Jump to content
Annons

Dalmas måste lära sej att säga hej!


John NT

Recommended Posts

Tjo! ☺️

Jag heter John och pluggar Ljud- och Musikproduktion på Högskolan Dalarna, och spelar även gitarr i banden Rhinestone och Twinflower Band (båda finns på Spotify för den som tycker om... musik). Jag började spela in på en BOSS-porta när jag var ca. 15, eftersom jag inte hittade nån att spela med och var frustrerad av att låtarna jag skrev inte blev använda till nåt. Då var det dock bara ett kreativt hjälpmedel, mitt intresse för professionell ljudteknik började ett par år senare av ren snålhet 😄 Det vara dags att spela in skiva med Rhinestone, och eftersom jag skaffat en Axe-Fx som möjliggjorde att alla gitarrer och bas kunde lajnas, så tog jag på mej att helt enkelt lära mej Cubase och producera plattan i basistens vardagsrum. Det var billigare, smidigare och mindre stressigt för oss känsliga konstnärer att slippa hyra studio.

Detta ledde till att jag mixade skivan också, med ganska kassa resultat men det blev nyttig övning iaf 😛

Numera ser min hemstudio ut såhär:

149973_10150096712710482_582240481_7785313_1690405_n.jpg

2010 iMac 21.5" med Logic Pro 9

Focusrite Saffire PRO14

Adam A5-monitorer

Audiotechnica ATH-M50

Fractal Audio Axe-Fx Standard för gitarr och basinspelning

Äger även en stormembrans TSM-kondensatormick av något slag som behöver bytas ut när pengarna finns.

Just nu håller jag på att spela in en fullängdare med Rhinestone som vi verkligen inte sparar på krutet på, men det ska jag göra en ny tråd om. Jag nöjer mej med att säga att det är ett SSL-bord inblandat 🙂

168421_10150138927325482_582240481_8465078_7141689_n.jpg

Avslutar med en liten video med mitt band (dock ej inspelat eller mixat av mej.) Finns även ett helt gäng hemmaproduktioner på min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/Ice7String

http://www.youtube.com/watch?v=m-hsJyG_B9k

Tjo!

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack och bock! 🙂

Hej! och välkommen.

Bra låt och video.

Bor själv i Ludvika nu mera. Skrik till om ni har någon spelning i krokarna.

Tackar! Där ser man! Jag bor själv i Falun men har rötter i Leksandstrakten. Tror inte vi färdats riktigt så långt söderut som till Ludvika än men ni lär väl stå på tur när det blir dags att åka ut med nya skivan 🙂 Känner dock en del löst folk i Ludvika, och har några polare som spelade in i Abyss för nåt år sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajjamen!

Fick ideén till namnet när jag bodde där ute 🙂

Härligt 🙂 Jag bor på andra utkanten av stan, men känner en del folk i Sundborn. Men de är 90-talskids allihop, så jag vet inte om det är bekanta till dej 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...