Mac Pro just nu.

Körde 80 spår i 192khz och 24 bit i 32 samples. Samtidigt som jag spelade in 8 nya spår i 192khz. OCH så hade jag 2 instanser Space Designer på varje kanal inkl mastern.

Datorn knäade inte, det var nära men det rullade.

Hur är det med PDC i Pro Tools? Vet att det inte finns i Pro Tools förutom HD? Hur är det med HD Native?

PDC i Protools är begränsad. De har alla samma maxvärde 5000samples tror jag (Pt9,Native och HD) Men kan du köra i 32samples så är det ju r'tt lugnt på den fronten hahah 🙂

HD's accel kort är som du säger relativt gamla. Den enda fördelene med HD som jag ser det är om du vill köra suveräna TDM plugis som Revibe (bästa mjukvaru reverbet) Crane Song Phoenix (tape effect) och Heat då. Det finns ju några få exklusiva saker i HD, men alla jag kan leva utan nu när de impleterat PDC, och den mer avancerade import session data.

Jag själv skall nog uppgradera till SSL Alphalink senare i höst och jag tänker köra PT9 (ingen hd)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad finns det för bra 8-kanals preamps som har optisk adat ut?
...och är bättre än dina nuvarande OctaMic II? Köp separata preamps och separat A/D kanske?

Men fråga annars Bunkert om Crane Song Spider när han fått allt att rulla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har testat båda omvandlarna.

Tycker du helt klart ska köra på Apogee kortet eftersom du har fler möjligheter där.

Speciellt om du har en bra dator, i PT9 är det numera delaycomp.

Men du måste nästan testa själv!

En sak som jag tycker är det bästa med Apogeet är att du kan själv väla in/ut gain via mjukvaran. Otroligt användvart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ju jag två Octamic II och det känns ju lite B att köra med dom om jag nu slår till på HD I/O.

Vad finns det för bra 8-kanals preamps som har optisk adat ut?

Jag har ju en Crane Song Spider. Dyr som stryk (65k) men den har en skitgrym klocka, och har adat out med egen AD omvandlare. Hade satsat på det i första hand istället för ett nytt ljudkort

Link to comment
Dela på andra sajter

Apogee har redan slutat tillverka Symphony 64 till förmån för Thunderbolt men det kommer förhoppningsvis expansionskort med Thunderbolt. De borde ju rimligtvis vara billigare också för Symphony 64 är ju inte direkt gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju en Crane Song Spider. Dyr som stryk (65k) men den har en skitgrym klocka, och har adat out med egen AD omvandlare. Hade satsat på det i första hand istället för ett nytt ljudkort

Men där har du Ju 8 st preamps också. Personligen gillar jag inte att kombinera omvandlare/preamps i samma enhet.

En otroligt prisvärd ad/da är Lynx Aura 16 som du kan köra med usb nu mera (dock inte firewire på 16ch varianten).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...